Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

RSM 130 har inte något vidare flås i karet ifrån början.
Sen vad är det för en streamer du har i?

I mitt 850 liters kar har jag ett totalt flöde på ca 48.500 liter/h Vilket då motsvarar en turnover rate på 57x vattenvolymen.  Vilket i mitt kar är i underkant.

• Svar 280
  • Visningar 27k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Nu har 1 anemon blivit 2 anemoner. [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Nu har anemonen flyttat runt ytterligare. Hoppas den stannar där den är nu för den är väldigt synlig. Är detta verkligen en BTA? I början var den mycket uppblåst men nu är den aldrig det. Skickat

• Kom och tänka på denna korall, är det normalt att polyperna inte är ute? Dem är ute på den övre men inte den nedre delen, beror det på att den nedre delen inte har direkt ljus mot sig? Annars ser den

Populära bilder

Postat

Om du har kvar dom pumparna som satt i då du köpte det av mig är det två tunze om 800liter/h st, jag hade till det en Jebao RW4 och den streamern som följde med.

Postat
  • Författare

Tack Rameau, ja jag har kvar dem, kom inte riktigt ihåg vad du sa att det var för pumpar. Då borde inte flödet vara för klent, eller?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat
10 timmar sedan, Richard_22 sa:

Tack Rameau, ja jag har kvar dem, kom inte riktigt ihåg vad du sa att det var för pumpar. Då borde inte flödet vara för klent, eller?

Jo alltså jag hade ännu en streamer om 4000l/h som jag sparade till mitt nuvarande "projekt"

http://www.jlakvarium.se/pumpar/jebao/jebao-stream-pump-rw-serien.aspx

Ändrat av Rameau

Postat
  • Författare

Jaha, så du hade de två Tunze pumparna plus två streamers. Då kanske cirkulationen är för klen nu ändå?

Postat
  • Författare

Vad skulle den nya pumpen behöva ha för flöde per timme? Minst 400l/h eller? Funderar eventuellt på att leta efter en begagnad.

Postat
  • Författare

Är detta verkligen Sacrophyton? Tycker inte det liknar bilderna på google, men det kanske finns olika sorter. [emoji4] aab9ce39f62f34b4da51aa19db9d320d.jpg

Postat
  • Författare
Ser ut som lobophytum.

Ja, det kan det kanske vara! Vissa bilder liknar dessa väldigt mycket medan andra inte liknar dessa alls. Ser ut som lobophytum ofta har den där speciella formen som den högra av dem på min bild har, men i mitt kar är det endast den som liknar lobophytum i formen.

Postat
  • Författare

Köpte en eldräka för ett par månader sen som jag inte sett på flera veckor. Den har alltid varit väldigt skygg, men är lite tveksam på om den lever. 

Läste någonstans att dem mer framme om dem är några stycken, stämmer det? Isåfall köper jag nog fler än en nästa gång...

Postat
  • Författare
Jag har också bara en, väldigt skydd, helt normalt om man inte ser honom på några dagar [emoji4]

Okej, då får jag nog ta och köpa ett par kompisar till honom :)

Annan fråga. Köpte dumt nog Saliferts fosfattest förut som är omöjligt att läsa. Har tänkt köpa ett nytt som är mer pålitligt men vet inte vad jag ska välja. Vilket kör ni med?

Postat

Hade Red Sea tidigare, och köpte nyss Hanna. För att få en koll på hur bra jag hanterar Hanna:n så "dubbelkörde" jag Red Sea och Hanna ett tag och de visade väldigt lika så jag tror man kan säga att Red Sea är helt ok (har dock inte erfarenhet av några andra).

Tycker det är rätt lätt att läsa av färgskiftningarna på Red Sea.

Postat
  • Författare

Vilket salt kör ni med? Funderar på att byta. Är lite inne på Fauna Marins pro sea salt, någon som testat det?

Postat
  • Författare

Tyvärr verkar det som cyanon är påväg tillbaka igen :( Det är fullt av trådar i sanden innan ljuset dragit igång, jag antar att det är cyano? Vet inte hur jag ska bli av med det, alla värden och sånt ser ju bra ut :/ 32e137faaf872ac2b576645e0bfb6125.jpg

Postat
  • Författare

Jaha, då var det fullt med alger igen då. På cirka en vecka har det gått från att knappt vara någonting alls till det här. Vad sjutton beror det på?!! 3f6e50ef7abda99848032991872088c2.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.