Gå till innehåll

Salternas salt?


hagbard

Rekommenderade inlägg

Grunden för Red Sea är inte ett kemisk kontrollerat salt utan intorkat havssalt från Röda havet. Sedan kompletterat med vissa ämnen som framförallt kalcium och bikarbonat. Det har alltså inte så stora problem med batchblandningar. Det kan däremot ha helt andra nackdelar.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2016‎-‎02‎-‎18 at 10:40, jonasroman sa:

Det verkar som saltet är orent. Det är helt syntetiskt och allt handlar om en kostnad för ultrarena kemikalier. 

Mitt salt efter två vattenbyten med aquaforest innehöll höga halter av Aluminium , samt medelhöga av koppar o järn. 

Eftersom jag inte doserar ngt o mätt i ett år innan är jag säker på att det kom från saltet. Byte tillbaka med red sea, nytt prov o värdena helt normaliserade. 

Det är en enorm tillgång att idag kunna på ett så här bra sätt värdera salter till skillnad från förr när allt var rysk roulette. Det är ju bra för oss alla att vi upptäcker salt med dålig kvalité. Om man inte gar aktier i saltet så har jag svårt att förstå hur man kan vara kritisk mot sådan här information...?

den är ju till för oss alla o vår hobby o våra djur:-)

Hur vet du att dessa ämnen som du kallar orena inte är medvetet tillsatta spårämnen i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Kohaku sa:

Hur vet du att dessa ämnen som du kallar orena inte är medvetet tillsatta spårämnen i saltet.

Det är ämnen som ej skall vara i ett salt än mindre i dessa konc. Du kan kolla upp nsw värden så ser du vad ett salt skall innehålla       .

Tex skall tungmetaller inte finnas alls, i alla fall klart under detektionsgräns. Järn skall också va under detektionsgräns likaså koppar. Osv osv. Kolla på normalfallet i nsw. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 18 februari 2016 at 19:55, Lasse sa:

Grunden för Red Sea är inte ett kemisk kontrollerat salt utan intorkat havssalt från Röda havet. Sedan kompletterat med vissa ämnen som framförallt kalcium och bikarbonat. Det har alltså inte så stora problem med batchblandningar. Det kan däremot ha helt andra nackdelar.

 

MVH Lasse

 

Där har vi kanske en förklaring till det saltets jämna kvalité. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt andra tritontest ser ut som följande:

Första: https://www.docdroid.net/rqlDjOS/triton.pdf.html

Andra: https://www.docdroid.net/e4GfzOa/220216.pdf.html

 

Summan av allt är att mina vattenbyten har reducerat Cu (minimalt) Alu med drygt 2/5 och Tenn helt. Frågan är då om saltet innehåller alu och cu och därför har vattenbytena inte verkar på dessa 2 eller är det så att vattenbyten är ineffektiva som metod att reducera dessa metaller?

 

Har bytt osmos enhet helt till en ny så där kan inte problemet ligga, även införskaffat mig en TDS-mätare som visar 60~ in och 0 ut.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

Använder du en Alubaserad remover? Vad har du för pumpar i karet+

MVH Lasse

 

Använde Triton ALU99 den kopplades dock ur 2/2 och kör idag utan absorber, min po4 känns ju fantastiskt bra med tanke på att jag inte kör någon form av remover eller kol alls! Sedan de att reaktorn kopplades ur så har jag gjort en serie 30-50L byten och därav så kanske alu har sänkts? Dock känns det sådär att inte ens hälften av alu har försvunnit på vad jag uppskattar till drygt 150% vattenbyte över 18 dagar.

 

Pumpar i karet är 3x Jebao rw-8 varav en jag tillsatte efter tritontest nummer 1. Utöver det finns en jebao dc-6000, enda andra tekniken i kontakt med vattnet är min tunze 3155 ato sensor och min sc1456 som är inköpt i januari. Om någon teknik skulle vara trasig eller liknande är det ju en rw-8 mest troligen då de är äldst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Lasse sa:

spårämnetillsatser? Jod?

