Postat 24 februari 201610 Är LÀmnade in ett test...  Ser att jag har för höga Àmne..hjÀlp mig att tyda det bÀttre och vilka Àmne Àr akuta att sÀnkas/höjas.   Triton Lab.pdf
Postat 24 februari 201610 Ă„r 12 minuter sedan, Alessandro sa: LĂ€mnade in ett test...  Ser att jag har för höga Ă€mne..hjĂ€lp mig att tyda det bĂ€ttre och vilka Ă€mne Ă€r akuta att sĂ€nkas/höjas.   Triton Lab.pdf Detta Barium.... FĂ„r jag frĂ„ga dĂ„: 1) vilket salt kör du med? 2) ngr tillsatser? Skriv upp alla (ej foder, fiskmat) 3) Ballingsalter eller reaktor? 4) hur ser korallerna ut?   Â
Postat 24 februari 201610 Är Författare Barium, koppar, molybden och kisel Àr för högt vad jag kan se (samt fosfat) , jag doserar Red Sea Color A,B,C,D det kan vara dÀrför jag har högre nivÄer pÄ metaller och annat konstigt.  1 Jag kör med Red Sea Coral Pro 2 Red Sea Color A, B, C, D 3 ingen reaktor, kör med Red Sea Foundation A, B, C, anvÀnder mig av jÀrnbaserad fosfat remover FM Ultra-powerphos 0.04 4 Har bra fÀrger men inte topp, inte alla sps Àr utfÀrgade (nÄgon acros Àr bruna eller gröna) 5 Jag kör med kranvatten...   Funderar nu pÄ att skaffa osmos samt köra balling light.  Tack för hjÀlpen!
Postat 24 februari 201610 Ă„r 3 timmar sedan, Alessandro sa: Barium, koppar, molybden och kisel Àr för högt vad jag kan se (samt fosfat) , jag doserar Red Sea Color A,B,C,D det kan vara dĂ€rför jag har högre nivĂ„er pĂ„ metaller och annat konstigt.  1 Jag kör med Red Sea Coral Pro 2 Red Sea Color A, B, C, D 3 ingen reaktor, kör med Red Sea Foundation A, B, C, anvĂ€nder mig av jĂ€rnbaserad fosfat remover FM Ultra-powerphos 0.04 4 Har bra fĂ€rger men inte topp, inte alla sps Ă€r utfĂ€rgade (nĂ„gon acros Ă€r bruna eller gröna) 5 Jag kör med kranvatten...   Funderar nu pĂ„ att skaffa osmos samt köra balling light.  Tack för hjĂ€lpen! Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att du har orsaken i punkt 2(samt 5). Du doserar med dessa element precis alla de saker du har för mkt av. En av mina rĂ€tt starka övertygelser, att man ofta doserar alldeles för mkt spĂ„relement Ă€ven om man följer fabrikantens rekommendation. SkĂ€let Ă€r dels att det troligen inte alls Ă€r sĂ„ att koraller förbrukas alla dessa element i en sĂ„dan exakt relation till deras kalciumförbrukning/tillvĂ€xt som red seas "forskare" sĂ€ger(dom vill sĂ€lja). Den mkt grova förenkling leder felaktigt till en överdos av spĂ„relement. Just red seas element, a-d innehĂ„ller dessutom tyvĂ€rr ett vĂ€ldigt brett spektrum med element sĂ„ du har ingen chans att vara selektiv. För mkt spĂ„relement kan ge mkt trötta o bleka koraller, ibland bruna, ibland död. Ja sen har du punkt 5 ocksĂ„, kranvattnet. Ditt "fall" kĂ€nns inte svĂ„rt. Du har tvĂ„ mkt troliga förklaringar. hur skulle jag gjort: Slutat med spĂ„relement: det behövs i princip aldrig doseras ngt sĂ„dant enligt min erfarenhet(inte ens vid massiv korallvĂ€xt, se pĂ„ mitt kar tex...) om du inte kör zeovit som ger kaliumbrist, samt möjligen jod för det fĂ„r alla brist pĂ„ om du ej doserar. Byter du bara vatten lite dĂ„ o dĂ„ o kör med red sea foundation sĂ„ klarar du dig mkt lĂ„ngt. Dosera bara spĂ„relement om du fĂ„tt svar frĂ„n triton att du har brist(röd flagg ska de va, möjligen gul) och gör det dĂ„ isĂ„fall selektivt samt efterföljt med ny triton-kontroll. Det Ă€r total rysk roulette att dosera alla dessa spĂ„relement som knappt förbrukas, utan att basera det pĂ„ mĂ€tningar. O vill man inte mĂ€ta, dosera inget. GĂ„r nĂ„n enstaka stickmĂ€tning. Du kommer bli överaskad hur lite dina spĂ„relement kommer minska(förutom jod).  Ăndrat 24 februari 201610 Ă„r av jonasroman
