Gå till innehåll

Akut fråga om amm nitrit


runstenen

Rekommenderade inlägg

Har mätt upp små mängder amm och nitrit idag i karantänkaret. Lite information :

Har vart igång i 5-7 dagar cirka. Startade med filtermatta som legat i sumpfacket i 3 veckor som jag satt på ett powerhead i karantänen. Kör även en intern skummare. Hade även i special blend i starten. Inget substrat och bara pvc rör som inredning.

Fiskarna som flyttade in i förrgår mår bra. Litet utslag på amm alert samt Saliferts tester amm nitrit. Bytte 25% vatten och hade i seachem prime. Det cyklar väl helt enkelt. Vad skulle ni gjort i detta läge ? Är det vattenbyten dagligen som gäller eller förskjuter man bara cyklingen då ?

Ska mäta igen nu om en timme. Tack för hjälpen !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tolkar jag rätt att karantänkaret varit igång 5-7 dag och att du lagt i en filtermatta som du tagit från något annat kar?

Börade du med helt nytt vatten?

Jag hade tagit det lugnt ett tag och övervakat det hela.

Ja du tolkade rätt. Nej jag tog 60% fr huvudkaret. Bytte 60% idag totalt.

Frågan är ju hur jäkla mycket vatten man ska behöva byta. Då kan jag ju lika gärna köra ttm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du ska byta vatten. Det är som du säger cyklingen som har dragit igång. Nitriten kommer brytas ner när denitrifikationsbakterierna kommit igång och producerar nitrat.

Nitrit är inte skadligt för saltvattensfisk, ammonium/ammoniak är det däremot. Ammoniak kan ventileras ut i en skummare om du har pH över 8.1.

Vad har du för pH och har du skummare eller luftsten i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du ska byta vatten. Det är som du säger cyklingen som har dragit igång. Nitriten kommer brytas ner när denitrifikationsbakterierna kommit igång och producerar nitrat.

Nitrit är inte skadligt för saltvattensfisk, ammonium/ammoniak är det däremot. Ammoniak kan ventileras ut i en skummare om du har pH över 8.1.

Vad har du för pH och har du skummare eller luftsten i akvariet?

Efter närmare efterforskning så verkar det inte bli ngn nitro cykel i ett tomt karantänkar utan sten osv. Utan man får helt enkelt kriga mot stigande ammonium.

Syresten isatt. Ska mäta pht. Tack för info att ph måste vara över 8.1 för att amm ska kunna ventileras ut. Värdefull info. Precis sånt jag var ute efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...