 

MVH Lasse

 

Tillsätter Jod och Kalium halv daglig dos var 3e dag. dvs 1/6 rekommenderad dos vilket verkar lagom enligt mina triton värden. Började dock med jod efter mitt första tritontest då joden var helt nollad.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kaliumförbrukning tydligen - brukar bara vara i zeolitkar - därför frågan. Proven är ju lite konstiga eftersom du fått högre värde av Zink, Vanadium och barium i andra provet. Nu till orsaken till vattenbytena - ser du något negativt i karet nu eller tidigare.

Hur många vattenbyten på 30 - 50 liter har du gjort och hur stort är karet?

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Du har kaliumförbrukning tydligen - brukar bara vara i zeolitkar - därför frågan. Proven är ju lite konstiga eftersom du fått högre värde av Zink, Vanadium och barium i andra provet. Nu till orsaken till vattenbytena - ser du något negativt i karet nu eller tidigare.

Hur många vattenbyten på 30 - 50 liter har du gjort och hur stort är karet?

 

 

MVH Lasse

 

Karet är 343L + sump som kan innehåller i runda slängar 50L vid drift så säg 400L total volym. Enligt min logg är 380~L bytt sen 2/2 då tritontest 1 kom tillbaks. veckan innan det byttes 120L då jag hade 3 acroporas som dog i STN. 2 strök med helt och 1 hämtar sig nu. Karet ser sedan jag tog ut en pump med rostig impeller och gjort bytena mycket bättre ut. Trodde allt skulle dö ett tag, så sent som idag trodde jag att alla värden va i ordning tills de att mitt andra test kom tillbaks på eftermiddagen. Så från test 1 till 2 är det bara positiva förändringar.

 

Test 1 o 2 skiljer sig på de sättet att cu + alu gått ner lite, tenn är helt borta och vissa andra felaktiga värden är kvar på ungefär samma plats.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, m0jjen sa:

Mitt andra tritontest ser ut som följande:

Första: https://www.docdroid.net/rqlDjOS/triton.pdf.html

Andra: https://www.docdroid.net/e4GfzOa/220216.pdf.html

 

Summan av allt är att mina vattenbyten har reducerat Cu (minimalt) Alu med drygt 2/5 och Tenn helt. Frågan är då om saltet innehåller alu och cu och därför har vattenbytena inte verkar på dessa 2 eller är det så att vattenbyten är ineffektiva som metod att reducera dessa metaller?

 

Har bytt osmos enhet helt till en ny så där kan inte problemet ligga, även införskaffat mig en TDS-mätare som visar 60~ in och 0 ut.

Det stöder min tro att dina problem kommer från föroreningar i saltet. Du har ju bytt 100% vatten över en kort tid (om jag förstått dig rätt) med fortfarande röda flaggor. Tänk så här: har du nåt som du inte vill ha i karet så kommer neti de allra flesta fall från något du tillsatt. Det kommer inte från ingenstans eller från nån sten eller organism i karet. Din pumpaxel tror jag inte är orsaken. Jag står fast vid min första tes, att saltet(i alla fall dessa batcher) håller dålig kvalite. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 18 februari 2016 at 11:05, m0jjen sa:

Absolut, om du syftar på mig, tänker ju inte behålla aquaforest om nya tritontestet visar samma brister efter återgärder och totalt 300L bytt vatten (90%) över 8 dagar, ska bli intressant att se mitt svar kommande veckan :)

Och det gjorde det. Bevis nog för mig att aquaforest-salt har förlorat mitt förtroende. Det är för många test nu som visat på dåliga värden av detta salt. Verkar vara mest det med kolkälla, har hört mer positiva rapporter från det salt utan kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, jonasroman sa:

Och det gjorde det. Bevis nog för mig att aquaforest-salt har förlorat mitt förtroende. Det är för många test nu som visat på dåliga värden av detta salt. Verkar vara mest det med kolkälla, har hört mer positiva rapporter från det salt utan kolkälla.

