Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag hade fem, varav ett lekpar med en stor hona. Dessa två var elaka och var på MI ganska mycket så de tog jag ut och de skall säljas. De andra tre är mycket lugnare men jag vill ha ner stöket ännu mer så de skall också ut. Det funkade perfekt med kirurgerna eftersom de höll damsellerna i schack, men när MI kom i karet och Naso flyttade ut rubbades balansen och de blev lite jobbiga.

Ändrat av Ouscazz
autokorrekt...
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet bakslag.. 

Den ena MI'n är marginellt större än de andra två och har tagit rollen som mobbare. Idag har den varit elak mot de andra två hela dagen och de stod bara och tryckte bakom revet. Så fort de visade sig fick de stryk. Jag valde att fånga den i fällan, lyfta ur den och sätta den i lilla karet. Lugnt igen.. utmaningar är kul, sägs det. ;)

 

Måste tyvärr sälja den större så om någon är sugen på en väldigt fin och allätande MI till ett vettigt pris går det bra att kontakta mig.

 

 

Ändrat av Ouscazz
Förbaskade autokorrekt...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det fungerar bra med våra Moorish Idols. De slåss lite ibland, men än känns det inte så allvarligt.

 

Tillväxten på anemoner, skivor och vissa koraller är jättebra, andra koraller växer väldigt långsamt och en del dör bort. Jag lägger ingen större energi på att ta reda på varför vissa till synes enkla koraller dör, köper inte nya av samma typ utan kör på de säkra korten..

 

Annars har jag de senaste dagarna varit sysselsatt med att förbereda akvariet för två veckors utlandssemester. Hoppas att allt skall funka med akvarievakterna som skall bo i vårt hus medan vi är borta. Akvariet får iaf daglig tillsyn och övervakning vilket känns tryggt. Med hjälp av Reeflink kan jag få info om något händer med pumparna. Det skall säkert gå bra.

1f0bb302140d4f661370914ca0d9e1ff.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så häftigt! Vad matar du med för foder? Det verkar som det allt oftare dyker upp Moorish Idols som är tillhanda till vanligt foder, eller så har helt enkelt bredden och utbudet av foder ökat så att det numera är vanligare att lyckas att få dem att äta? Hur som helst är det väldigt kul att det funkar och en mäktig syn!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvariet har klarat semestern ganska bra. Det enda jag har lagt märke till är att en av Idolerna inte mår bra, vet inte om den är sjuk eller har fått stryk. Tror på det senare. Ögonen är svullna och den vill inte äta, i övrigt ser den normal ut. Har lyft över den i karantänkaret idag och hoppas att den skall repa sig där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det här har varit ett konstigt akvarium ända sedan kort efter starten. Vissa koraller har fungerat hur bra som helst och de som har funkat allra bäst är konstigt nog några Acroporor. Flera andra har sakta tynat bort och dött, både LPS och SPS. Anemoner och skivor har klarat sig riktigt bra. De som har dött har dött väldigt långsamt, det har tagit flera månader från de första tecknen att de inte mår bra tills de har packat ihop för gott. Tillväxten på SPS/LPS har de senaste 3-4 månaderna nästan helt upphört, utom på en Euphyllia, vissa Montipora och två Acropora. Jag har dragit ner Ballingen till ca 35% av vad jag doserade i våras. Fiskar och lägre djur har hela tiden mått förträffligt. Jag har bytt 50 liter vatten i veckan och det har nog gjort att det har fungerat hjälpligt. Vissa koraller började sloka eller tappa färg 5-6 dagar efter varje vattenbyte, för att sedan piggna till en dag efter bytet.

 

För tre veckor sedan gick vår hydrofortrycktank sönder. När jag rev sönder den och tittade in blev jag alldeles förskräckt. Hela tanken var täckt inuti av en svart och röd smetig sörja som bestod av rost och annat skräp. Jag har hela tiden misstänkt att det var något med vattnet, men har tagit för givet att osmosfiltret skulle ta hand om allt skräp. Nu efter bytet till ny tank, och samtidigt ny filtermedia i järn/manganfiltret, börjar korallerna se bättre ut än någonsin. Igår bytte jag 50L vatten för första gången på två veckor. Innan vattenbytet hade inga koraller tappat färg eller sett tråkiga ut på annat sätt. Idag, en dag efter vattenbytet ser korallerna ännu bättre ut. Nu skall jag se om jag kan hålla tre veckor till nästa 50L vattenbyte.

 

Att ständigt kämpa i motvind gör att man till slut tappar sugen. För någon vecka sedan var jag ganska uppgiven och hade tankar på att lägga ner. Men, nu finns det gott hopp om att det skall gå vägen och plötsligt känns allting mycket roligare. Håller tummarna hårt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...