Gå till innehåll

Christers 216 liters Akvarium


Christer T

Rekommenderade inlägg

Äntligen! .....har jag kommit igång. LS har stått och puttrat i källaren sedan slutet av augusti men allt med bänk, akvarium och utrustning fick jag ihop först för en vecka sedan. Problemen just nu är att ytavrinningen (Durson) inte fungerar till 100% samt att utrymmet i bänken tog slut........ Här är ett par bilder, fler finns på: http://www.tornros.se/salt.htm kanske inte mycket att se ännu dock.....

hela.jpg

fullt-skap.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Wow gillar formen ser ut som mitt andra som jag hadde för ett tag sedan

kub.jpg

Smart med ytavrinningen. Ser ut som om du kan flytta boxen upp å ner så det gäller att du trixar lite så funkar din Durso säkert kanon.

durso02.jpg

Smart lösning med rev PVC hållarna

:smiley20:

Sumpen vart är denna ser ut som ett enda råttbo men ja man tager vad man kan för att få in allt under.

Så klart snyggt akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses va coolt :smiley17:! Vad är det för Tunze pump du har? Berätta gärna mer om tekniken!

Mvh,

Alex

Tack!

Tunzen är en 6060

Skummare: Deltec MCE 600

Returpump: Eheim 1262

Deltec UV-C 10 Watt med Eheim 1048 pump

Nivåregl: Aqua Medic SP3000

Kalkreaktor: Deltec PF 501 med Aqua Medic pH computer (som jag inte får att fungera) Pump till den Eheim 1046.

Nitratfilter: Deltec NF 509 som inte är inkopplat ännu. Vet inte riktigt hur jag ska få plats och dessutom har jag 0 nitrat.

Jösses! :snurrig: Har inte ställt upp det så här tidigare. Va mycket prylar det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart med ytavrinningen. Ser ut som om du kan flytta boxen upp å ner så det gäller att du trixar lite så funkar din Durso säkert kanon.

durso02.jpg

Smart lösning med rev PVC hållarna

:smiley20:

Sumpen vart är denna ser ut som ett enda råttbo men ja man tager vad man kan för att få in allt under.

Så klart snyggt akvarium!

Tack!

Ska inte ta åt mig äran av något bara, både idén med boxen och uppbyggnaden av ls har jag fått från Janne.

Sumpen är ett råttbo. Måste försöka få lite bättre ordning där så småningom. Dels blir det svårjobbat och sen är jag lite orolig för all elektricitet.

Idag ringde min fru, som var hemma och vabbade och berättade att elen uppförde sig konstigt i hela huset. Till saken hör att huset är från 1925 och utbyggt i etapper. Det innehåller fem elcentraler. Vissa saker fungerade vissa inte alls och t.ex. Eheimfiltren till mina andra akvarier gick på halvfart och skorrade lite. Livrädd för vad jag förmodligen ställt till kastade jag mig i bilen och for hem. Kunde snart konstatera att en fas verkade saknas, syntes tydligt på elpannan. Efter lite funderade och ringande kunde jag konstatera att även några grannar var drabbade. Medan jag höll på så kom Fortum och fixade något i ett skåp på gatan och då kunde jag andas ut. Den här gången var det inte mitt fel. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jätte bra ut. Hur tycker du att kalkreaktorn funkar? Svår att ställa in? Bra värden? Använder du Roealith Cplus

Den har bara varit igång två dagar ännu så det är svårt att säga. Det var lite trixigt att ställa in den men nu känns det som det "flyter" i lagom takt där inne. Har lite problem med pH-styrningen så den är inte igång ännu, öppnar nu magnetventilen 2 timmar per dag. När jag mätte på utvattnet ikväll så kom jag upp i 480 mg/l vilket väl är ganska lite? Jag använder Rowalith C+.

Har du en liknande? Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett trevligt akvarium. Du glömde belysningen när du nämde lite av tekniken vad för styrka och kelvintal?