Jag kör utan kolkälla. Har tyvärr inget test utfört innan jag bytte salt. Efter alla byten som gjorts nu är snart detta salt slut. Ska testa något annat salt och se vad det får för effekt. Det jag har tillgång till lokalt är coral pro men vet inte riktigt hur jag ska hantera kh höjningen i det saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@m0jjen Om jag fattar det rätt så har du bytt hela volymen på 400 liter men i batchar på 50 liter

 Säg att du har bytt 12,5 % varje gång  Om du har Al på 205 mikrogram/l dag 1. Efter första bytet har du då kvar 87,5 % av det -> 179 mikrogram/l, andra bytet så är det kvar 156 mikrogram/l, tredje bytet 137 mikrogram/l, fjärde bytet 120 mikrogram/l, femte bytet 105 mikrogram/l och efter åttonde 70 mikrogram/l om det skulle vara helt linjärt. Nu hade du 135 mikrogram/l i den sista analysen. Det är lite högt men under tiden som ditt första test varit på väg till analys så kan ju Al stigit ytterligare (om det kommer från removern) Vad jag menar är att dit vattenbyte på det sättet du har gjort har inneburit ungefär samma effekt som om du bytt lite mer än halva på en gång.

Kan kopparen komma från nersänkta elektriska apparater - tja chansen finns. Kan flera av ämnena komma från dåligt isolerade magneter? - tja - åtminstone en magnettyp innehåller järn, aluminium, nickel, kobolt och koppar. Vad som används i magneter i hobbyn i dag vet jag inte.

Kan man utesluta felanalys eller felaktig provtagning ...... nja kanske inte men kopparn verkar följa med och det värdet får man nog ta för troligt Kom ihåg - det är låga, låga koncentrationer som mäts - mycket lätt att kontaminera. Egentligen skulle de här proven mikrofiltreras för att undvika att partiklar kommer med, Partiklar som kan innehålla förhöjda nivåer men som inte är representativa för provet i helhet. Vet inte om de gör så när de tar proverna

Jag säger inte att din orenheter inte kommer från saltet - för det vet jag inte - vill bara peka på andra lika plausibla källor i ditt fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse tänker såklart rätt som försöker inkludera fler differentialdiagnoser här. Men eftersom ingen kan veta så finns enligt mig en princip som oftare är rätt än fel: Vad är sannolikt?, vad är det troliga? Så här: Hör du ljudet av hovar bakom hörnet skall du inte i första hand misstänka en zebra...utan en häst!

Risken är när man tänker på zebror för ofta i syfte att vara vidsynt, så missar man ibland den helt vanligaste o naturligaste förklaringen. 

Du har

1) Extremt dåliga värden innan vattenbyte med salt X

2) Efter vattenbyte med samma salt(effektivt byte 50%) har du nästan lika dåliga värden

3) Vi vet att pumpar o axlar mm trots allt mkt sällan förorenar.

4) vi vet att det är vanligt med orenhet i salter, såväl kompletta salter som ballingsalter

5) kranvattnet är rent, do kör en RO, och den tar garanterat bort det mesta.

6) Vi har i två prov på varann fått mkt lika svar, tydandes på att analysmetoden har en hög accuracy.

7) Vi har inga andra eller bättre alternativ än befintlig analysmetod

8) vi har inte råd att chansa, då våra djur är känsliga

 

1-8: Byt salt;-)

 

KH frågan: red sea coral pro har perfekt balanserade värden så det tillfälliga höjning av KH o Ca är inget problem. Den går ju ner av sig självt sakta o säkert. Bara en bonus, har man kalkreaktor, stänger man av koldioxiden nån dag eller två, kör man balling gör man uppehåll. Den typen av kortvarig kh stegring har aldrig skadat ngr av mina koraller.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Kohaku sa:

Vad har ni fått för värden på AF och RS salterna med triton testerna ( Alu, Koppar och Järn ) ???

