Gå till innehåll

Grumligt salt


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Någon som förstår vad som har hänt med mitt salt? Blandade salt som vanligt. Det har blandats i ca 12 timmar. Fanns lite brunt skum runt ytkanten men inget att bry sig för mycket om.

Har aldrig haft grumligt vatten, kan inte se botten av tunnan. Det brukar klarna upp efter ca 1,5 timmar vanligtvis. (Jag bruka blanda i 24 timmar vanligt vis.)

 

DSC_0105.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fått en bildning av kalksten beroende på för hög koncentration av salt någon gång i blandningsfasen och på något ställe. Hur blandar du? Bäst är att först tappa upp vattnet och sedan gradvis hälla i saltet i inte för stora portioner tills du får rätt salthalt. De flesta (inklusive mig :)) gör nog tvärtom. Väger upp saltet och spolar sedan in vatten. Nackdelen med den metoden om den inte sker tillräckligt snabbt eller ojämnheter i saltet är att du kan få en för stark koncentration av kalcium och karbonater och därmed fälls kalksten ut

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha tack Lasse. Det är troligen så som du beskriver att det blev för hög koncentration. Jag fyller alltid vatten först och häller i saltet efteråt där det strömmar som mest från pumpen. Anledningen till den höga doseringen beror på att jag startar upp ett nytt kar på ca 600L så jag över doserade saltet med flit för att komma upp till rätt salthalt 1.0235. Men där ser man vad som händer när man gör så som jag gjorde... Kan jag fortfarande använda vattnet om jag låter kalket sjunka till botten och suga ut det övre renare vattnet??

Tacksam för svar. Hej. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Aquario, Som övriga säger så har kalciumkarbonat bildats. Dels kan det förstås bero på att du haft så hög salthalt i ett salt som redan är ganska högt i Ca o KH, så du kommit över mättnadsgraden för hur mkt Ca o karbonater som kan lösa sig..MEN troligen är det kombinerat med det faktum att  du låtit det stå för länge. För om man blandar med kallt vatten kan du gå upp ganska rejält i salthalt innan du får en fällning! Jag blandar red sea koral pro som är mkt höga värden på ca o kh, ibland med en salthalt på 1.027 o det fäller inte ut kalk då, om man blandar i kallt vatten. MEN, när vattnet blir varmare, som det blir när det nyblandade saltvattnet får stå en viss tid såklart, så minskar löslighetsförmågan för kalk (detta beror på att löslighetskonstanten för kalk, Ks, sjunker vid stigande temp). Så man skall alltid använda nyblandat salt så fort som möjligt.

 

Den mängd kalk som bildats kommer ej lösas tillbaka, mer än mkt mkt lite. Jag baserar det på ett antagande att du har ett ph i ditt akvarium  som är normalt. Då löser ej kalk upp sig. Ja rent teoretiskt löser sig enstaka molekyler, men mkt lite. Först under pH 7.2 för calcit (som i detta fall) eller under 7.7 för aragonit(det kalk som koraller bildar) börjar CaCO3 i någon mån lösa tillbaka. 

Du har förlorat en viss mängd Ca och kh för gott, så du få ha koll på dessa värden o sen ev tillsätta det separat!

MEN: den mängd kalcium o karbonater du förlorat, alltså den mängd kalk som bildats, är troligen mkt liten!. Skälet är att endast den mängd som motsvarar förändringen i löslighetskonstanren vid en tempstegring till 25 grader, fäller ut som kalk. Jag skulle gissa utan att ha räknat på det (men det går förstås) att du förlorat cirka 5% av ca och KH innehållet för gott.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...