Gå till innehåll

Elfråga till kunnig. Tunze Nano Osmolator


runstenen

Rekommenderade inlägg

Har en dylik som själva styrdosan gått sönder på. Så jag tänkte koppla denna utan styrdosan.
Allt funkar bra, men hur jag än gör så blir flottören/givaren felvänd, dvs slår på pumpen när den är i topp på cisternen. Den ska förståss slå på pumpen när den är för LÅGT i sensorns rör/plasthölje
Ngn som vet vad detta kan bero på ? Se bilder. Har provat att vända på sensorns poler, samt flytta sensorns kablage mellan + & - sidan utan resultat. 

Tack på fh !

post-4670-0-36231700-1452091163.jpg

post-4670-0-97154800-1452091171_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På undersidan av axeln som flytkroppen sitter på är en löstagbar bricka. Dra ut den (rakt framåt på bilden) släpp ned flytkroopen. Vänd den upp och ned och trä upp den på axeln igen. Sätt dit brickan på nytt och se om det fungerar.

Tyvärr kommer flytbrytaren att gå sönder inom ett par veckor då den inte tål så mycket ström som pumpen drar.

När påfyllningsvattnet tar slut så kommer pumpen att gå torrt och bränna ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På undersidan av axeln som flytkroppen sitter på är en löstagbar bricka. Dra ut den (rakt framåt på bilden) släpp ned flytkroopen. Vänd den upp och ned och trä upp den på axeln igen. Sätt dit brickan på nytt och se om det fungerar.

Tyvärr kommer flytbrytaren att gå sönder inom ett par veckor då den inte tål så mycket ström som pumpen drar.

När påfyllningsvattnet tar slut så kommer pumpen att gå torrt och bränna ihop.[/

Detta löste problem 1. Nu återstår bara ngt relä el dylikt som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja reläet skall fungera. Nackdelen här är att eliminatorn är lite klen så det är inte säkert att pumpen orkar starta.

Biltemas pentrypump som är mycket lik Tunzes pump drar 0,55 A när den kommit igång. Den har ungefär 1,8 ohm resistans så den drar bortåt 7 A i startögonblicket. Ström och resistans har jag inte mätt för Tunzes pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplade in relät, men när jag kopplade som jag tror bilden visade så låg pumpen på hela tiden.
Menar skissen (1) verkligen att det ska gå två matningar från plus och minuspol från strömkällan ?
post-4670-0-59975700-1452190196_thumb.jp

Nu har jag kopplat så här enl skiss (2) Och allt fungerar som det ska. Men jag anar att det ändå är fel.
Relät ska väl klicka om man slår av/på nivåbrytaren va ?

post-4670-0-82128300-1452190203_thumb.jp

 

Kopplingschemat är Stroms. Hoppas ok att jag lånade det lite @strom :wink:
Tack för hjälpen !

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är fel.

Du drar relät mellan 85 och 86. Det gör att nivåbrytaren skall kopplas serie antingen kopplas mellan (+) och 86 eller mellan 85 och (-).

Eftersom du har kopplat spänning på 85 och 86 så är alltid relät aktiverat.

 

Edit:

Skiss 1 är rätt kopplat. Som det är ritat så gäller förutsättning på två givare för att aktivera relät.

Skiss 2 har du aktivt relä hela tiden men satt givaren på pumpens slinga. Dvs relät fyller ingen funktion utan givarna fungerar som strömbrytare på pumpens drivspänning.

 

Edit2:

Ström på 85 och 86 drar relät och gör att reläts "brytare" mellan 30 och 87 sluter.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Linnex sade:

Nä det är fel.

Du drar relät mellan 85 och 86. Det gör att nivåbrytaren skall kopplas serie antingen kopplas mellan (+) och 86 eller mellan 85 och (-).

Eftersom du har kopplat spänning på 85 och 86 så är alltid relät aktiverat.

 

Edit:

Skiss 1 är rätt kopplat. Som det är ritat så gäller förutsättning på två givare för att aktivera relät.

Skiss 2 har du aktivt relä hela tiden men satt givaren på pumpens slinga. Dvs relät fyller ingen funktion utan givarna fungerar som strömbrytare på pumpens drivspänning.

 

Edit2:

Ström på 85 och 86 drar relät och gör att reläts "brytare" mellan 30 och 87 sluter.

Ok. Alltså så här då ? Kontakten märkt "30" används inte då i mitt fall ?
Ursäkta om jag är trög, men om jag gjort fel, snälla skriv vilka tåtar som skall vart lite förenklat.
Tack :)

 

test2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, stigigemla sade:

30 skall till - kontakten.

 

36 minuter sedan, Linnex sade:

Ja. 30 skall till minus så som första skissen är ritad.

Det är två helt olika kretsar.

85 och 86 är kontakterna på en magnetspole. När du lägger spänning där så drar den magnetkontakten som sluter krets 30 och 87.

Ok så här då ?
 

test2.jpg.16e133288ed4708b0511af9756f8c6e0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag är lite sent ute@runstenen men de två strömbrytaren är omvända. Den ena flottören bryter uppåt den andra neråt. Om det kan ha någon förklaring.

Detta för att om brytare "brinner" så löper pumpen amok och då bryter nästa strömbrytare när vattennivån blir för hög 😃

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...