Gå till innehåll

Akut Kh höjning. Hjälp ( tack ! )


runstenen

Rekommenderade inlägg

Hej. Har fått en akut kh höjning fr 9.6 till 12,8 !!!!

Panikbytte 20 liter vatten. Ska mäta igen snart.

Vad kan detta bero på ?
Jag hällde i JBL Kalciumarin för att höja mitt ca några timmar innan det hände.
När jag kom hem igen så hade skummaren fått spelet, och såg att några koraller dragit in polyperna.
Tror att det var detta själv. Aldrig mer !

Andra tänkbara orsaker:

*Jag doserar NOPOX sen ett par veckor ?! Kan detta höja kh så snabbt och mycket ?

*Jag har väldigt låg fosfat. Om man nollar Fosfaten, höjs kh då ?

*När skummaren skummade över åkte det tillbaka en hel del skit i karet. Kan detta höja kh ?

Provmätt nyblandat vatten för att kolla saltbatchen samt kollat doserpump. Allt ok där.

Tack för hjälpen. Hoppas det går bra nu. Sjukt nervös ..

Antar att jag bara försöker ta det lugnt och övervaka, eller ska jag fortsätta byta vatten ?
Andra tips ?
Tack för input.

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du beskriver är en av anledningarna för att inte välja kombipreparaten som är dåligt innehållsdeklarerade. Man kommer långt med kalciumklorid/sulfat, magnesiumklorid/sulfat och bikarbonat. Dessutom vet man vad man gör då :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt prep innehöll kalcium vilket namnet antyder är det omöjligt att det samtidigt innehåller ngt som höjer KH OM det inte var kalciumhydroxid. Kalciumhydroxid är det enda preparatet som i ett o samma prep höjer både kalcium o kh samtidigt. 

 

utav alla de frågor du ställer ovan om vad som kan höja kh så är det endast nopox som kan det. När kolkällan fungerar dvs stimulerar bakterier till att bryta ner nitrat, så höjs KH(eller alkaliniteten). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS: nu kollade jag upp kalciumarin!: det är ju inget kombipreparat utan ett tvådelat prep precis som en Balling. Dvs den innehåller två delar, en kalciumklorid och en bikarbonat. Ja då var det ju inget konstigt med händelsen. Du har helt enkelt överdoserat. Preparatet höjer kalcium och kh balanserat dvs om du höjde kh 3 enheter höjdes kalcium med 21ppm. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Om man blandar två ämnen i samma behållare så kombinerar man två ämnen. Om man sedan saluför det som ett preparat så blir det i min lilla värld ett kombipreparat. Ursäkta att jag inte uttryckte mig klarare

 

MVH Lasse

Nej Lasse, man har inte blandat dom i en o samma behållare. Det är ju en tvåpartslösning, det skulle bli fällning! .Inuti förpackningen ligger TVÅ påsar..en med kalciumklorid och en påsen med bikarbonat! Ja...en balling alltså i princip. Således är fallet löst o inte ett dugg mystiskt. Överdos av en tvåpartslösning. Finns inga kombiprep i lösning där man i en o samma lösning kan höja både kh o kalcium om vi inte pratar om kalciumhydroxid. Allt annat skulle ju bli en fällning.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ser du Lasse. Ett helt vanlig tvåpartsrecept. Bikarbonat för sig, o kalciumklorid för sig. (sen verkar dom krydda sett smed lite spårelement så dom försöker väl härma en Balling plus). För säkerhets skull laddade jag ner manualen. man doserar dessa två pulver lika mkt från varje. Så vår frågeställare kan lugnt fortsätta med detta men har ju helt enkelt bara överdoserat! helt likvärdigt med tropic marines BioCalcium fast där har man blandat ihop de båda pulveran till ett vilket också går så länge man har det torrt.

 

JBL-CalciumMarin-500g_1554-1.jpg

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skrev svaret så utgick jag från att det var likadant som Fauna Marins som är ett typiskt kombipreparat på det sättet som jag beskrev. Två pulver i samma burk. Jag har aldrig pratat om någon vätska ej heller frågeställaren. Och vad jag fattar så är innehållet i påsarna i pulverform - inte en lösning i en vätska. Så jag fortsätter att kalla de produkter som är av typ BioCalcium för kombipreparat. Tycker också att det är vilseledande att kalla något för Calcium marin när det innehåller en alkalinitetshöjare också även om den kommer separat. Bruksanvisningen pratar bara om att han skall dosera bägge. I detta fall var trådskaparen bara ute efter att höja kalciumet - inte alkaliniteten (KH) Frågeställaren trodde ju att han bara doserade kalcium vilket han behövde i det fallet eftersom alkaliniteten (KH) låg bra.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

När jag skrev svaret så utgick jag från att det var likadant som Fauna Marins som är ett typiskt kombipreparat på det sättet som jag beskrev. Två pulver i samma burk. Jag har aldrig pratat om någon vätska ej heller frågeställaren. Och vad jag fattar så är innehållet i påsarna i pulverform - inte en lösning i en vätska. Så jag fortsätter att kalla de produkter som är av typ BioCalcium för kombipreparat. Tycker också att det är vilseledande att kalla något för Calcium marin när det innehåller en alkalinitetshöjare också även om den kommer separat. Bruksanvisningen pratar bara om att han skall dosera bägge. I detta fall var trådskaparen bara ute efter att höja kalciumet - inte alkaliniteten (KH) Frågeställaren trodde ju att han bara doserade kalcium vilket han behövde i det fallet eftersom alkaliniteten (KH) låg bra.

 

MVH Lasse

Produkten är inte ett kombiprep utan en helt vanlig tvåpartslösning men jag kan hålla med om med ganska otydliga och oproffsiga instruktioner i manualen med avsaknad av pedagogik att det ena pulvret höjer Kh o det andra Kalcium. Håller för övrigt med dig om att det "sanna" kombipreparatet  Biokalcium borde heta ngt annat, då det höjer Kh o Ca lika mkt. Då är red sea mer logisk som kallar sin kombiBalling för red sea foundation plus..eller vad det nu heter. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...