Gå till innehåll

Luftintag för skummaren utomhus för bättre skumning och stabilare pH?


wrang

Rekommenderade inlägg

4 minuter sedan, wrang sa:

kul, men hur ser man då att mediat är mättat å ej "tvättar" luften längre.

Det finns media med blå reagens, så när mediet är blått är det förbrukat. Den varianten vi postade här har ingen reagens så där kan du inte se det. Men det vi har på operation har reagens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 timmar sedan, jonasroman sa:

@Lasse, den "fördelen" anser jag helt försumbar om jag förstått den allmäna gaslagen rätt: O2 halten i luft i absoluta mått ökar med 0.07% för varje grad Celsius du sänker. Säg att tempskillnaden är 20 grader mellan inomhus o utomhusluft...det gör endast en skillnad i O2 halt på 1,4%. Helt osignifikant. Så jag skulle nog vilja justera ditt ordval "lite mer fördel" till att det är helt ovidkommande. Har jag räknat fel får du ursäkta mig;-)

 

Och i våra täta hus förekommer ingen konsumtion av syre? Var kommer då den ökade koldioxiden från när man är hemma? Från förbrukad syrgas tror jag - om jag har förstått biologin rätt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@wrangI den länk du gav så har man använt det med blå färgning och de tycker att det inte fungerar speciellt länge. Jag har dock använt det utan färgämnen och på Sjöfartsmuseet inte sett någon större försämring på pH höjningen under ett försök som gick i ca 3 månader. Då var det betydligt större luftmängd än vad en skummare drar. så jag vet inte om det är olika absorbers eller om det Jonas pratar om slår om innan mättning. Jag trodde först att jag var tvungen att fukta det men i alla fall på Sjöfart har det inte behövts. har man det fuktigt så borde de ju inte sluta verka förrän allt är kalksten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Lasse sa:

 

Och i våra täta hus förekommer ingen konsumtion av syre? Var kommer då den ökade koldioxiden från när man är hemma? Från förbrukad syrgas tror jag - om jag har förstått biologin rätt.

 

MVH Lasse

Njae, Du glömmer väl en sak, sänkningen av syre är extremt liten långt utanför din möjlighet att mäta. Närmast obefintlig, icke signifikant ( vi talar om ett rum, hus, lägenhet nu med människor i, inte en säck i vilken du stänger in en hyperventilerande människa).

 

Ditt påstående syftade på att lyfta fram att det hade en betydelse att utomhusluften var mer syrerik. Då framför du dels tempen som en faktor, och den anser jag som sagt är helt försumbar och helt irrelevant. Nu framför du en faktor till(eller så menade du det redan i första inlägget men spelar ingen roll), att inomhusluften skulle har förbrukats delvis på syrgas pga av människorna i huset kontra dålig ventilation. Det anser  jag inte heller är en signifikant faktor på något sätt. Eftersom syre finns i 20.9%(relativ halt) medans koldioxid finns i 0.004%(relativ halt) blir det inte intressant eller ens mätbart skulle jag tro den motsvarande O2 sänkningen som kongruerar med en CO2-ökning. Förhållandet kan antas vara 1/1 då aerob respiration är sådan. Om du mätte relativ O2 halt i ett hus med tex 600ppm i CO2, så skulle du inte kunna mäta en sänkning av O2, den skulle ju bara sänkas till 20.89%.(har jag nu räknat fel på ngn tiondel ber jag om ursäkt men det ändrar inte budskapet). Ja teoretiskt sker en sänkning, men du kommer inte kunna mäta den o än mindre märka den i ett vatten som redan från början har svårt att upprätthålla sin O2 jämnvikt med luft. Kort sagt, den effekt du anförde, att utomhusluften skulle ge ett  ökat syrebidrag till vattnet är bara teoretisk och helt utanför möjlighet att mäta eller upptäcka. Min tur att fråga: har jag missuppfattat detta totalt ber jag om ursäkt, och ber om en förklaring:-) 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Lasse sa:

@wrangI den länk du gav så har man använt det med blå färgning och de tycker att det inte fungerar speciellt länge. Jag har dock använt det utan färgämnen och på Sjöfartsmuseet inte sett någon större försämring på pH höjningen under ett försök som gick i ca 3 månader. Då var det betydligt större luftmängd än vad en skummare drar. så jag vet inte om det är olika absorbers eller om det Jonas pratar om slår om innan mättning. Jag trodde först att jag var tvungen att fukta det men i alla fall på Sjöfart har det inte behövts. har man det fuktigt så borde de ju inte sluta verka förrän allt är kalksten.

