Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

11 timmar sedan, Ouscazz sa:

Testad och intrimmad till ett flöde av ~400L/tim.

I morgon går vi full ZEOvit... håller alla tummar som finns för att det ska gå bra med korallerna.

 

 

zeo-reaktor.jpg

 

 

Härligt Mats!

 

har du startat en tråd på www.zeovit.com ? 

vad tänkte du börja med för produkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, nike83 sa:

Härligt Mats!

 

har du startat en tråd på www.zeovit.com ? 

vad tänkte du börja med för produkter?

 

Tack Fredrik!

 

Ja, jag har en frågetråd där för att inte göra fel..

 

Nu i uppstarten följer jag KZ's råd, 1L ZEOvit zeolit-sten med 400L/tim flöde genom reaktorn. Reaktorn är kopplad till en timer så den går 3 timmar, av 3 timmar över hela dygnet. Mjukstart för att inte chocka korallerna när näringsvärdena börjar sjunka, det kan visst gå rätt snabbt med Zeovit. 

Tillsatser nu i början är bara ZEOstart3, ZEObac och Sponge Power. Buffrar även upp med K-Balance, K+ ligger något lågt (360), ska upp till 380-400 mg/L. Så får det gå till första bytet av zeolit om fyra veckor. Sen får vi se hur korallerna har reagerat och vad som då behöver tillsättas.

Jag har även bytt salt från Red Sea Coral Pro till vanligt Red Sea Salt (ULNS) där värdena stämmer bättre överens med NSW.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, _Manne_ sa:

Ser bra ut.. det är ju orange plast så det ska gå bra, nu är det upp till användaren o bemästra den..

Skulle inte du byta skummare eller det har jag fått om bakfoten ?

 

Orange plast är väl det bästa till den här metoden gissar jag.. lovar att hålla fingrarna i styr med de blå flaskorna.

Väntar på en ny Bubble King skummare.. vill ha den nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

 

Orange plast är väl det bästa till den här metoden gissar jag.. lovar att hålla fingrarna i styr med de blå flaskorna.

Väntar på en ny Bubble King skummare.. vill ha den nu!

 

Vilken BK valde du ?

 

finns det ingen trevlig mindre DC Pump som du kan köra zeon med o samtidigt få upp pumpen i ditt specade wi-fi program ? 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, _Manne_ sa:

 

Vilken BK valde du ?

 

finns det ingen trevlig mindre DC Pump som du kan köra zeon med o samtidigt få upp pumpen i ditt specade wi-fi program ? 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

 

Det blir en BK Supermarin 200 DC3.

 

Jag har en liten Jebao DC1200 som skulle kunna funka till zeofiltret. Dessvärre funkar den inte med EcoTech Reeflink.

Men, Aquabee UP1000 som sitter originalmonterad är faktiskt tystare än Jebaon, jag hör inte alls när filtret går igång. Och strypningen fungerar bra.

Jeabaopumpen kör jag ytterligare några veckor i en liten Phosban 150 reaktor med biopellets. Håller på att långsamt fasa ut biopellets ur systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

 

Det blir en BK Supermarin 200 DC3.

 

Jag har en liten Jebao DC1200 som skulle kunna funka till zeofiltret. Dessvärre funkar den inte med EcoTech Reeflink.

Men, Aquabee UP1000 som sitter originalmonterad är faktiskt tystare än Jebaon, jag hör inte alls när filtret går igång. Och strypningen fungerar bra.

Jeabaopumpen kör jag ytterligare några veckor i en liten Phosban 150 reaktor med biopellets. Håller på att långsamt fasa ut biopellets ur systemet.

 

Den skummaren är en härlig pjäs.. har själv aldrig haft möjligheten att få en sådan rackare att passa in då den är såå stor.. så jag har alltid fått gå på interna pumpar vilket gör städningen mer komplex än att bara lossa pumpen o köra ättika genom den.. kan bara säga GRATTIS till inköpet , närväl den dyker upp.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Tack Fredrik!

 

Ja, jag har en frågetråd där för att inte göra fel..