Postat 24 februari 201610 Ă„r Alessandro - hur ser dit kar ut - fungerar det bra tycker du? Efter lite detektivarbete för att leta Zebror sĂ„ hittade jag en. Tror inte det Ă€r ditt kranvatten som orsakar kiselhalten förutsatt att du har kommunalt vatten. Stockholm anvĂ€nder MĂ€laren som vattenkĂ€lla och kisel (silikat) halterna dĂ€r Ă€r runt 5 mikrogram/l HĂ€r pĂ„ sid 16, HĂ€r Ă€r vattenvĂ€rdena frĂ„n Norsborg 2014 och hĂ€r samma frĂ„n Lovön  MVH Lasse Â
Postat 24 februari 201610 Är 16 minuter sedan, Lasse sa: Alessandro - hur ser dit kar ut - fungerar det bra tycker du? Efter lite detektivarbete för att leta Zebror sÄ hittade jag en. Tror inte det Àr ditt kranvatten som orsakar kiselhalten förutsatt att du har kommunalt vatten. Stockholm anvÀnder MÀlaren som vattenkÀlla och kisel (silikat) halterna dÀr Àr runt 5 mikrogram/l HÀr pÄ sid 16, HÀr Àr vattenvÀrdena frÄn Norsborg 2014 och hÀr samma frÄn Lovön  MVH Lasse  det var en fin zebra Lasse;-)...ambitiöst:-) jag gissade pÄ kranvattnet just dÀr eftersom jag inte var sÀker pÄ om kisel ingÄr i deras element a-d, men det gör det kanske. Jag har dom 3 meter ifrÄn mig sÄ jag fÄr vÀl kolla det;-)....det gör isÄfall orsak 2 till mer ensam skurk. Jag ser rött nÀr jag ser flaskor med spÄrelement. Dom har skadat mer Àn gjort nytta, det Àr jag rÀtt sÀker pÄ.
Postat 25 februari 201610 Ă„r Författare 14 timmar sedan, Lasse sa: Alessandro - hur ser dit kar ut - fungerar det bra tycker du? Efter lite detektivarbete för att leta Zebror sĂ„ hittade jag en. Tror inte det Ă€r ditt kranvatten som orsakar kiselhalten förutsatt att du har kommunalt vatten. Stockholm anvĂ€nder MĂ€laren som vattenkĂ€lla och kisel (silikat) halterna dĂ€r Ă€r runt 5 mikrogram/l HĂ€r pĂ„ sid 16, HĂ€r Ă€r vattenvĂ€rdena frĂ„n Norsborg 2014 och hĂ€r samma frĂ„n Lovön  MVH Lasse  Hej Lasse! Tack sĂ„ mycket för att du tog dig tid för att hjĂ€lpa mig. Jag tycker karet ser ganska bra ut.. att korallerna inte har fĂ€rgat ut helt beror nog pĂ„ höga vĂ€rde av fosfat. Red Sea A B C D Ă€r nog boven i dem höga halter av metaller och kisel.  Mvh AlessandroÂ
Postat 25 februari 201610 Ă„r Författare 14 timmar sedan, jonasroman sa: det var en fin zebra Lasse;-)...ambitiöst:-) jag gissade pĂ„ kranvattnet just dĂ€r eftersom jag inte var sĂ€ker pĂ„ om kisel ingĂ„r i deras element a-d, men det gör det kanske. Jag har dom 3 meter ifrĂ„n mig sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l kolla det;-)....det gör isĂ„fall orsak 2 till mer ensam skurk. Jag ser rött nĂ€r jag ser flaskor med spĂ„relement. Dom har skadat mer Ă€n gjort nytta, det Ă€r jag rĂ€tt sĂ€ker pĂ„. Hej Jonas! Tack sĂ„ mycket för att du tog dig tid för att hjĂ€lpa mig. Du har nog rĂ€tt om tillsatserna, dem Ă€r boven i detta. Det Ă€r precis som du sĂ€ger, nĂ€r man tillsĂ€tter dessa sĂ„ höjer man inte en utan flera olika Ă€mne samtidigt och det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att kontrollera det samt mĂ€ta de faktiska förbrukningen. Ska sluta helt med det.  Mvh AlessandroÂ
