Gå till innehåll

Var köpa Harlequin räkor?


petrol

Rekommenderade inlägg

är det inte Harlequin som uteslutande lever på sjöstjärnor och är så gott som omöjliga att hålla? Eller är jag helt fel ute?

Exakt vad jag ska ha dem till. När det är stjärnfritt i det stora så får jag ta beslutet om jag ska dra upp stjärnor som mat i de små karen eller sälja räkorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sandvändare och linkor ska över i ett annat inkört kar när det är dax för räkorna.

Är trött på de små ovälkommna stjärnorna. Har två sorter som jag vill bli av med, de andra filtrerande kan få stanna men jag tror nog att det blir svårt för mig att förklara för räkorna vilka de får ta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jar för mig att Anthony Calfo skrev att de biter av en arm på stjöstjärnan och äter av sugkopparna. Har man tillräckligt med stjöstjärnor så kan de få tillräckligt med föda utan att helt döda stjärnorna som då får tid på sig att regenerera. Om detta inte går så blir man sp illa tvungen att mata den med nya stjöstjärnor. Jag vet inte, men skulle inte tro att några sjöstjärnor är säkra med en hungrig räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Harlequinräkor äter inget annat än sjöstjärnor, typ alla sjöstjärnor.

Äter de av AllA stjärnorna i karet? Inklusive de små/stora ormstjärnorna? (Brittlestars)

Man har ju säkert flera hundra av dem, så...

Mina fick frusen sjöstjärna direkt från västkusten, orust, närmare bestämt. Och detta verkade fungera.

Kan man köpa/beställa det på ngt företag, och vad kostar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lerum har för 250 kr, de är riktigt fina!

Dave

Jo, jag var där häromdagen och såg dem, otroligt fina! (han har fin fisk på Lerum måste jag säga..)

Ingen som vet om harlequin äter brittle-stars? (Forsberg?)

EDIT: Finns det något djur som äter dessa brittlestars? Börjar få duktigt många, och när de blir stora ligger fiskarna illa till..

(och, det är klart, när dessa blir stora så är det väl Harlequin som ligger illa till istället..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att samla upp många du kan och ta med dig när du kommer till framsidan nästa gång? Jag tror jag har en bra plats för dem!

För övrigt tror jag att Harlekinräkan tar dem - de tar i alla fall de små kalkalgätande sjöstjärnorna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...