Gå till innehåll

Laga Deltec 3070


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har fått en deltec 3070 med posten som var sprucken i skummarkropp och i pumpar när den kom fram.

Har fått den ersättningen jag skall ha men funderar på om man kan laga den och använda den till något.

Vad skulle ni använt för att laga skummarkropp och pumprör? Det är ju akryl och plats som har sprickor och hål. Vad använder man då för att fixa samtidigt som den skall stå i sump utan att släppa ifrån sig massa giftigt i akvarievattnet.

/Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon bild på skadorna? Man limmar akryl med ett lim som heter Acrifix, men det låter som en svår lagning. Troligtvis behöver du förstärka med något som ligger omlott över sprickorna om lagningen skall hålla i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gräsligt. Men jag hade testat att börjat med att rengöra skummaren så gott jag kunnat, sen tätat sprickorna i akrylen med Akrifix, den går att få rätt så rinnig så det rinner in i sprickorna, sen hade jag testat att limma pumparna med antingen rikligt med Tangit, alternativt om det inte håller, kört på med 2-komponents epoxi, det finns bra produkt som blir homogen när den härdat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig ang pumparna. Försök få tag på reservdelar.

När det gäller skummarkroppen så tycker jag du ska försöka få tag på lite tunn akryl 1-2mm tjocklek kanske och lappa över allt som är trasigt. Limma sedan rejält med Akrifix.

http://shop.biotedmarin.se/acrifix-116-tub/4233-0

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/akrylplast/verktyg-tillbehor/akrylplastlim-acrifix-116-pid8703

Helt nya pumpar kostar ju 340€/st på Sewatec. Vet inte om det är försvarbart att köpa 2 nya pumpar men fick du pengarna tillbaka för skummarköpet så är det ju helt klart värt det om du får ordning på skummarkroppen. Borde inte vara några större problem på det sättet som jag beskrev ovan.

De trasiga pumparna kan du ju använda och plocka reservdelar ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är inget speciellt jag behöver tänka på i förhållande till gifter eller utsläpp från skivor och lim?

Akrifix funkar utan risk? Såg nämligen att det fanns lite olika varianter.

Acrifix är det som används att limma akryl till skummare och reaktorer för akvariebruk. De olika varianterna har olika metoder för härdning så välj en som du kan använda. Själv föredrar jag Acrifix 116 som är ett självhärdande enkomponentslim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Acrifix 116 har jag med användt. Sen acryl kan du hitta som Lagge skrev ovan t.ex.på bauhaus eller liknande. Annars kolla på företag som jobbar med plast och plexi, vet inte om det finns något i närheten av dig men jag har hittat två företag här runt hålan jag bor i:) där kan man få tag på mindre spillbitar eller andrasortering för lite kaffepengar.

Men fiza tunn acryl som du kan vira runt kroppen på de skadade områdena.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...