Postat 25 februari 201610 Är 9 timmar sedan, Alessandro sa: Hej Jonas! Tack sÄ mycket för att du tog dig tid för att hjÀlpa mig. Du har nog rÀtt om tillsatserna, dem Àr boven i detta. Det Àr precis som du sÀger, nÀr man tillsÀtter dessa sÄ höjer man inte en utan flera olika Àmne samtidigt och det Àr vÀldigt svÄrt att kontrollera det samt mÀta de faktiska förbrukningen. Ska sluta helt med det.  Mvh Alessandro Lycka till pÄ alla sÀtt o Äterkom gÀrna med mer info nÀr du har nya mÀtningar:-)
Postat 26 februari 201610 Ă„r Vi hade ett nystartat kar med 900 i kisel och korallerna stortrivdes. SĂ„ jag tror inte du behöver oroa dig för det(min gissning iaf). Hos oss gick det ned mot 100 pĂ„ mindre Ă€n ett Ă„r.  / DavidÂ
Postat 10 mars 20169 Är Författare Hej! Har tittat lite djupare pÄ de olika produkterna frÄn Red Sea och kan se att de innehÄller lite gott o blandat !!? Coral Colors A innehÄller Jod, Brom och Fluor (I2 | Br2 | F2 ) Coral Colors B innehÄller Kalium och Bor ( K , Coral Colors C innehÄller JÀrn, Mangan, Kobolt, Koppar, Aluminium, Zink, Krom och Nyckel Coral Colors D innehÄller Silver, Guld, Vandium och Tungsten ( Silikat kanske? ) Reef Foundation A (pulver för att höja Kalcium) innehÄller Kalcium, Strontium och Barium  NÀr jag tittar pÄ triton lab testet sÄ Àr det tungmetallerna, Barium och Silikat som sticker ivÀg. Tungmetallerna kan jag nog spÄra till Colors C, Barium till Reef Foundation A men Silikat vet jag inte riktigt.. Det som Àr konstigt Àr att det finns Barium i pulvret för att höja Kalcium⊠Ska jag bara tillsÀtta Colors A och B? Har ni förslag pÄ ett annat preparat i pulverform för att höja Kalcium?  (det Àr nog dags att börja med balling light) Reef-Foundation-.pdf Coral-Colors.pdf
Postat 10 mars 20169 Är AnvÀnder du jÀrnbaserad fosfatremover sÄ kan du ha förklaringen till BariumvÀrdet dÀr. KiselvÀrdet skulle jag inte vara bekymrad över. Ditt resultat visar kisel - inte silikat. Jag Àr inte orolig för kiselvÀrdet - det ingÄr i skelettet.  MVH Lasse
Postat 10 mars 20169 Ă„r Lite funderingar kring barium och fosfatremovers finns hĂ€r:  http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2418428  / DavidÂ
Postat 10 mars 20169 Är Observera nu att vi med Triton Labs analyser fÄr tillgÄng till nÄgot vi inte har haft innan. Kan visa pÄ saker som existerat innan men som vi inte haft en susning om. MVH Lasse
Postat 10 mars 20169 Är Lite om giftighet av barium hos olika organismer. https://books.google.se/books?id=ABIQ_FGKOZcC&pg=PA84&lpg=PA84&dq=toxicity+of+barium+to+marine+organisms&source=bl&ots=v1cQlNZQUZ&sig=tINWmPy2nDopLXlMZygzGu9cPm0&hl=en&sa=X&ei=vZKcU7O-KNK3yATU_IC4Bg&redir_esc=y#v=onepage&q=toxicity%20of%20barium%20to%20marine%20organisms&f=false  Jag tycker Allesandro gjorde en jÀttebra sak med att skapa trÄden. Det Àr alltid en risk att man försöker ta bort ointressanta halter av Àmnen nÀr man lÀser Tritontest. Litium verkar vara ett vanligt ickeproblem.
