Gå till innehåll

Tyst avrinning?


Ilma

Rekommenderade inlägg

Hej,

Behöver expertis och jag tror den är bättre här än på FB ;)

Jag köpte ett begagnat kar som jag nu sakta men säkert gör om och utrustar så som jag vill ha det. Returen och överrinningen i karet låter så in i.... Vad anser ni är det bästa att göra utifrån de förutsättningar som finns (se bilderna)? Skulle gärna få karet så tyst som möjligt.

Hur ska man beräkna returen? Karet är på 540L med en sump på ca 150L. Ska man köpa en DC-pump som är styrbar?

Har skrotat den medföljande hemmabyggda LED-belysning och köpt ett par Zetlight 6600. Vilket ljus! Någon intresserad av lite begagnade dioder och don så är det bara att hojta till. De kommer troligen att hamna på tippen så småningom. Nästa steg förutom avritningen är troligen en ny skummare.

Tack på förhand

Magnus

post-8873-14468936194188_thumb.jpg

post-8873-14468936192924_thumb.jpg

post-8873-14468936193207_thumb.jpg

post-8873-14468936193415_thumb.jpg

post-8873-1446893619369_thumb.jpg

post-8873-14468936193933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar inte bilden riktigt men varför är det då två rör om det bara är ett hål?

Det blir svårt att ställa in exakt flöde så att det blir tyst om du bara har ett hål men kanske om du har en steglös inställbar pump eller noggrann ventil på röret som går ner i sumpen. Dvs tex en membranventil tror jag att de heter. Kulventiler är svårt att ställa in exakt.

Bättre är det om du kan få till ett hål till så du kan fixa en "herbie overflow". En sån går att få knäpptyst.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådana avlopp har jag många av och de är knäpptysta om man ställer in rätt. Det röret som går nedåt från genomföringen skall ha en kran längst ned som man ställer in så att det är vatten hela vägen ned i röret. Då kommer ingen luft den vägen och det är helt tyst. Röret som går ned från det övre t-stycket är ett reservrör som det normalt sett inte går något vatten i. Men om det kommer skräp i huvudavloppet kan det behövas. Lockena längst upp skall gå att ta av så att man kan rensa rören med en flaskborste. I det ena locket skall det var borrat ett 5,5 - 6 mm hål som det sitter en dm luftslang i. Det hindrar hävertverkan och dämpar ev. ljud.

En sak saknar jag och det är en insugskorg på genomföringen inne i ytavrinningsfacket. Den ser till så att snäckor och liknande inte kan täppa till genomföringen.

Jag har mer än 20 sådana avlopp igång nu sedan 3 - 4 år och de går utan problem.

Returpumpen anser jag skall klara flödet genom skummaren med lite säkerhetsmarginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bilderna ser det ju ut att redan vara en variant av "Herbie"... Antar att det sitter en kran på röret som går direkt ned från hålet. Om du justerar den så att det mesta vattnet kommer i det röret (utan bubblor) och att kommer ytterst lite vatten i det andra röret så borde lösningen du har bli tyst. :-)

EDIT: Såg att Stigigemla redan svarat ungefär detsamma som jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...