Gå till innehåll

Mitt 54 liters kar


Fungsgard

Rekommenderade inlägg

Då var det dags för mig att ta klivet mot saltvatten efter många år med sötvattenskar, visserligen ett litet steg men jag hoppas att med lite tålamod och hjälp både härifrån och min nya lokala fiskhandlare att det ska bli ett snyggt kar så småningom.

Jag har tagit mitt 54 liters kar och just nu står det med levande sten och levande sand. Det blev skapligt grumligt efter att jag hällt i sanden....

post-9035-14468936127633_thumb.jpg

Jag kör även en liten "kalibrering" av termometrar i ena hörnet. Fantastiskt när man har tre termometrar och all visar olika...

Nu ska det få gosa till sig några veckor innan det kommer något mer levande i karet, och när det klarnat lite ska jag försöka mig på en snygg scape av stenarna. Just ligger stenarna bara utspridda på botten.

Det blir en spännande framtid för att se om jag får det att funka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att titta nya pumpar till karet, just nu använder jag gamla pumpar jag hade liggandes.

Jag funderar på Tunze 6015: http://www.tritonakvarium.se/tunze-6015-nanostream-ny-minsting-fran-tunze/2970-0

Eller Tunze 6020: http://www.tritonakvarium.se/tunze-nanostream-6020/3282-0

Eller är det någon annan man ska satsa på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta, Nu börjar man ju kunna se in i burken!! :skrattar:

post-9035-14468936132505_thumb.jpg

Pumparna ska som sagt bytas ut så småningom, och den stora klumpen ska bort så snart det klarnat färdigt. Men jag börjar även fundera på om det kanske blev lite väl mycket sten?

Vad tycker ni som hållt på ett tag? Ska man ha en stor samling i mitten som nu eller ska jag sprida ut det mer mot kanterna? Ska jag minska på antalet stenar, det är 7-8 kg sten just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 på lite färre sten och lägre scape. Då får korallerna plats högst upp också. Man kan även försöka göra scapen lite "luftigare" för att vattnet ska kunna röra sig igenom. Många fiskar blir tryggare med många gömställen också. Bra är att du verkar fått till lite balkonger/hyllor att ställa koraller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag tagit ut nästan 2 kg sten och möblerat om lite. Fick lämna tillbaka stenen till butiken och bytte till mig lite städare (och ett tillgodokvitto...). Tre Turbo-snäckor och tre snäckor med snabel som grävde ner sig direkt i sanden.

Vad tycker ni om "scapen" nu?

post-9035-14468936151948_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ni bråkar med mig!! ;)

Skämt åsido, nu har jag flyttat runt lite igen. Inser att ni har rätt i att det blir lite jobbigt med sidorutorna annars, och ja, jag kan se in från bägge sidorna så det kan nog behövas skrapas där efterhand!

Mycket tacksam för all input!

post-9035-14468936181617_thumb.jpg

Tycker själv att det faktiskt blev bättre så här också. Känns faktiskt lite "luftigare" (vattnigare??) än tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...