Tack!

Ja det glömde jag. En gammal Arcadia 250 W med en AM 13000K lampa i. Kommer nog att byta den mot en CV Reeflux när det känns rätt att lägga ytterliggare 900 pix på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej detta är inte lite i akvariet. Vart köpte du din Co2 flaska

Nja, det var mätt direkt på utvattnet från reaktorn. I akvariet ligger det på 415 mg/l vilket jag tror är ok nu så länge kalkalger är dom enda konsumenterna.

Co2 flaskan kommer från aquaristic.net. Dom har kanonpriser på Co2 flaskor, €39 för 500g flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det var mätt direkt på utvattnet från reaktorn. I akvariet ligger det på 415 mg/l vilket jag tror är ok nu så länge kalkalger är dom enda konsumenterna.

Co2 flaskan kommer från aquaristic.net. Dom har kanonpriser på Co2 flaskor, €39 för 500g flaskan.

Okey antar att du kollat upp att du kan fylla denna flaskan oxså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa ställen kan vara gnälliga med att fylla på flaskor som inte har rätt märkning. Men gå till nån som fyller på paintball tuber de brukar inte gnälla:).

Jag har en PF600 så det är ju samma som din. Jag tycker att du skall mäta KH på ut vattnet, det skall vara ungefär 50-70. Jag skulle personligen skippa PH-styrning och endast använda den som kontroll av att ph`t stämmer i reaktorn, sedan kör du co2 på en timer, efter vad ditt kar behöver 4-8timmar kanske, medens ljuset är på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det har jag inte gjort men jag kan inte se varför det skulle vara ett problem? Aqua Medics armatur passar på.

Nja jag vet ej ville ej sätta dig i fundering ang detta borde vara en EU standard på Co2 gjängorna Så man ej står där med skägget i brevlådan och ingen vill fylla på flaskan...

sedan kör du co2 på en timer, efter vad ditt kar behöver 4-8timmar kanske, medens ljuset är på.

Nja man skall väll köra på natten då Ph:t sjunker :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa ställen kan vara gnälliga med att fylla på flaskor som inte har rätt märkning. Men gå till nån som fyller på paintball tuber de brukar inte gnälla:).

Jag har en PF600 så det är ju samma som din. Jag tycker att du skall mäta KH på ut vattnet, det skall vara ungefär 50-70. Jag skulle personligen skippa PH-styrning och endast använda den som kontroll av att ph`t stämmer i reaktorn, sedan kör du co2 på en timer, efter vad ditt kar behöver 4-8timmar kanske, medens ljuset är på.

Vilket pH bör man ligga på? Info i bruksanvisningar för sånna här grejor är ju grymt dåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt, Christer!

Vad planerar du för innevånare?

Tack! :)

Jag planerar att ha en Zebrasoma flavescens, ett par Amphirion ocellaris vilket är dotterns (3 år) och hennes mammas oeftergivliga krav. Det kommer jag att börja med. Orginellt va!? :skrattar: Sen funderar jag på en Centropyge bispinosus och möjligen något som vänder runt i sanden. Förslag? Sen blir det lite blandade koraller. Håller på att utforma någon form av önskelista.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Tunzen är en 6060

Skummare: Deltec MCE 600

Returpump: Eheim 1262

Deltec UV-C 10 Watt med Eheim 1048 pump

Nivåregl: Aqua Medic SP3000

Kalkreaktor: Deltec PF 501 med Aqua Medic pH computer (som jag inte får att fungera) Pump till den Eheim 1046.

Nitratfilter: Deltec NF 509 som inte är inkopplat ännu. Vet inte riktigt hur jag ska få plats och dessutom har jag 0 nitrat.

Jösses! :snurrig: Har inte ställt upp det så här tidigare. Va mycket prylar det blir.

Jag har också Aqua Medics ph-controller - vad är problemet? Går den inte att kalibrera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...