peterj66 Postat 8 september 2016 Dela Postat 8 september 2016 Kan tillägga att jag kör min kran halvstängd på häverten, men gör man som Lasse och har grövre rör så har man ju lite mer frihet om man vill öka flödet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 8 september 2016 Dela Postat 8 september 2016 @peterj66 @Lasse Tackar för svaren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 september 2016 Författare Dela Postat 15 september 2016 Åker å hämtar nya lampan imorgon. kom visslingen i tisdags men fans ingen tid då att åka ner... Räknat ut att det blir 500liter innermått för akvariet i volym och 100liter i sumpen där refugium delen blir på 60liter /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 18 september 2016 Författare Dela Postat 18 september 2016 Vattnet är påsläppt inga problem för osmosen att trycka upp det dessa 3m Bra stråle ut från slangen /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 18 september 2016 Författare Dela Postat 18 september 2016 Får plocka ner allt igen. Ställningen är rak i våg när jag mätte innan men ändå så skiljer det 5mm på kortsidan till andra kortside hörnet. Ev så är frigoliten skev.... Sågat upp pvc rören så dags å flytta karet igen å se vad som är skevt... Nån som vet vart man köper aquapads i Sverige (akvarie underlägg) /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 18 september 2016 Dela Postat 18 september 2016 blev lite extra jobb , bättre att göra om det, Safe,Safe,Safe Aquapads finns alla storlekar hos billigt med http://www.reptillagret.se/sv/reptiltillbehor-c-23/terrarie-underlagg-c-1079/thermo-safety-pad-100x60cm-p-5489 även fick tips att men kan använda ligg underägg det är 5mm http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Liggunderlag-2000035528/ MVH Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 23 september 2016 Författare Dela Postat 23 september 2016 Köpte aquapad så nu står karet där i våg å är nöjd. Osmosen trycker på så "redan" 3cm på några timmAr Nöjd med lampan hittills å lite kul med möjligheterna att styra via blåtand /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 23 september 2016 Dela Postat 23 september 2016 Var fick du tag på aquapad med specila mått , ofta det bara standard mått 60-120 MVH Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 23 september 2016 Författare Dela Postat 23 september 2016 Var fick du tag på aquapad med specila mått , ofta det bara standard mått 60-120 MVH Köpte 2st. 40x120cm satte ihop sedan kändes så mycket bättre än frigolit Osmosen Sprutar på så 1cm höjning på en timme så ev 7.5liter per timme Blir nog att jag tar 150liter gammalt vatten å resterande ny blandat /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 september 2016 Författare Dela Postat 24 september 2016 Körde igång filtrering i 50kg LS behållaren så får man bort ev fria partiklar, pump rätt ner i en filterstrumpa med kol å PO4 media. Borde göra lite nytta https://vimeo.com/184095459 /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 september 2016 Författare Dela Postat 25 september 2016 @lasse vart köpte du dina 10watts refugium led dioder? ----- Akvariet är halvt uppfyll Salta upp nu å ha det klart eller vänta till allt vatten är i och klart. Lättare att lägga i den LS som ligger igen tunna å bygga rev nu /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 Här http://www.ebay.com/itm/Plant-Grow-LED-Floodlight-Full-Spectrum-380-840nm-High-Power-10W-20W-50W-100W-/231671717205?_trksid=p2141725.m3641.l6368 MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 De ser ut som de 50 wattare en kompis köpte. De höll 2,5 år sedan gick lysdioderna i båda sönder. Så nu sitter de över Koikarparnas övervintring med underkända varuprover på 100w 20 000K lysdioder. Och lyser. Får se hur länge de starkare dioderna håller. För övrigt är inte nätaggen C€ märkta eller faskompenserade så de får inte säljas i Sverige. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 (ändrat) Vilken tur att jag plockade bort nätdelen och driver dem via en Jolly Maxi då för att få dimmingsfunktion de finns i en 12 V version också Men du har fel - dessa nätaggregat är CE märkta. Det finns många varianter av dessa lampor - alla är inte samma. det som är lite speciellt med denna lampa är att det är ett kontinuerligt spektrum - det är inte röda och blå LED utan i grunden blå LED som har ett fosfortäckning som ger en intressant ljusbild. detta syns genom att i stort sett alla färger framträder fast huvudskenet är rött. MVH Lasse Ändrat 25 september 2016 av Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 Jag skrev fel. Det är belysningarna som inte är C€ märkt. Det viktigaste är ändå nätaggen så det är väl bara tillverkaren som slöat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 september 2016 Författare Dela Postat 25 september 2016 (ändrat) @stigigemla & @Lasse tack det får bli 12V lampor 20Watts Ändrat 25 september 2016 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 Ja - jag är väldig nöjd med dem. Det växer så det knakar. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 september 2016 Författare Dela Postat 25 september 2016 (ändrat) beställde en 10 watts 12V Plant Grow LED Floodlight Full Spectrum 380-840nm High Power 10W Ändrat 25 september 2016 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 september 2016 Författare Dela Postat 26 september 2016 Kunde ej vänta längre Men bättre att ha dom ikaret än i en tunna i källaren Körde med 38gram salt /liter Skickat från min iPhone med Tapatalk 9 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 27 september 2016 Författare Dela Postat 27 september 2016 Nu är det uppfyllt med vatten i hela systemet. Dags å plocka över all teknik Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 27 september 2016 Författare Dela Postat 27 september 2016 En akvarist utan håvar Fick iallafall tag i 2 st clownfiskar Resterande åker ner imorgon å systemet helt igång då lilla nuvarande får stå kvar med fiskarna tills en håv införskaffas . Skickat från min iPhone med Tapatalk 6 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 27 september 2016 Dela Postat 27 september 2016 Hur har du lyckats undvika att samla på dig massa håvar Hittade fem stycken hemma när jag letade i gömmorna. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 september 2016 Författare Dela Postat 28 september 2016 Allt överflyttat å klart Hittade en fiskhåv som pojken haft. Enda som var riktigt tjurig å ville verkligen INTE släppa taget var en sjöborre men skam den som ger sig. Känns lite konstigt då taggar krasar å hur får man loss den då vill liksom inte trycka å dra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 29 september 2016 Dela Postat 29 september 2016 Bilder och filmklipp behövs som bevis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 oktober 2016 Författare Dela Postat 1 oktober 2016 En film från imorse Är inte så nöjd med det blåa ljuset då T5 går på så kommer nog byta mot vitare lysrör Några bilder från nu lördag kl 19:15 känner mig grymt nöjd med detta ljuset Skickat från min iPhone med Tapatalk 12 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.