Gå till innehåll

bleknande gul kirurg.


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

Jag har en gul kirurg (zebrazoma flavescens) som har börjat blekna lite i fenspetsarna. den är i övrigt väldigt pigg & alert, den betar på stenen mest hela tiden, så aptiten är det heller inget fel på.

Den är dock relativt nyinköpt, och nervös när jag kommer för nära karet t.ex vid matning &rengöring av karet.

Kan den vara stressad pågrund av flytten, därav blekningen? eller kan det bero på brist i maten?

Jag matar med, fryst artemia, räkmix & formula one pellets.

Vatten värdena är oxo stabila & bra.

Någon som har någon teori?

Tacksam för svar.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni tror på brist i maten alltså? Ja det kan nog vara bra att sätta dit ett salladsblad, då kanske den kan äta i lugn & ro utan att bli störd av mig.

Samt att inte clownerna hoppar på salladen som kamikaze piloter (dom gör det med all annan mat nämligen)

Andreas K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är frågan om en vegetarian. Den äter visserligen kött men det kommer inte fisken till (någon) nytta. Själv matar jag med nori dvs torkat sjögräs som används i sushi. Det kan du köpa i en asiatisk matbutik. Försök att få tag på varianten som inte är rostad. Tillsätt gärna några droppar vitaminer. Jag matar också med kelp flakes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata med alger.

Sallad brukar vara verkningslöst då det mestadels är vatten. Skall man mata med något som inte kommer ifrån havet så funkar broccoli bra det brukar de bli runda och goa av.

Har också hört att sallad ska vara ganska näringsfattigt men det verkar ju som att en del använder sig av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sallad är klart bristfällig mat. Det innehåller knappt något som fisken egentligen behöver.

De behöver mycket och varierad föda. Mata mycket med marina alger såsom SeaVeggies, Nori, Spirulina, GroTech AlgaNatur och liknande. Prova också med olika sorters fryst och färskt foder såsom räkor och fisk. Hacka i lagom bitar och använd även skin och skal.

Använd sparsamt med fryst artemia... det är som skräpmat för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa Ocean Nutrition och deras tror det är formula one som är grönfoder i form av kulor. Mina firrar blev betydligt bättre i färgen sen jag började att mata med det fodret.

Orostad nori fins hos hälsokost affärerna. Spenat och hackade ärtor kan man även prova med som grönfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med den rostade versionen,finns bland asiatisk mat,i välsorterade butiker,finns även julian spungs hos zoo-handlarna,men den är lite dyrare.

Den rostade går rakt igenom och är till ingen nytta man ska använda den naturligt torkade versionen (Dry nori), Jag köper den i en hälsokostaffär för 55:- paketet. Sallad är näringsmässigt mycket dålig och passar inte och jag vill samtidigt slå ett slag för mat som kommer från havet och inte från landbacken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocean Nutrition formula one och Salifert Energy plus är två st super foder som finns i olika storlekar beroend på storleken på fisken som skall matas.

Tillsammans med varierad matning med alger utgör de en mycket bra grund för fisken och som det näms ovan. Man kan se resultatet på fisken i tjocklek och även i färgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar du att fryst artemia ärskräpmat för alla fiskar eller menar du kirurger???

Skräpmat för alla fiskar i princip. Det innehåller väldigt lite näring egentligen. Det är ungefär som att äta endast vitt bröd.

Det är absolut inget fel på att mata med lite artemia då och då... men det bör inte vara huvudfodret. Det MÅSTE varieras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skräpmat för alla fiskar i princip. Det innehåller väldigt lite näring egentligen. Det är ungefär som att äta endast vitt bröd.

Det är absolut inget fel på att mata med lite artemia då och då... men det bör inte vara huvudfodret. Det MÅSTE varieras.

ok jag matar bara med artemia

jag har förtillfället bara clowner och blue devils

har du några bra förslag på mat till dem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det rör sig om en fisk som ska ha mycket alger.

som jag skrev så matar jag med ocean nutritions formula one pellets (båda sorterna). &räkmix som innehåller mycket ärtor.

Tack för bra svar och tips. Ska kolla på hälsokost affärer efter nori.

MVH/ Andreas K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i princip samma som gäller. En varierad kost är alltid bäst. Med clowner och frökenfiskar så är det mer planktonbaserad kost som gäller. Då kan man lägga mer tyngdpunkt på räkor och fisk.

Är det algätande fiskar så bör man använda mer vegetarisk föda såsom Nori, spirulina och liknande.

Ocean Nutrition har två olika varianter... en för clownfiskar och liknande... och en för växtätande fiskar såsom kirurger.

Båda är ett utmärkt foder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har kirurgen fått tillbaks färgen. Tror att den var stressad av flytten till nyt kar, den var ganska rädd i början & gömde sig när man närmade sig karet. Färgen har återvänt i takt med modet. En helt underbar fisk för övrigt, bra på att äta alger & tillför färg till arvariet.

MVH/ Andreas K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...