Gå till innehåll

Christers 216 liters Akvarium


Christer T

Rekommenderade inlägg

Tack!

Tunzen är en 6060

Skummare: Deltec MCE 600

Returpump: Eheim 1262

Deltec UV-C 10 Watt med Eheim 1048 pump

Nivåregl: Aqua Medic SP3000

Kalkreaktor: Deltec PF 501 med Aqua Medic pH computer (som jag inte får att fungera) Pump till den Eheim 1046.

Nitratfilter: Deltec NF 509 som inte är inkopplat ännu. Vet inte riktigt hur jag ska få plats och dessutom har jag 0 nitrat.

Jösses! :snurrig: Har inte ställt upp det så här tidigare. Va mycket prylar det blir.

Ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har också Aqua Medics ph-controller - vad är problemet? Går den inte att kalibrera?

Jag har lyckats kalibrera den men den slår inte till magnetventilen. Var inne på att jag ställde in den fel men det är nog så att den helt enkelt inte fungerar. Eller har du några tricks i rockärmen? :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Nu har karet varit igång ett halvår och det är dags för en liten uppdatering. Inkörningstiden är lite längre eftersom allt gick i en regnvattentunna med belysning 3 månader innan akvariet blev uppställt.

Det mesta har fungerat bra men en korall och två fiskar har tyvärr strukit med. Korallen en blå Acropora troligen RTN. Fiskarna var en Oxycirrhites typus som hoppade ur akvariet samt en Ctenochaetus strigosus som led av lite prick en period vilket plötsligt blev akut och den dog hastigt. Två favoritfiskar tyvärr. Nåväl här är lite bilder:

halvar-060513.jpg

Z-flavescens-051227.jpg

Ctenochaetus-strigosus-0601.jpg

R.I.P.

Euphyllia-ancora-060511.jpg

Tubastraea-060422.jpg

Zoanthidae-060312.jpg

P-hexataenia-060310.jpg

För den som skulle tänkas vara intresserad finns fler bilder här: http://www.tornros.se/salt.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med! Tycker du har bra kvalitet på korten också. Dock är det än bättre i verkligheten.

Din Xenia ser ut att trivas bra här med! Tack än en gång!

Tack! Sillen och Draedon! Låter bra att Xenian verkar klara sig och trivas.

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte uppdatera med ett par bilder. Först en översikt av burken, det har kommit till ett och annat sedan dom första bilderna:

overview-060813.jpg

Det blir inte så många fler bilder på den här burken då "regeringen" nu godkännt ett större projekt. Det var hårda förhandlingar som ledde till att 450 liter Malawi samt ett mindre SA kar avvecklas samt att revakvariet flyttar från vardagsrummet. Det är en åtgärd jag själv är ganska nöjd med eftersom volymen på tv:n då kylaren går leder till hörselskador. Hustrumn tycker också, med viss rätt att mysfaktorn från levande ljus får sig en törn i skenet från Metallhalogen.

En ganska ny korall är denna Euphyllia. Någon som kan säga vilken art det är?

eupyllia-sp-060813.jpg

En av mina bästa bilder tycker jag själv. Men någon får gärna tala om hur man tar bra bilder på Acroporor? Det övergår mitt förstånd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt snygga bilder.

Ska det nya prokektet ta Malawi karets plats?

Berätta lite om nya projektet!

Jag vet inte riktigt hur det ska se ut ännu men det ska ta malawikarets plats ja. Funderar runt mått något i stil med 120x65x65. Det blir mest SPSer och LPSer med en fisk besättning bestående av några, 3-4 kirurger och några mindre fiskar. Wrassarna jag har, mina ocellaris och något nytt. Det mest spektakulära är väl att jag har planer på att flytta tekniken till en vrå under trappan till övervåningen. Det innebär några meter pvc rör som jag tänkt ska gå rakt ner genom golvet, vidare i källartaket och upp igen i vrån som ligger ett par trappsteg lägre än rummet akvariet ska stå i.

Ett tag funderade jag på att ha tekniken i källaren men eftersom jag bara kommer dit frånutsidan huset så tror jag det blir lite stökigt.

Tillsvidare..... Ett par bilder till på mitt befintliga tagna uppifrån:

uppifran-del-060816.jpg

uppifran-060816.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...