Gå till innehåll

Mitt Rsm 130


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Min erfarenhet är att det oftast är pga av att substrat och sten blir mättat av fosfat.

Så GFO, Refugium eller upptrappade vattenbyten, på något sätt måste du bli av med det.

Okej, men varför har det gått så fort nu helt plötsligt? Det försvann för ett tag sedan och kom nu tillbaka väldigt snabbt?

Kommer antagligen bli täta vattenbyten. Hur mycket ska jag byta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, Richard_22 said:

Okej, men varför har det gått så fort nu helt plötsligt? Det försvann för ett tag sedan och kom nu tillbaka väldigt snabbt?

Kommer antagligen bli täta vattenbyten. Hur mycket ska jag byta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Varför vet jag inte riktigt, är väl någonting med näringsbalansen.

När det gäller hur mycket så kan jag inte säga hur mycket man "ska" byta, däremot bör man i alla fall inte göra mer än 50%. Hört andra som också pratat om 20-30%.

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Varför vet jag inte riktigt, är väl någonting med näringsbalansen.

När det gäller hur mycket så kan jag inte säga hur mycket man "ska" byta, däremot bör man i alla fall inte göra mer än 50%. Hört andra som också pratat om 20-30%.

Hmm, konstigt. Har inte ändrat någonting på sistone. Det får bli mer vattenbyten då. Finns det någon annan teori eller är det väldigt stor chans att stenen sandbädden är full av fosfat?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hur mycket kan man ändra scapen egentligen utan att böka runt och störa bakteriekulturen allt för mycket?

Har läst att man inte ska hålla på att flytta runt men har också läst att många ändrar sin scape då och då?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en chansning, eftersom jag aldrig fick något svar, och gjorde om scapen. Försökte få till en mer öppen scape med mer simyta och mer plats att sätta koraller på. Hyfsat nöjd. Kom gärna med synpunkter! 55a3a3d47fac65a8539fccb5912e4d7d.jpg334699b1249f8b8cbcd4a91ce6985915.jpg8950d4b48f773873208514a29c2d6c45.jpg1cf9e1a1edc2302190b4ed76d47dc6d8.jpg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det har jag faktiskt inte gjort, tack för att du sa det! Har tänkt göra ett vattenbyte idag så kan passa på att mäta då. Dock har jag bara saliferts fosfattest som inte är det bästa... Antar att RSCP är Red Sea Coral Pro?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kom igår hem från en veckas semester och då var hela karet täckt med fula alger och cyano, nånting är helt klart skumt. Funderar på att mörklägga i 3 dagar, vad tror ni om det?

Känns som att jag måste hitta orsaken till det men vet inte hur jag ska göra det.. eda294c7dee19eb4744463a2fa69af33.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara gissa.. sug ut så mycket du kan, öka sedan cirkulationen genom att sätta in en eller två små streamers. Jag hade två VorTech MP10 i mitt RSM130, det gav fin cirkulation.

Har en streamer sedan tidigare och har tänkt beställa en Jebao RW4 idag, vad tror du om det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...