Gå till innehåll

För lågt fosfat och nitrat


peterj66

Rekommenderade inlägg

Kanske lite ovanligt, men jag har omätbara halter av fosfat och nitrat (Salifert). Nu undrar jag hur jag bäst får en bra nivå?

Måste jag höja är kanske första frågan. Koraller behöver ju fosfat och nitrat men de kanske får i sig ändå via maten?

Jag vill ju inte hamna i obalans heller genom att bara ösa i mat.

Kör med skummare 16h/ dygn och refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska svårt att få noll i fosfat utan att köra riktigt hårt med remover så den behöver du nog inte oroa dig för. Nitrat kan du dosera om du vill men jag hade bara ökat på matningen, sålänge du har låg nitrat och fosfat är mer mat bara positivt för både fiskar o koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som de ovanstående säger, huvudsaken är att du inte har fosfatremover, jag nollade fosfat o fick sedan högt nitrat på så sätt , de blev alger av de värsta sorterna tillslut krash som följd. Refugium är ypperligt i ditt fall, den tar sin beskärda balanserade del av både nitrat o fosfat utan att nolla något av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att du har gott om fosfat, mät med en Hanna eller liknande. Saliferts test är inte bra här, deras andras tester är väldigt bra dock, konstigt att de schabblat så med just fosfatet.

Däremot nitrat kanske är lågt, jag brukar få fylla på lite, vill ha typ svagt svagt rosa på saliferts test (5 ppm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då behöver jag inte vara orolig för att det är för lågt. Nitrattestet visste jag att det inte alltid visar rätt, men fosfattestet var en nyhet. Jag slänger drygt 200g chaeto i veckan så det känns ju som att det finns näring så det räcker. Jag var lite orolig för att chaeton var för effektiv bara.

Finns det något speciellt foder som både mjuka och hårda koraller kan tänkas gilla? Tänkte om jag ska mata på lite mer. Jag har Euphyllia,Discosoma, Sarcophyton, stjärnpolyper och lite olika montipora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Insåg efter lite funderande att det enklaste sättet att ge korallerna mer mat är att minska tiden som skummaren är igång. Kör nu 16h/ dygn. Om jag minskar gradvis (1h i veckan) så märker jag när det är lagom. Mäter en gång i veckan efter vattenbyte så det borde ju bli en bra indikator på om allt funkar. Kanske får uppgradera min fosfattest också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man kör med cirkulation i karet så är skummarens tillsats av syre knappt mätbar, så länge man inte kört hårt med kolkälla. Den huvudsakliga syresättningen görs på ytan i akvariet.

Om skummarens roll som syresättare var så viktig skulle alla kar utan skummare kraschat istället för att funka bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är oerhört tveksam till att skummaren skulle syresätta vattnet i någon högre grad när man har bra ytrörelse. Googlade lite och det jag hittade stämde med Laggemans observationer.

Relativt många som kör helt utan skummare utan problem så att minska till halva dygnet känns inte som någon större fara förutsatt att mätvärdena i övrigt fortsätter vara ok. Så sparar man lite plankton till korallerna istället för att skumma bort dem. Är det någon som har en länk till en artikel som stödjer att skummarens syresättning är avgörande så tar jag tacksamt emot den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...