Gå till innehåll

Christers 216 liters Akvarium


Christer T

Rekommenderade inlägg

Nä det är en ancora och ingenting annat. Den har ju hästskoformade toppar. Vilken förändring på bilderna när den har "blåst upp sig". thumbs up!

Ok, tydligen läge för missuppfatningar här :snurrig:

Det här vet jag är E ancora:

Euphyllia-ancora-060511.jpg

Det här vet jag att det inte är E ancora. Bl.a. därför att ancora grenar sig inte:

eupyllia-sp-060813.jpg

Men vad är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ok, tydligen läge för missuppfatningar här :snurrig:

Det här vet jag är E ancora:

Det här vet jag att det inte är E ancora. Bl.a. därför att ancora grenar sig inte:

Men vad är det?

Euphyllia ancora kan faktiskt växa i grenform ( se Spung ) även om den vanligaste hammaren i grenform är Euphyllia paraancora och det tror jag du fotat på andra bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia ancora kan faktiskt växa i grenform ( se Spung ) även om den vanligaste hammaren i grenform är Euphyllia paraancora och det tror jag du fotat på andra bilden.

Ok! Därom tvista då de lärde. Enligt min E Borneman bok gör dom inte det. Skeletten på dom två är helt olika, min E ancora har ett kompakt skelett som tycks växa genom att breda ut sig. Skelettet på den andra är mer som trädgrenar (Min har ännu bara en sådan gren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Därom tvista då de lärde. Enligt min E Borneman bok gör dom inte det. Skeletten på dom två är helt olika, min E ancora har ett kompakt skelett som tycks växa genom att breda ut sig. Skelettet på den andra är mer som trädgrenar (Min har ännu bara en sådan gren).

Ancora har precis som du skriver i normalfallet ett kompakt skelett på samma sätt som t.ex. en anemonkorall och parancora är en ancora som växer grenat. Min kommentar om att Spung har beskrivit att även ancora kan växa grenat var mest i marginalen som lite kruiosa och att man aldrig vara helt säker.

Kul att storfräsarna inte är riktigt eniga ( Spung--Borneman)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Snygg början, ser seriöst ut. Vad är det för armatur, och lampor.(ser ut som som giesemann infinity)?

Tack. Det är en Aqua Medic Aquasunlight NG 2x250 w Metallhalogen (13000 K) 2x54 w T5 Actinc samt månljusdioder. Tyvärr låter den ganska mycket. Ska ev. skruva isär den för att se om något sitter löst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint Christer! Skulle just till att ställa frågon om vart skummaren var när jag scrollade ner och såg utanpå-lösningen. :) Är det av praktiska eller platskrävande skäl?

Tack. Jag hade tänkt mig en intern skummare men när denna dök upp till ett mkt rimligt pris så gav jag avkall på det och sågade sönder ett par garderober istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vågar du ha skummaren stående externt?

Vad händer den dagen den får frispel och fyller koppen på kort tid?

Hände mig senast i går då jag geggade med korallim.

I teorin så rinner vattnet genom den gröna slangen ner i en 2,5l burk som finns i sumpen. I varje fall i teorin. Hoppas jag slipper upptäcka att det inte fungerar.:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I teorin så rinner vattnet genom den gröna slangen ner i en 2,5l burk som finns i sumpen. I varje fall i teorin. Hoppas jag slipper upptäcka att det inte fungerar.:död:

De gångerna som min skummare flippat ut så har den säkert spottat ur sig minst en liter i minuten.

Men jag har i och för sig ingen BBking...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gångerna som min skummare flippat ut så har den säkert spottat ur sig minst en liter i minuten.

Men jag har i och för sig ingen BBking...

Det kan nog hända oavsett märke, jag har blivit varnad. Som sagt så hoppas jag på att nödsystemet fungerar om/när.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur gjorde du när du fäste fast durso "lådan" runt röret? Vad är det för låda?

Burken är köpt på husgerådsavdelningen, Coop Forum. Jag har borrat hål i botten på burken och använder en "Muff" av gummi. Finns på VVS avdelningen hos en hyfsat välsorterad byggvaruhandel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...