sebastianboos Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Hallojsan. jag hade tänkt att införskaffa ett ytvattens renings insug till mitt ytterfilter, undrar om det är ngn som vet ngt eller har ngn erfarenhet av dessa. vore tacksam för svar.eheim: 320 kr Fluval: 150kr Aquaclear 150kr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sebastianboos Postat 30 november 2005 Författare Dela Postat 30 november 2005 ser ju nästan ut som om fluval och aquaclear har samma tillverkning hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 vad använder du ditt ytterfilter till ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Jag har en fluval och den funkar hur bra som helst. Man måste dock ställa in den rätt annars så slörpar den som vilken annan ytavrinning som helst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Jag har kört med Eheim, funkar väl hyfsat. Men man måste rengöra en gång i månaden annars sätts den igen av kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Fluvalen är enklast, och är tystast.. har testat alla.. Fluval och aquaclear har samma tillverkare, genom hagen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sebastianboos Postat 30 november 2005 Författare Dela Postat 30 november 2005 får ta och införskaffa mig en fluval och testa.. hehe billigare och testa fluvalen först och sen eheimen... tack för inputten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Oxå skitnöjd med mitt Fluval.Kör det på mitt lilla kar som jag inte har sump eller ytavrinning till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Jag har ingen ytavrinnare, men pratade med några på en zooaffär och dom sa att jag bara kunde rikta någon eller några av mina cirkulationspumpar mot ytan, kan det funka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Det funkar bara du "slår" sönder ytan med utblåset, jag har upplevt att det ändå kan bli döda ytor ovanför pumpar mm utan ytavrinning.Så detta alternativ kan ju vara något om man inte har möjlighet till sump/ytavrinning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Jag läste också någonstans på forumet att man kan ha något hörn eller liknande i akvariumet precis vid ytan.Jag har en list runt hela akvariumet ca. 2 cm från "toppen" av akvariumet.Även en ganska tjock lite som går mitt över akvariumet.Kanske har han jag köpte karet av haft det som ytavrinnare innan?MvhRasmus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Nä det verkar vara stag för akvariet (hållbarhet, stabilisering mm) Ytavrinning kan du se hur massor här har gjort på sökfunktionen.Eller handla en som det står om ovan.Mvh Jens. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Okej Jens.Kanske dumt att fråga detta på denna tråden, men eftersom du ändå är online och jag kanske kan fråga ändå.Ang. ljus, jag har 2 x 150 w MH till mitt 375 L kar.Jag känner att jag borde kompletera med "blåljus" (är väl det ljuset som man kan ha tänt i ca 12 h och som är helt blått).Vad är det för något? är det T5 rör?Har du någon smart lösning för att montera fast dom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Det kompletterar du upp med T5 eller T8 lysrör tills du känner dig nöjd med ditt spectra av ljuset när M-H är igång.T5 föredrar jag, lite dyrare, lite bättre enligt mig.Kör blåljus ca 12h och M-h 6-9h (alla kör olika!!)2*54w T5 hade kanske varit något för dig.Själv kör jag ca 200w blåljus till 750w M-H Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Oj, men du har ganska stort kar då antar jag?Jag vet inte hur jag ska montera på lysrören?Vad kostar dom ca? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Du behöver alltså armaturer till lysrören oxå.Dom monterar du med tex vajjer i taket eller nån vinkelstagvariant från väggen bakom eller lägger dom över akvarieramen, men det lär skugga din m-hså nått av dom första alternativen funkar.Kostar, ja du det beror på vad du vill ha.!!?Kolla begagnatmarknaden eller där du handlar dina saker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2005 Dela Postat 3 december 2005 Okej, för jag har två medar som håller i min MH amatur.Min Mh amatur hänger i 2 vajrar, så jag vet inte riktigt var jag ska lägga dom andra rören, det börjar bli ont om plats liksom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 4 december 2005 Dela Postat 4 december 2005 Kolla köp & sälj.."Stektkorvs" blåljus till salu kanske hade varit något för dig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.