Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)
2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Vad jag förstår så ska den tredje parten i balling vara NaCl fritt havssalt. Eftersom det som blir kvar efter upptaget av CaCl och NaHCO3 är NaCl och H så (om jag inte är helt ute och far). Så innebär det att NaCl fritt salt plus biprodukten från kalciferingen bildar nytt havssalt med rätt jonbalans. Det som händer är ju att saliniteten kommer öka om inte det skummas ut lite.
Sen är det ju rätt att om de inte karbonat och kalcium tas upp i lika mängder så kan det väl leda till en obalans. Men den borde ju vara ganska liten tycker man.

De brukar säga det ja men det sk NaCl fria saltet består av cirka 25%  natrium och klorid i olika sammansättningar. Det är det som alla salttilverkare brukar tillsätta rent NaCl till för att få saltvatten - det är en premix helt enkelt. Det är möjligt att A+B+C  är jonneutralt men som de själva säger så är inte 3:an för att kompensera magnesiumet eller spårämnena utan det måste du sätta till också - och då kommer Na och Cl jonerna flygande som ett JAS.

Jag visade bara hur förhållandet var - inte hur stabila de var i mg/L - men det kommer här. Ingen förändring alls

image.thumb.png.1ce87ddf034642f8164736748cbdd3e7.png

Core 7 - som jag kör - har det inte överhuvudtaget det sk NaCL fria saltet - där är 1:an magnesium och lite spårämnen. 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Postat

Det har varit mycket diskussioners om olika ämnens förbrukning in ett revakvarium. De tre stora är väl alla överens om att de behöver doseras - men hur är det med de andra ämnena.

Jag doserar regelbundet dessa ämnen:

strontium, Boron. fluorid, järn, jod, mangan. rubidium och vanadium.  

Dessa ämnen måste jag dosera annars går de ne i noll i mitt akvarium

1748368799924-png.4134037

1748391160456-png.4134366

1748457067804-png.4135157

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...