Gå till innehåll

TTM - Huvudkar ?


Rekommenderade inlägg

Hur länge måste visnings/huvudkaret gå utan fisk för att bli av med prick parasiterna ?

Är det ngn vits att köra ttm på 14 dagar och sedan göra ett större vattenbyte i huvudtanken och stoppa tillbaka fisken ?

Har utrymme att göra ttm i två större plastbackar, men har inget karantänkar.

Tack för era snabba svar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Så i sådana fall skulle processen bli enligt följande:

•Transfer processen pågår ca 2 veckor

•Karets parasiter försvinner på 8 veckor plus minus

Så alltså efter själva ttm är klar går fiskarna ytterligare 6 veckor i karantän samtidigt som huvudkaret blir parasitfritt.

Total behandlingstid ca 2 månader (suck) Men bra att det finns hjälp iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till : jag har ett 18w uvc som egentligen är ett damm uvc eller till sötvatten.

Är det ngn skillnad ?

Det är nog inga problem men intressant är att ju lägre flöde desto effektivare är UV't.

Hade kommunikation för några år sedan med support på Lifeguard om det var skillnad på flödet mellan söt och saltvatten och effektiviteten. Fick svaret:

"The slower the flow rate the more effective the QL system is at sterilizing. The 760 gph max applies to either fresh or salt water."

Så har du ett utbrott som du försöker sanera så håll ett betydligt lägre flöde än vad UV't är max specad för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde igång TTM ikväll. Vilket jäkla meck. Hoppas det fungerar bra nu bara.

Kom gärna med synpunkter ni som kan det här.

Mitt schema:

*Idag 3/11 (1) 50% vatten från huvudkaret. 50% nyblandat till transfertank1. Samma salthalt, temp, ph som huvudkar. 1,5 ml Seachem Prime.

(5/11 Blandar nytt vatten i transfertank2. Kranvatten som jag får upp till samma salt - temp - ph, samt tillsätter 1,5 ml Prime )

*6/11 (2) Flyttar fisk till transfertank2 på morgonen. Gömställen finns en uppsättning per kar. Pump - doppvärmare - ledlist rengörs med ättiksprit och sköljs - installeras. TFT1 rengörs och ställs på tork.

(8/11 Blandar nytt vatten i transfertank1 enl ovan)

*9/11 (3) Flyttar fisk till transfertank1 på morgonen enl ovan. TFT2 rengörs och ställs på tork.

(11/11 Blandar nytt vatten i transfertank2 enl ovan )

*12/11 (4) Flyttar fisk till transfertank2 på morgonen enl ovan. TFT1 rengörs och ställs in i förrådet.

(13-14/11 Karantänkar förbereds)

*15/11 Fisken flyttar till karantänkar. Slut på TTM. Här stannar fisken ytterligare 2 månader medans huvudkarets prick parasiter dör ut.

Tankar ?

Frågor från mig :

*Jag kör bara med ett pumphuvud. Inget filter. Ok ?

*Ok med ättiksprit för att rengöra powerhead - doppvärmare osv ?

*Räcker det med en dos Prime per vattenbatch, eller ska jag lägga i dagligen ?

*Hur matar ni ? Kvällen innan transfern ?

*Vad behöver jag ha i ett karantänkar som ska gå +/- 2 månader?

Vore tacksamt om det går att köra ett kar med streamer, värmare och ljus i karantänen bara. Om man byter 10% i veckan och kör med prime ?

Tack för att ni tar er tid att svara. Ni är bäst !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Emil aldrig kul när de e något som dör man blir ledsen :(.

Men är det säkert att det denna metoden behövs? Själv kör jag med UV-c och mycket å varierad mat för att firrarna ska klara pricken om den kommer. Min Doris hade prick nu vid flytten men de gick över på ca 1,5 vecka men hon är den tjockaste doris jag sett :D.

Jag kör lägre flöde genom uv filtret än rekomenderat bara för att döda parasiter.

Hoppas du kommer till rätta med det.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick åt helvete direkt. 2 fiskar döda i morse utan synbar anledning. Noll nitrit. Noll amm. Övriga tillbaka till huvudkaret.

Kul hobby. Tack för mig ..

Hur stora är dina transfer-behållare?

Vad för fiskar dog?

Hur många fiskar samtidigt?

Körde du bara streamer eller har du även luftpump med syresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för pepp Peter ! Nej jag ger mig inte ;)

Arbetar enl devisen bryta ihop och komma tillbaka.

Jag hade 2 st 55 liters backar 45 liter saltvatten i första.

Streamer som gav bra skjuts i ytan. Inte för mycket inte för lite. 400l/h. Kan omöjligt varit syrebrist känns det som.

Jag hade en dvärgdrake med bland dom 6 fiskar jag flyttade. Kan dom ha stuckit sig på den slår det mig nu ?

Var en gul kirurg och en scooter blenny som dog.

Den enda som visar prick nu är en vitbröstad kirurg (såklart) som har litegrann.

Det jag gör nu är:

Uvc går dygnet runt på 400l/h 18w.

Matar på friskt och byter vatten. Har sötvattenbad tillhands.

Har preppat maten med ingefärspulver på kul. Får se om det ger några resultat. Långa diskussioner om detta på rc så jag tänkte ge det en chans. Uppdatering kommer !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för mycket fisk i 45L, även med Prime.

Jag TTM:ade i liknande. Med syresten för det luftar ut ammoniak mer effektivt.

Batch 1: 1 par Bangaier, 1 Gramma.

Batch 2: 1 gul Kirurg, en liten Gylta.

Inga som helst problem med det.

Jag tror du ska TTM:a draken ensam. Sedan så få individer åt gången du bara orkar. Tar du in en back till i rotationen på en udda dag så kan du ha flera processer igång samtidigt.

Det är ett riktigt helsike rent ut sagt men det enda sättet att vara helt fri från prick, vilket är en fantastisk känsla.

Det är svårt att TTM:a vissa fiskar, speciellt stimfiskar som Anthias och andra tex kardinaler som Parvulus är helt omöjliga.... man jobbar i motvind.

Jag hoppas på att få tag på Chloroquine Phosphate när det är dags att dra igång för mig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...