Jag har aldrig mätt bara på en batch med helt nyblandat salt från red sea pro(det får isåfall red sea sponsra mig till att göra) , men jag har mätt på mitt kar som med ett undantag genomgått regelbundna vattenbyten(20 st a 20%) med samma salt sedan start, och under denna period skickat in 12 tritontest utan en enda avvikelse mer än en gång, och då var det föregånget av två vattenbyten på 20% med aquaforest probio.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jonasroman sa:

Jag har aldrig mätt bara på en batch med helt nyblandat salt från red sea pro(det får isåfall red sea sponsra mig till att göra) , men jag har mätt på mitt kar som med ett undantag genomgått regelbundna vattenbyten(20 st a 20%) med samma salt sedan start, och under denna period skickat in 12 tritontest utan en enda avvikelse mer än en gång, och då var det föregånget av två vattenbyten på 20% med aquaforest probio.

forts: och det som då avvek efter bytet med AF probio, var att Al plötsligt var 10 ggr högre än jag brukar ha(25), samt utslag på järn(3) o koppar(3.5) (ej tillsatt nåt).

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse de flesta bytena ligger på 7,5% av total vattenvolym och gjordes dagligen för min osmos producerade inte mer då jag inte ville lämna den utan uppsikt. så säg då att alu99 togs bort 2/2. där emellan gjordes 30L byten 8 gånger, dvs 240L. Då borde min Alu ligga på 205,30 > 188,97 > 174,8 > 161,69 > 149,56 > 138,34 > 127,96 > 118,36 > 109,48 (efter sista bytet). 135.70 är nog rimligt utifrån bytena.

 

Gällande koppar så är den så gott som samma. differensen är 4.52. med en start på 26,56 så bör den gått något i stil med 26,56 > 24,56 > 22.72 > 21,02 > 19.44 > 17.98 > 16.63 > 15.38 > 14.23 OM man tar bort den mängd i % per byte, värt att tillägga är att foder innehåller koppar så kanske bör dra ned matningen också. Matar med Reef energy 2x per vecka, 3 gånger om dagen med pellets från ocean nutrition och en fryskub varannan dag.

 

Min slutsats är att aluminium troligen går ned i den takt det ska. Koppar o andra sidan vet jag faktiskt inte varför den inte går ned, kanske är det så att den inte är effektiv att avlägsna med vattenbyten? Kör just nu en triton detox, ska ta ett tritontest i nästa vecka samt ett en månad efter det jag tar nästa vecka för att utvärdera om det är saltet. Om det efter detox inte finns / är markant lägre och det höjs i takt med vattenbytena så vet man ju säkert.

 

@jonasroman kör triton base elements och doserar således baserat på KH. om jag byter till coral pro saltet och matcher förbrukningen med min dosering så kommer värdet att stanna på det värdet vattnet får efter vattenbytet och successivt höja KH tills de är i samma nivå som saltets. Att behöva böka med dosering efter varje byte känns långt ifrån optimalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller kopparen så har jag råkat ut för något liknande - ett kopparvärde som inte gick ner mellan två prover och då var det tre vattenbyten på ca 40 % varje som skedde mellan de två testerna. Andra värden följde ungefär bytena. Mitt salt var inte Aqua Forrest utan ett helt annat. den som följt mina trådar kan ana vilket. I det karet hade jag 7 dränkbara pumpar varav det visade sig senare att en hade bränt.

Med bakgrund av detta så är det inte för mig självklart att det i ditt fall är saltet som orsakar felaktigheterna. Inte heller har jag dragit den slutsatsen av mitt exempel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Pumparna skulle kunna vara boven, har 2 rw-8 som jag funderar på att skicka. både släpper små syrebubblor till och från, frågan är om det är p.g.a fotosyntes från algerna i pumpen eller för att dom läcker. Bifogar ett klipp där man ser ett fåtal bubblor komma. https://vid.me/X8q0

 

Förstår dock inte hur båda pumparna kan läcka om så är fallet. Ena motordelen är så gott som ny.

 

En gång i tiden hade jag en WP-10 som började läcka och då såg det ut så här, http://tinypic.com/player.php?v=n3ln9h%3E&s=8#.Vsyx1PnkWYG

Bubblorna som kommer vid den faktiskt läckande är ju många fler och konstant.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...