 

Nu i uppstarten följer jag KZ's råd, 1L ZEOvit zeolit-sten med 400L/tim flöde genom reaktorn. Reaktorn är kopplad till en timer så den går 3 timmar, av 3 timmar över hela dygnet. Mjukstart för att inte chocka korallerna när näringsvärdena börjar sjunka, det kan visst gå rätt snabbt med Zeovit. 

Tillsatser nu i början är bara ZEOstart3, ZEObac och Sponge Power. Buffrar även upp med K-Balance, K+ ligger något lågt (360), ska upp till 380-400 mg/L. Så får det gå till första bytet av zeolit om fyra veckor. Sen får vi se hur korallerna har reagerat och vad som då behöver tillsättas.

Jag har även bytt salt från Red Sea Coral Pro till vanligt Red Sea Salt (ULNS) där värdena stämmer bättre överens med NSW.

 

du kan inte buffra kalium med K-balance! om du ska använda KZ:s produkter för att buffra så är det detta som gäller: http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/Elements/Pohl-s-K-Balance-STRONG.html

jag har buffrat med detta preparat: http://www.aquastockholm.se/product/microbe-lift-kalium-dunger-bloom-grow-473ml

jag har upplevt att man tappar en del kalium i samband med byte av zeo-sten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, _Manne_ sa:

 

Den skummaren är en härlig pjäs.. har själv aldrig haft möjligheten att få en sådan rackare att passa in då den är såå stor.. så jag har alltid fått gå på interna pumpar vilket gör städningen mer komplex än att bara lossa pumpen o köra ättika genom den.. kan bara säga GRATTIS till inköpet , närväl den dyker upp.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

 

Ja, det hoppas jag. Rätt överdimensionerad för mitt kar men man vet aldrig vad som väntar runt nästa hörna.. ;)

Den har ganska litet fotavtryck, men är hög.

 

Tack! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, nike83 sa:

 

du kan inte buffra kalium med K-balance! 

 

Det har funkat i mitt kar... Mätte K+ i mitten av veckan, då låg det på 360mg/L. Har bytt 50L vatten idag och doserat K-balance sedan igår. Mätte just och nu ligger K+ på 390-400mg/L. :)

Tack för tipset om att hålla koll på Kalium vid byte av zeosten. Samma sak när man skummar blött, det tar ur mer kalium än normalt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, _Manne_ sa:

Ganska litet ? , Nae lätt 40-45 på ena hållet o säkert 25-30 på andra hållet.. tänk på extern pump..

 

Ok, allt är relativt. Jag tänkte på förhållandet prestanda/fotavtryck. 450 x 220 som jag kommer att ha den. Kan vända pumpen och då blir den 400 x 300.

Jag har plats för den i skummarfacket, men det blir inte mycket plats över eftersom zeofiltret är rätt stort det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag mins rätt ang kaliumet så funkar kbalance när du inte kör zeovit stenen.. fast inte helt sant.. tror att det var så att zeostenen/bakterierna käkade upp stor del av medlet så man fick köra Fredriks alt för att få rimlig effekt.. - bara en tanke från min zeo skalle för några årsen..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag har startat konverteringen till ZEOvit har jag slutat dosera de tillsatser jag började med för ett par veckor sedan. Men, jag ser en markant ökning av tillväxten på nästan alla mina Acroporor de senaste två veckorna då jag har doserat KZ-tillsatster. Det är riktigt kul och bådar gott för framtiden med zeo.

 

När jag drog igång zeo enligt instruktionerna jag fick på zeovit.com fick några av sps'erna RTN inom 12 timmar. Jag gissade på överdosering (för snabb förändring) av aktivt kol vilket förmodligen var rätt. Ut med kolpåsen direkt och ett 50L vattenbyte så fick jag stopp på RTN och inga koraller ser ut att ha har tagit någon märkbar skada. Idag har jag lagt i 25% av rekommenderad dos aktivt kol, vilket var den mängd jag hade i sumpen innan konverteringen. Får öka på långsamt så att korallerna inte chockas igen. 

 

I övrigt ser allting bra ut, inga negativa effekter av konverteringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...