Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Det händer inte så mycket just nu. Karet är drygt sex månader gammalt och verkar ha kommit in i en hyfsat stabil lunk. Har haft lite otur med en del sps'er som har tynat bort och dött, bl.a. tre acropora-fraggar. Kan inte hitta någon förklaring mer än att näringsvärdena kanske har varit i högsta laget innan biopelletsreaktorn kom igång riktigt. Det får vara så, jag vänder inte upp och ned på världen för att ta reda på varför. Andra acroporor ser fina ut och växer hyfsat bra. I vanlig ordning växer alla Montipora som ogräs och det är ju kul. Ballingdoseringen är dubblerad jämfört med för tre månader sedan och det är ju ett gott tecken.

 

3ec91bfc53a1e62c4048ad84fdbb4508.jpg

 

9c6a86fadac89c1a5d5a8c71db79f25b.jpg

 

62c23b4c73641e84e79b48404086c243.jpg

 

5a47e84c3584cafebb3e2dc2dd7b29fe.jpg

 

265d954fceff7496f812c50bbecb1603.jpg

 

cde526764b9f77d228ad353a56444347.jpg

 

36e4bfc8a4cad25e6824b91bcb42e931.jpg

 

3e4adce4f2dd1c7c91867374d5367646.jpg

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Björn.

Ja, eftersom de flesta korallerna mår väldigt bra så oroar jag mig inte för något. Jag analyserar väldigt lite och tar få tester. Korallerna talar ett tydligt språk om hur karet mår.

Byter 12% (50L) vatten varje vecka och tillsätter inget utöver Ballingkemikalierna. För en månad sedan tog jag bort filtersockorna som satt i returfacket och efter det jobbar skummaten mycket bättre. Dessutom slapp jag en massa arbete med att rengöra sockorna var eller varannan dag. Biopellets verkar vara en bra grej, hoppas att det håller i sig. Nitrat håller sig strax under 5mg/l och fosfat ca 0.03-0.04ppm. Karet är nästan helt algfritt, bara lite gröna alger på rutorna som får skrapas bort varannan dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Blandad framgång och motgång i det här karet... vissa koraller lägger långsamt av helt utan förklaring, trots stabila vattenvärden och normala/låga halter av näringsämnen. Både LPS och SPS dör långsamt bort. Andra SPS och LPS trivs som bara den och växer på sig helt normalt. Jag begriper ingenting...

 

Anemoner och skivor växer så det knakar. Jag köpte fyra pyttesmå gröna Rhodactis i januari, nu är där bortåt 20 stycken.

I natt delade sig vår stora BTA i två delar. Nu på eftermiddagen har den bit som knoppades av delat sig ytterligare en gång, så nu är de helt plötsligt tre.

Karets stolthet, Stichodactyla Gigantea (carpet anemone), har gått från blekt vit-gul till en hälsosam ljusbrun kropp med neongulgröna tentakler och den har minst fyrdubblat sin storlek sedan jag köpte den. Clownerna gör ett gott arbete med den genom att mata den med allt möjligt de kan hitta.

 

Fiskarna mår däremot helt perfekt. De är allihop feta, friska, pigga och fina, och de växer och färgar ut väldigt bra. Damsellerna leker med ett par veckors mellanrum och clownerna har precis haft sin tredje kull larver.

 

Karet är i princip helt fritt från fulalger, förutom det vanliga gröna skitet på rutorna som får skrapas varannan dag. De flesta stenarna är till hälften täckta av kalkalger, minst.

 

Man blir aldrig klok på den här hobbyn.. och det är väl det som gör det så spännande.

0155d689f376acffbc5c9fb3c49079ac.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ska du prova på 3st Moorish i samma kar(för visst är det Moorish och inte nån av vimpelfiskarna?)? Karantän först Rsm? Spännande men nog ett långskott att få det att funka.... Otroligt häftigt om det funkar! De ser fina ut med hela ryggfenor o allt även om det är svårt att se.....

