SuperAquaMan Postat 13 maj 2015 Dela Postat 13 maj 2015 Hej saltvattensnördar!Jag har en fråga om det finns någon ventil jag kan koppla på mitt rent-vatten från osmosanläggningen till mitt sötvattenskar så den bryter när när karet är fullt.Mitt RO system producerar ca 100L i timmen och hade vart gött att slippa springa in och kolla i mitt akvarierum var 10:e minut om det är fullt.Hade hoppats på något som inte kostar tusentals kronor ( även om fisken i karet kostar som en nyare bil )Har fattat det som att dom flesta saltvattensnördar kör med sådan som har ett färdigt osmosfack men det behövs inte i mitt fall eftersom jag bara häller i mineraler efter att vb är gjort och därförhade velat ha någon backventil som bryter när det är fullt bara. Har kollat på att bara koppla timer på invattnet på osmosanläggningen med men då måste jag ju veta exakt tid på påfyllningen.Mitt RO stänger av sig om man stryper ut-flödet från rent-vattenet för att tillägga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ticky Postat 14 maj 2015 Dela Postat 14 maj 2015 Denna är dyr men borde fungera.http://www.drakfisken.se/osmos/1593-tunze-8555-osmos-controller.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 maj 2015 Dela Postat 14 maj 2015 Jag skulle bara sätta upp ett larm som varnar / tjuter när det är fullt. Du är ju hemma så det hör du. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
skobeedoo Postat 14 maj 2015 Dela Postat 14 maj 2015 Varför kör du inte igenom en toaventil. när flottören är upp stänger den för vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 maj 2015 Dela Postat 14 maj 2015 Den är av metall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
skobeedoo Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 Finns flera sorter som är i plast, vet att det finns i plast till djurs drikeskar. kolla på Willab eller boule Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 Är det denna du menar undrar jag varför du tror den är av plast?http://www.bole.nu/Hem/Produkt/sv-SE/1140400/Nivaflottor-Lister-plast.aspxMan ser tydligt på bilden att innanför gängan på röret in är ett metallrör.Jag har inte sett någon för vattenledningstryck jag vågar lita på med ventildelar av plast. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 Jag har en i plast som läcker friskt när den "stängs". Jag hade inte litat en sekund på en flottörbrytare till något så viktigt, endast en magnetventil likt den från Tunze om något. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
skobeedoo Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 http://www.hansbosport.se/Hem/Produkt/102501/Ventil-m-flottor-kompl.anslutning.aspxHär är en som fungerar på vattentryck.Sen kan jag inte se att det inte går att ha metall, då det var till färskvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
skobeedoo Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 http://www.lantbutiken.se/butik/vattensystem-och-vattenautomat-till-kanin-och-gnagare/5040-vattentank-till-vattenlednig-till-hons.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 maj 2015 Dela Postat 15 maj 2015 En osmos kan ha ett så pass högt tryck ut att en flottör inte orkar hålla emot trycket från vattnet, inte den jag testat iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 16 maj 2015 Dela Postat 16 maj 2015 Min spectrum maxcap levererad med en sådan flotörventil som bryter. Funkar klockrent, men jag cet knte om det är bågon ytterligare mekanik som stänger av när utflödet stryps. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SuperAquaMan Postat 19 maj 2015 Författare Dela Postat 19 maj 2015 Det verkar alltså inte finnas någon färdig lösning på detta. Jag satt faktiskt och kolla på toalettventiler men det blir j**igt svårt att få det kopplat så jag bara kan hänga på kanten av karet och att det stänger av sig när det är fullt.Känns ju som att akvariehobbyn saknar något. Kanske dags för lite klurande och patentsökande då *cathing! $$$ " Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 24 maj 2015 Dela Postat 24 maj 2015 Undrar om jag inte sett en sån flottör på fish street. Eller någon annan hong kong sida. Dock hade jag inte litat på en flottör av den typen, då osmoser jobbar med högt tryck. Toaventiler har nog metall i kontakt med vattnet, det vill man inte ha.Men som stig föreslår ett överfyllnadslarm hade väl fungerat.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.