Gå till innehåll

spelar det någon roll när på dygnet kolkällan doseras?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag är inte säker på vad jag själv tror här, ej tänkt klart eller gjort nån direkt sökning, så jag riktar ämnet till Er också vad ni tror. @stigigemla tex?

@PeterG?

Alltså: Faran med kolkälla kan tex vara att man får sådan bakterietillväxt att man får syrebrist, och/eller ph sänkning till följd av excessiv CO2 produktion etc. Framför allt är det väl syrebristen isåfall det omedelbara hotet. Om man doserar rätt så skall det väl oftast inte vara ett problem, men om man nu ändå vill minska risken samt vetskapen om att bakterier kan växa till mkt snabbt, så kanske det har betydelse när på dygnet man doserar kolkällan...? Dels finns väl en långsiktig effekt med en höjd grundnivå av bakterier, denna "baseline" är liksom konstant över dygnet o över längre tid, gissar jag nu. Men sen kanske det finns en snabbare effekt, alltså en signifikant batteritillväxt kort tid efter dosering?. OM OM det är så, skulle det vara bäst att dosera kolkälla på morgonen. Det skulle också isåfall tala för att det är mindre bra med biopellets eller andra metoder som doserar kontinuerligt över dygnet. 

Hela frågan faller om processen är så trög så det inte alls blir en dygnsvariation. Vad säger vi om detta?

 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, PeterG sa:

Håller   på din teori om  Dosering på morgon och dygnsvariation och  variation överhuvud taget  . :) 

 

10 timmar sedan, stigigemla sa:

Vad händer med bakterier som dör?

Det bör väl vara vad som händer om man bara doserar under en del av dygnet?

Vad jag förstått spelar ljuset ingen roll för bakterierna men det går flera generationer per dygn.

Jag skickar bollen till Lasse.

 

min tanke förutsätter att inget annat tar slut, såsom N  eller P, för då slutar dom ju växa oavsett om jag doserar kol. Men om jag alltså har tillgång på allt och kol därmed blir begränsande, ja då kommer ju koldosen styra tillväxten (upp till en viss nivå)...i ett sådant fall har man nog en rätt så tydlig dos/response-kurva...och om man har det, ja då borde det spela roll vilken tid på dygnet man doserar.

Bakterier kan växa olika fort, men en del fruktansvärt snabbt...de vet jag..en del långsamt...så frågan känns intressant..

 

jag får ju snart en NG1, en kanalig doserpump som går att ställa...funderar alltså på vilka klockslag. Prel. tänkte jag utifrån min tes ovan köra hela dosen kl 08.00 ungefär (4ml).

 

 

 

 

Mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke enligt ovan var att ämnesomsättningen ökar under dagen ,aktivt upptag och tex oxidativ stress ( = syreinnehållet ökar och SOD etc ökar och då koster det energi att metabolisera "skydd") ,  tiderna vid  tex Kvävebelastning fram till svar  av  korallerna borde finnas i artiklar om Kvävebelastning och metabolism.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...