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är tre st. unga Zanclus Cornutus (Moorish Idol). 

Jag har läst på under flera månader för detta och har även studerat deras beteende på många rev i Maldiverna. Jag har även avstått att köpa många Zanclus som har varit i tveksamt skick i butikerna. Jag har köpt och satt igång ett RSM130 enkom för att kunna köra den här gruppen i karantän ett tag. Dessa bokade jag samma dag de kom till butiken och de har gått där i två veckor innan jag tog hem dem igår. Alla tre är i mycket gott skick även om de är något tunna, men långt ifrån magra. Alla har ätit med god aptit i butik, och de har smakat på flingor och pellets nu på morgonen efter mindre än 12 timmar i karantänen. Jag får se hur det går att ha dem i det lilla karet ett par veckor, slåss de får de gå över till det större karet. Zanclus skall gå i par och kan fungera som tre också, då blir det med lite tur ett par och en följare. Så lever de ofta i det vilda. Mitt Reefer har gott om gömställen och stora simytor runt om de båda reven, så jag är övertygad om att det skall fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt kul att höra. Är det inte så att dom äter mycke svampdjur i naturen. Många som fått problem med dom efter några månader trots att dom äter med god aptit, kanske pga nån brist i fodret. Finns väl nåt foder med mycke svamp i som ska va bra till dom. Hoppas detta går bra så jag kan svänga inom o kolla när jag har vägarna förbi

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, krille 55 sa:

Riktigt kul att höra. Är det inte så att dom äter mycke svampdjur i naturen. Många som fått problem med dom efter några månader trots att dom äter med god aptit, kanske pga nån brist i fodret. Finns väl nåt foder med mycke svamp i som ska va bra till dom. Hoppas detta går bra så jag kan svänga inom o kolla när jag har vägarna förbi

 

 

Jo det stämmer, det finns ett speciellt foder som innehåller svamp, nu minns jag inte namnet. Det finns - vad jag vet - inte att köpa i Sverige så jag får ta in det själv.

Det växer väldigt mycket svamp av olika sorter i vårt kar, så de klarar sig nog ett tag. När man läser på Reefcentral går det bättre och bättre för folk att hålla liv i sina MI. Två-tre år är inget ovanligt, en kille har haft sin ena i sju år. Jag har en förhoppning om att det ska gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste att risken var stor.. igår kväll började de bråka i det lilla karet, för liten plats helt enkelt. Funderade en stund på hur jag skulle göra och tog sedan risken att sätta över dem i det stora karet. Det gick ju bra, i fem minuter. Sedan fick vår Naso Elegans spader och började jaga dem alldeles vilt. Det var faktiskt helt otippat eftersom den har varit så otroligt lugn och snäll sedan den kom, och liten är den. Så, Nason fick flytta till det lilla karet tillsammans med två damseller som jag fick upp samtidigt. Bara tre damseller kvar att fånga, hoppas att jag kan lura in dem i fiskfällan. Nu är det lugnt i karet och alla tre MI går och plockar i revet tillsammans med de andra fiskarna. Synd bara eftersom Nason är en favorit... men det var väl för mycket att hoppas på att det skulle fungera hela vägen.

Ändrat av Ouscazz
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man kan bara hoppas att de håller sig levande. Det har iaf börjat långt över all förväntan. Nu är det helt lugnt i karet. Det är bara en och annan kort körare från vår Acanthurus Pyroferus, men den är inte alls aggressiv som Nason var. Idag har alla tre MI ätit nori så nu tar de allt jag har erbjudit.

 

Fällan sitter kvar i karet och jag hoppas kunna fånga de tre kvarvarande damsellerna (har fått upp två). Men, de är så otroligt misstänksamma och går inte in i fällan trots att jag bara matar genom den sedan en vecka tillbaka. Kirurgen, Salarias och sju Chromis var i fällan samtidigt i går, t.o.m. en Moorish Idol har kikat in... men ingen damsell.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...