Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej, har det någon roll om man kör rör och kulventilskranar som är av PP (Polypropen) istället för PVC (Polyvinylklorid)?

Postat

PP går inte att limma. PP- kopplingar med chuck och O- ring fäster bra på vanliga PVC rör. Jag har skarvat PVC rör med PP- kopplingar i stället för unionkopplingar. Och det fungerar perfekt. Och några PE vattenslangar har jag också med där lite böjar behövs.

Postat
  • Författare

Ah precis, går inte att limma, men det är alltså inga problem att koppla dessa på pvc rör? Eller bör jag fortsätta med PP? Kom över dessa kulventiler för 80:-/st mot pvc kulventilerna som kostar runt 300:-/st

0f1752b5b651b4001a8d60f0076fc83b.jpg

5089879d9298bdeda085679ed69bd922.jpg

Vad menas med chuck och o-ring?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat

Den typen har jag inte sett så där har jag svårt att säga något. Men en 32mm kulventil kostar väl inte mycket mer 165:-

• 3 månader senare...
Postat

OBS bara att gummiringar  ev kan bli spröda i saltvatten  över tiden och kan innehålla skadliga ämnen.

Postat

Jag har PEM kopplingar och återanvänt dem när jag byggt om efter 6 år. Jag såg inget slitage på o-ringarna.

Däremot kopplingarna till trädgårdsbevattningspumpen som kopplats in och ur varje år har jag fått byta o-ringar i efter gissningsvis ungefär 20 år. 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.