 

MVH Lasse

@Lasse, den behöver fukt, annars kan det inte bildas CaCO3. MEN, det ingår 20% vatten i "pelletsen" i dessa färdiga produkter, inklusive den vi har på op.(finns på produktspecen). Det är antagligen därför du upplever att den fungerar trots att du inte fuktade själv. 

Den vi har kan kanske vara sådan att den signalerar blått ganska tidigt av säkerhetsskäl, så är det nog. dvs den reagerar innan allt är slut. Jag kommer nog klar på den utan reagens o göra som du Lasse, byta öest närö Ph går ner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nämnde aldrig tempen som en faktor - jag skrev

Citat

Jo den är kall men även syrerik

Att du tolkar det till att jag menar att tempen gör den syrerik - det är din sak men vad jag avsåg var just det jag skrev i mitt andra inlägg - skulle ju förstås skrivit "jo den är kall men även syrerik i förhållande till inomhusluften i våra täta hus. Skall bättra mig med underförstådda meningar.

Men om man får en höjning av syrenivån med upp mot en halv procent - så är det väl bättre än inomhusluft ändå (0,3 % pg av tempskillnader + 0,2% pga andningen)

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Lasse sa:

Jag nämnde aldrig tempen som en faktor - jag skrev

Att du tolkar det till att jag menar att tempen gör den syrerik - det är din sak men vad jag avsåg var just det jag skrev i mitt andra inlägg - skulle ju förstås skrivit "jo den är kall men även syrerik i förhållande till inomhusluften i våra täta hus. Skall bättra mig med underförstådda meningar.

Men om man får en höjning av syrenivån med upp mot en halv procent - så är det väl bättre än inomhusluft ändå (0,3 % pg av tempskillnader + 0,2% pga andningen)

MVH Lasse 

jamen Lasse, skillnaden är ju så fruktansvärt liten så den är ju bara helt teoretisk. Det är ju bara det jag ville säga. dvs det du skriver "syrerik i förhållande till inomhusluften", anser jag ej är korrekt.  Att det finns någon skillnad, såklart, men den är ju inte ens mätbar, så därmed ovidkommande. Jag inser i efterhand att du kanske inte avsåg tempsänkningen som mekanism utan just att det var utomhusluft(så det missförståndet ber jag om ursäkt för), men som sagt, även den effekten(att det är utomhusluft oavsett temp) är helt försumbar. 

 

Det är en mkt vanlig missuppfattning att man tex i ett folktätt rum måste vädra på grund av att "syrehalten sjunker"...det gör den knappt mätbart, men däremot är CO2 ökningen märkbar och skälet till att öppna fönstret. Och det är ju samma för våra akvarium, den effekten (CO2) gör ju skillnad (com vi alla vet) mellan inomhus o utomhusluft..men inte syre..har jag missuppfattat detta helt o hållet får du rätta mig.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, stigigemla sa:

Här är en lite enklare modell: http://www.reef2reef.com/threads/an-easy-way-to-increase-your-tanks-ph-with-a-co2-scrubber.57609/?utm_source=newsletter_1&utm_medium=email&utm_campaign=February_17_2016

Soda lime är kaustik soda som finns att köpa i större livsmedelsaffärer.

såg den precis, mkt intressant. Har han alltså ren NaOH?...vad bildas då? Natriumkarbonat??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ämnet med den specen jag nämnde ovan (alltså 75 % Ca(OH)2, 20% H2O, 1-2% KOH, NaOH) kallas sodalime, så jag undrar om inte det faktiskt är precis detta även i den artikel som Stig länkar till. 

I alla fall är det detta i det granulatet somLasse använder , och precis som för mediet i våra narkosapparater,och även där behövs ingen vattentillsats av ovan nämnda skäl.

 

Reaktionen som sker med detta media är följande:

 

1) CO2 (g) → CO2 (aq)

2) CO2 (aq) + NaOH --- NaHCO3

3) NaHCO3 + Ca(OH)2 --- CaCO3 + H2O + NaOH (NaOH cyclas åter till steg 2 således fungerar den som en katalysator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...