Lasse Posted May 2, 2020 Author Share Posted May 2, 2020 (edited) Visst ja - vi pratade om kamera - ja här är några både bra och "så där" bilder MVH Lasse Edited May 2, 2020 by Lasse 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 En liten film MVH Lasse 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterj66 Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 Hej Lasse. Hur trivs du med din Tunze pump nu när den har gått ett tag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 Den fungerar bra kan man väl säga. MVH Lasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 (edited) Dåligt med uppdateringar här men jag är flitigare på R2R emellertid så har jag kommit på ett nytt sätt att använda GHL:s doseringspumpar. Jag köpte ytterligare en pump här på SG och meningen med den var att dels dosera lite mer spårämnen men även att göra en matdoserare för fryst cyclops i första hand. Det är så att jag matar bara en gång om dagen - vid ca 21:00. Då "slår" mina solkoraller ut och hinner med att få lite mat. sedan är de på äthumör hela natten men det är dåligt med mat. Tanken har då varit att dosera cyclops nattetid också. GHL har en magnetisk omrörare passande till deras dospumpar från 2 och 2.1 serien. dessa pumpar går också att köra reverserade. Jag har en 1000 ml glasflaska med plan botten. Den står på omröraren och med magneten inne i flaskan. En slang suger från botten - går till min dospump och sedan vidare för att mynna precis i intaget för min returpump. Min returpump styrs av en 1-10 V signal och är programmerad att gå ner när det matas Så här har jag konfigurerat Jag konfigurerar också aktuell magnetomrörare Jag startar med en tom flaska och jag vill att den skall vara fylld innan jag matar vid 21 ungefär. Därför körs pumpen reverserad kl 20 och 20:30 - 200 ml per gång Då är flaskan fylld kl 21 och jag lägger i det antal tärningar fryst foder jag vill dosera under natten. Efter sista matningen är flaskan tom med undantag av lite sörja längs ner. Kl 8 fylls därför flaskan upp igen med 100 ml - och 8:30 töms den igen. Ett sätt att rensa bort ruttnande cyclops. Bakterier - ja men koraller äter bakterier också. Dosering under natten Sen har jag konfigurerat min returpump att gå ner i varv under en timme efter varje matning Skall bli intressant att se om mina solkoraller trivs bättre efter det här MVH Lasse Edited June 17, 2020 by Lasse 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 En del bilder igen MVH Lasse 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 21, 2020 Author Share Posted June 21, 2020 Fyller på med lite nya videos MVH Lasse 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 21, 2020 Author Share Posted June 21, 2020 Ibland kommer fullträffarna fort MVH Lasse 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian J Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 On 6/17/2020 at 1:23 PM, Lasse said: Det är så att jag matar bara en gång om dagen Gäller det även fiskarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 23, 2020 Author Share Posted June 23, 2020 1 timme sedan, Christian J sa: Gäller det även fiskarna? Japp - runt 9 på kvällen MVH Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattiasN Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 Musslorna är så snygga! Och du får till riktigt bra bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 23, 2020 Author Share Posted June 23, 2020 1 timme sedan, MattiasN sa: Musslorna är så snygga! Och du får till riktigt bra bilder! Tack men det är som de brukar säga: Ibland hittar även en blind höna ett korn - eller hur. Jag gjorde om den första bilden lite och fick fram den bästa jag någonsin taget MVH Lasse 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian J Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 Fantastiskt fin bild! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasJ Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 Jäklar vilken bild, den kan du vara stolt över Underlättar ju förstås med så snyggt motiv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted June 23, 2020 Author Share Posted June 23, 2020 Tack skall ni ha - det roligaste med den bilden var att jag inte visste att den var tagen förrän jag gick igenom bilderna och så att det var nästan 100% skärpa på fisken. den var absolut inte medvetet tagen. Men jag brukar ta en massa bilder och gå igenom dem senare - oftast genom att använda funktionen - visa verkliga pixlar i photoshop. ibland hittar man praktbilder som man kan använda utan att förminska. MVH Lasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted July 2, 2020 Author Share Posted July 2, 2020 Nys videor MVH Lasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 Ny video MVH Lasse 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasJ Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Kanonfint! Vad är det för Gobiodon du har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 Det är en Gobiodon acicularis eller G. ceramensis MVH Lasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 Jag är dålig på uppdateringar här men här kommer det lite bilder från den senaste tiden MVH Lasse 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 Helbild MVH Lasse 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 En till MVH Lasse 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 (edited) Ny video MVH Lasse Edited September 10, 2020 by Lasse 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 Nya bilder med blixt MVH Lasse 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 18, 2020 Author Share Posted September 18, 2020 Några nya videor MVH Lasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts