peterj66 Postat 18 september 2020 Postat 18 september 2020 Snygga filmer. Vad är det för fisk i mitten på första videon (mörk med två ljusa ränder) ? Citera
Lasse Postat 18 september 2020 Författare Postat 18 september 2020 Tack Wetmorella nigropinnata en liten gylta MVH Lasse 1 Citera
JonasJ Postat 18 september 2020 Postat 18 september 2020 Hur funkar filfisken? Lämnar den korallerna ifred och det viktigaste håller den glasrosorna i chack? Funderar på att skaffa en men är lite orolig för lpserna Citera
Ulltand2 Postat 18 september 2020 Postat 18 september 2020 On 9/16/2020 at 4:16 PM, Lasse said: Har du några kirurger? sjöborrar, eremiter eller sjöharar? Om inte - rotborsten och låt det ligga mörkt några veckor. Bra cirkulation och syresättning krävs. Men ta bort det värsta först. MVH Lasse Ja just det jag har ju en sjöborre som kunde få jobba lite! //Mvh Patrick Citera
Ulltand2 Postat 18 september 2020 Postat 18 september 2020 49 minutes ago, JonasJ said: Hur funkar filfisken? Lämnar den korallerna ifred och det viktigaste håller den glasrosorna i chack? Funderar på att skaffa en men är lite orolig för lpserna Det tycks vara individuellt om de tar glasrosorna. Inget man kan vara säker på. Citera
Lasse Postat 18 september 2020 Författare Postat 18 september 2020 Det är inte individuellt om de tar glasroserna - det gör de men gärna knappar och den verkliga stjärnpolypen - inte min. Kan ta LPS också - det är dock individuellt enligt min erfarenhet. MVH Lasse 1 Citera
JonasJ Postat 18 september 2020 Postat 18 september 2020 18 minuter sedan, Lasse said: Det är inte individuellt om de tar glasroserna - det gör de men gärna knappar och den verkliga stjärnpolypen - inte min. Kan ta LPS också - det är dock individuellt enligt min erfarenhet. MVH Lasse Man hör ju då och då att det beror på hur välgödda dom är om dom är på korallerna, vad är din åsikt om det? Citera
Lasse Postat 18 september 2020 Författare Postat 18 september 2020 Tror inte det är problemet. Jag har haft sådana som inte rört LPS - plötsligt - efter lång tid har de börjat attackera. Den jag har nu är den 4 jag prövat i det här karet. De är bra på det sättet att de är lätta att fånga. De väljer ofta sovställe högt upp och samma natt efter natt. Släckt ljus i en timme, ficklampa och en håv är hjälpmedlen. MVH Lasse 1 Citera
Lasse Postat 19 september 2020 Författare Postat 19 september 2020 Till alla som följt denna tråd så vill jag uppmana att om ni vill ha vidare information om detta kar gå över och följa min tråd på reef2reef eftersom denna tråd inte kommer att uppdateras mera. Efter mer än 14 år på SG kommer jag att lämna detta forum som aktiv skribent. MVH Lasse 6 Citera
KennethN Postat 19 september 2020 Postat 19 september 2020 Mycket tråkigt att höra. Även om jag inte är en så flitig forumskribent så har jag följt dina trådar med stort intresse och det har varit mycket lärorikt och utvecklande för mig. Jag hoppas att du kommer att vilja återkomma som aktiv på forumet i framtiden! Mvh Kenneth 1 Citera
izfisk Postat 19 september 2020 Postat 19 september 2020 Tråkigt Lasse! Tack för en fin tråd!Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
KennethN Postat 20 september 2020 Postat 20 september 2020 20 timmar sedan, KennethN said: Mycket tråkigt att höra. Även om jag inte är en så flitig forumskribent så har jag följt dina trådar med stort intresse och det har varit mycket lärorikt och utvecklande för mig. Jag hoppas att du kommer att vilja återkomma som aktiv på forumet i framtiden! Mvh Kenneth Hmm, mitt inlägg ser plötsligt väldigt konstigt ut då ett av Lasses inlägg (som jag svarade på) plötsligt försvunnit spårlöst... 1 Citera
peterj66 Postat 20 september 2020 Postat 20 september 2020 Kommer fortsätta följa din tråd på R2R. 1 Citera
Michael Hansson Postat 20 september 2020 Postat 20 september 2020 Tråkigt såklart att denna tråd ser sitt slut...jag har dock lagt till tråden på R2R :-)....sen misstänker jag att du inte slutar helt på SG, utan slår oss med häpnad lite då o då med nya teorier o visdom....hoppas jag iaf Mvh Micke 1 Citera
peterj66 Postat 20 september 2020 Postat 20 september 2020 (ändrat) Vill bara också säga att det är en jätteförlust för SG att du slutar. Du, Stig och Jonas är de som tillsammans med kallvattenkillarna lyfter detta forumet kunskapsmässigt och gör det intressant att komma hit. Ändrat 20 september 2020 av peterj66 4 1 Citera
Dimorb Postat 20 september 2020 Postat 20 september 2020 23 timmar sedan, Lasse said: Till alla som följt denna tråd så vill jag uppmana att om ni vill ha vidare information om detta kar gå över och följa min tråd på reef2reef eftersom denna tråd inte kommer att uppdateras mera. Efter mer än 14 år på SG kommer jag att lämna detta forum som aktiv skribent. MVH Lasse Du ger dig helt från SG eller bara denna tråden? reef2reef here I come 1 Citera
Petter N Postat 21 september 2020 Postat 21 september 2020 (ändrat) On 2020-09-19 at 20:12, Lasse said: Till alla som följt denna tråd så vill jag uppmana att om ni vill ha vidare information om detta kar gå över och följa min tråd på reef2reef eftersom denna tråd inte kommer att uppdateras mera. Efter mer än 14 år på SG kommer jag att lämna detta forum som aktiv skribent. MVH Lasse Jag kan bara beklaga detta. Din inlägg kommer att vara saknade av mig. Jag hoppas att du ändrar dig med tiden. Kommer givetvis följa din tråd på reef2reef. Ändrat 21 september 2020 av Petter N 1 Citera
jarecki68 Postat 21 september 2020 Postat 21 september 2020 Det är så beklagligt att du lämnar oss här på SG . Din kunskap går ej att ersätta du var ju en av de som gjorde att det var värt att vara med. Riktigt ledsen för den förlusten ,DET BLIR INTE SAMMA FORUM UTAN DIG !!! Mvh jarecki68 2 1 Citera
Lasse Postat 16 oktober Författare Postat 16 oktober Äntligen - efter nästan två år letande simmar denna - min absoluta favorit - i acklimationsboxen. Kommer att släppas ut om 4 - 6 dagar. Äter fryst artemia redan. Den går tillsammans med en scooter blenny hanne. Också den äter redan fryst artemia MVH Lasse 6 Citera
MattiasN Postat 16 oktober Postat 16 oktober Oh, O Borbonius? Riktigt fina fiskar, kostar väl en arm och är inte ofta man ser dem i butik Citera
Lasse Postat 16 oktober Författare Postat 16 oktober Nej det är den lite billigare fathead eller sunburst Anthias Serranocirrhitus latus. Men fortfarande en sällsynt fisk. Har dock haft den alla år jag har haft stora akvarier men för två år sedan dog den jag hade då. Har sedan letat, och missat den några gånger men nu kom den äntligen in. Det är en måstefisk för mig MVH Lasse 1 Citera
Lasse Postat 20 oktober Författare Postat 20 oktober (ändrat) Verkar inte gå så bra med min fathead anthias efter det jag släppt i den. Min Ctenochaetus binotatus verkar inte gilla den alls. För närvarande är den i ett hörn - vi får se hur det går. Den var i god kondition när jag fick den men stress är aldrig bra för denna typ av fisk. Jag släppte möjligtvis i den lite för tidigt men den trivdes inte riktigt i buren - därför släpptes den ut. 3 dagar brukar räcka - ingen fisk visade någon aggressivitet mot den när den var i buren. Jag har haft kirurger med denna fisk förut utan problem. Det är bara att avvakta MVH Lasse Ändrat 20 oktober av Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.