Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det hända saker. Biofiltret är moget, det tog fem veckor.

 

Mätte vattenvärden ikväll:

No3: ~2 mg/L, Salifert.

Po4: 0.00 ppm, Hanna Checker.

Nu gäller det att hålla koll. Ska sluta skölja frysfodret för att få upp fosfatvärdet lite. Fiskarna ska även få lite mer mat, de är konstant hungriga.

 

I övrigt:

Salinitet 1,026

KH: 8,1

Ca: 440

Mg: 1440

Ph: 8

Temp 26

(KH, Ca, Mg är de värden nyblandat vatten håller med Blue Treasure SPS salt så jag har de som riktvärden i karet.)

 

Ballingdoserna ökas lite vid varje kontroll, ca två gånger i veckan.

Allting växer med bra fart just nu, speciellt SPS'er och BTA. Matar korallerna tre dagar i veckan med D-D Reefpaste.

Belysningen är snart uppe i maxtid, ska göra sista ökningen i helgen som kommer.

Alla fiskar mår bra, ser fina ut och äter med glupande aptit.

Algerna är under kontroll, får dock skrapa rutorna varannan dag. Kan nog tänka mig att det ger med sig nu med nytt osmos/silikatfilter. Ingen mer tillförsel av skit från ATO-vattnet. Gamla osmosfiltret hade gjort sitt.

 

2 st. Vortech MP40w QD med Reeflink är på väg, kommer vilken dag som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man kan ju inte dra upp för mycket på effekten... då lär chromisarna sitta som ett plåster i den motsatta gaveln. ;)

Skämt åsido, jag hade rätt bra drag i karet tidigare också. Skillnaden var att flödet var hårdare, mer koncentrerat till en stråle. Jag har haft Vortech tidigare och gillade det mjuka breda flödet. Plus att de suger en massa vatten och skit från botten och drar upp i pumpen som skickar det vidare så att ytavrinningen kommer åt det. Ingen annan pump jag vet jobbar lika effektivt med vattenkolumnen.

 

Kul iaf att clownerna lever och mår bra, även om de är tjuriga med anemonen. Har du provat någon av de metoder som finns på Youtube? Jag såg en film med en kille som hällde ner ett helt gäng clowner genom ett transparent tjockt (100mm) plaströr rätt ner i anemonen. Samtliga stannade kvar i anemonen när han var klar. Rätt läckert att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, fredrikosterby sa:

Måste säga att du har en himla snyggt kar och även sump emoji4.png

Har något och sträva efter till nästa kar emoji4.png

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

 

Tack! 

Jag har fler idéer om sumpen, ska bl.a. dra PVC från returpumpen upp till returröret. Eventuellt blir det en bypass på det röret som kan driva biopelletsreaktorn. En hylla ska upp i sumpskåpet så jag kan ha Ballingkärlen där istället för i högerskåpet. Sen skall det dras snyggare el där alla kablar ligger i lister och fler fasta uttag, även i högerskåpet.

 

36 minuter sedan, lundisen sa:

Snyggt! Hur länge har det varit igång? Kommer du ihåg hur mycket pellets du fyllde i reaktorn? 

 

Tack!

Det har varit igång två månader imorgon.

Jag började med ca 2 dl biopellets och ökade till 5 dl efter någon vecka. 5 dl blev för mycket, värdena sjönk för lågt. Nu har jag tagit ur pellets och jag har ungefär 2 dl kvar i reatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker hitta biopelletreaktorns sweetspot. Jag tog ur ca 3 deciliter media för en vecka sedan, värdena sjönk för mycket. Då mätte jag nitrat 2 mg/l och fosfat 0, lite för lågt för min smak. Samtidigt slutade jag skölja frysfodret för att få upp fosfatvärdet. Idag mätte jag igen och nitrat (Salifert) har ökat till strax under 10 mg/l och fosfat (Hanna) 0.05 ppm. Ökade mängden biopellets med 1 dl till totalt ca 3 dl. Ny mätning om en vecka.

b1cf1c9f25338ce2e064e8c3d440437c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kanske farligt att nämna, men det börjar bli balans i karet. Ballingdoseringen har stabiliserat sig, har inte behövt ändra någon av kanalerna på flera veckor.

Biopelletsfiltret verkar också vara i fas efter lite laborerande hit och dit under några veckors tid. Jag har hittat en balans mellan sköljt och osköjlt frysfoder som ger ett ganska stabilt fostfatvärde, det håller sig runt 0,04 - 0,05 ppm. Nitrat ligger bra på ca 5 mg/L. Tillsätter inga spårämnen utöver Balling utan litar på att de veckovisa 12% vattenbytena ger det tillskott som behövs. Alla koraller mår mycket bra så det ser ut att räcka så.

 

I övrigt tickar det på bra, allt växer riktigt bra och flera Rhodactis har börjat dela sig. Maxi Mini är lite blek och halvledsen sedan ett par veckor tillbaka, vet faktiskt inte varför. Den äter en liten bit räka när det bjuds så vi får se hur det utvecklar sig. BTA quadricolor som var som en femkrona för två månader sedan är nu ca 15 cm över disken när den spänner upp sig som mest.

 

Har haft en körare något för högt högt nitratvärde (runt 10-15 mg/L) vilket drog med sig tillväxt av kiselalger och brungröna långhåriga alger. Inte kul men det är bara att rida ut stormen och det är på tillbakagång igen. Har minskat lite på ljuset för att inte driva på algtillväxten mer än nödvändigt.

 

UV-filtret har snart gått ett par veckor och det börjar bli dags att titta på nästa tillskott i fisksamhället. Har inte bestämt mig riktigt ännu, men det blir antingen en Naso Elegans, Acanthurus Leucosternon eller en Acanthurus Japonicus.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dascyllus melanurus! Det är en kul fisk, jag har velat ha sådana eller auranus bra länge men de har aldrig några inne när jag åker ner till Göteborg. De har någon enstaka ibland på Hercules Zoo iofs men jag vill helst köpa en grupp på ca 6 fiskar på en gång så att de inte ger sig på nykomna fiskar om de får gå in sig för länge...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de är riktigt kul att titta på, en underhållande fisk. Snorklade mycket med Dascyllus när vi har varit i Maldiverna och bestämde mig för att testa dem när jag startade upp salt igen. De är ganska aggressiva, men bara mot varandra. Det fungerar bra ändå eftersom jag har lyckats hitta sten med mycket håligheter så de kan fly undan om det hettar till för mycket. Hoppas bara att de inte växer sig för stora för att få plats i håligheterna. De smäller på Chromisarna om de kommer in i deras revir, speciellt på kvällen när karet skall börja gå i nattvila, men rör dem aldrig annars. Acanthurus Pyroferus sätter dem på plats ibland när de blir för jobbiga. Jag har fem stycken och de har var och en ett litet revir. Peppar, peppar...

 

Kan du inte be butiken att beställa en grupp åt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj, har pratat lite med Stefan Molin som hade ett 40-tal sådana som värst i sitt ena kar och de lekte tydligen konstant däri. Blev inget såklart av rommen men det är alltid kul med lekande fiskar i burken.

 

Jo, jag har ju bil nuförtiden så jag kan ju egentligen be någon butik ta hem och åka ner och hämta. Jag har försökt få hem via de lokala butikerna med de har inte haft några hos sina leverantörer på ett tag nu. Men jag har inte bråttom, har velat ha de i två år nu. Kan vänta en stund till. Finns mycket annat kul att pyssla med så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...