Postat 10 mars 20169 Ă„r 8 timmar sedan, Alessandro sa: Hej!  Har tittat lite djupare pĂ„ de olika produkterna frĂ„n Red Sea och kan se att de innehĂ„ller lite gott o blandat !!?  Coral Colors A innehĂ„ller Jod, Brom och Fluor (I2 | Br2 | F2 )  Coral Colors B innehĂ„ller Kalium och Bor ( K ,  Coral Colors C innehĂ„ller JĂ€rn, Mangan, Kobolt, Koppar, Aluminium, Zink, Krom och Nyckel  Coral Colors D innehĂ„ller Silver, Guld, Vandium och Tungsten ( Silikat kanske? )  Reef Foundation A (pulver för att höja Kalcium) innehĂ„ller Kalcium, Strontium och Barium    NĂ€r jag tittar pĂ„ triton lab testet sĂ„ Ă€r det tungmetallerna, Barium och Silikat som sticker ivĂ€g. Tungmetallerna kan jag nog spĂ„ra till Colors C, Barium till Reef Foundation A men Silikat vet jag inte riktigt.. Det som Ă€r konstigt Ă€r att det finns Barium i pulvret för att höja Kalcium⊠ Ska jag bara tillsĂ€tta Colors A och B?  Har ni förslag pĂ„ ett annat preparat i pulverform för att höja Kalcium?    (det Ă€r nog dags att börja med balling light)  Reef-Foundation-.pdf Coral-Colors.pdf jag tycker fortfarande att ditt kar exemplifierar vad som hĂ€nder nĂ€r vi följer företags doseringsrekommendationer. Vi fĂ„r för mkt av det mesta. I ditt fall ser jag inte att du behöver tillsĂ€tta ngt mer Ă€n möjligen jod. Jag tillsĂ€tter sjĂ€lv endast jod selektivt  o inte ett enda spĂ„relement mer Ă€n det, och har inte haft brist pĂ„ nĂ„t i 14 mĂ€tningar över 1.5 Ă„r. Jag tjatar ofta om detta, jag vet, men det ĂR sĂ„ vanligt med att vi tillsĂ€tter för mkt o fĂ„r dessa svar frĂ„n triton. Mitt förslag Ă€r att du upphör med alla tillsatser(kör en balling classic med tillĂ€gg av Mg(inga spĂ„relement), med tex Stigs utmĂ€rkta recept) o styr sen tillsatserna i framtiden utifrĂ„n labsvar..det Ă€r ju det vi skall ha vĂ„ra labsvar till i den bĂ€sta av vĂ€rldar:-) jag tror du kommer mĂ€rka att du i princip endast kommer fĂ„ brist pĂ„ jod, som du enkelt tillsĂ€tter selektivt för ingen kostnad alls nĂ€stan.   Ăndrat 10 mars 20169 Ă„r av jonasroman
Postat 10 mars 20169 Ă„r 13 timmar sedan, Alessandro sa: Coral Colors D innehĂ„ller Silver, Guld, Vandium och Tungsten ( Silikat kanske? )  Tungsten Ă€r volfram. Om det nu var en frĂ„ga. âș
Postat 11 mars 20169 Ă„r Författare 14 timmar sedan, jonasroman sa: jag tycker fortfarande att ditt kar exemplifierar vad som hĂ€nder nĂ€r vi följer företags doseringsrekommendationer. Vi fĂ„r för mkt av det mesta. I ditt fall ser jag inte att du behöver tillsĂ€tta ngt mer Ă€n möjligen jod. Jag tillsĂ€tter sjĂ€lv endast jod selektivt  o inte ett enda spĂ„relement mer Ă€n det, och har inte haft brist pĂ„ nĂ„t i 14 mĂ€tningar över 1.5 Ă„r. Jag tjatar ofta om detta, jag vet, men det ĂR sĂ„ vanligt med att vi tillsĂ€tter för mkt o fĂ„r dessa svar frĂ„n triton. Mitt förslag Ă€r att du upphör med alla tillsatser(kör en balling classic med tillĂ€gg av Mg(inga spĂ„relement), med tex Stigs utmĂ€rkta recept) o styr sen tillsatserna i framtiden utifrĂ„n labsvar..det Ă€r ju det vi skall ha vĂ„ra labsvar till i den bĂ€sta av vĂ€rldar:-) jag tror du kommer mĂ€rka att du i princip endast kommer fĂ„ brist pĂ„ jod, som du enkelt tillsĂ€tter selektivt för ingen kostnad alls nĂ€stan.   Jag hĂ„ller med dig, kommer att börja med balling. Gjorde min första bestĂ€llning hos Stig tidigare i veckan och det kommer att bli fler!(mycket nöjd)
Postat 11 mars 20169 Ă„r Författare 10 timmar sedan, ormet sa: Tungsten Ă€r volfram. Om det nu var en frĂ„ga. âș nja men nu vet jag =)Â
Postat 11 mars 20169 Ă„r Författare 22 timmar sedan, Lasse sa: Observera nu att vi med Triton Labs analyser fĂ„r tillgĂ„ng till nĂ„got vi inte har haft innan. Kan visa pĂ„ saker som existerat innan men som vi inte haft en susning om. MVH Lasse  21 timmar sedan, stigigemla sa: Lite om giftighet av barium hos olika organismer. https://books.google.se/books?id=ABIQ_FGKOZcC&pg=PA84&lpg=PA84&dq=toxicity+of+barium+to+marine+organisms&source=bl&ots=v1cQlNZQUZ&sig=tINWmPy2nDopLXlMZygzGu9cPm0&hl=en&sa=X&ei=vZKcU7O-KNK3yATU_IC4Bg&redir_esc=y#v=onepage&q=toxicity%20of%20barium%20to%20marine%20organisms&f=false  Jag tycker Allesandro gjorde en jĂ€ttebra sak med att skapa trĂ„den. Det Ă€r alltid en risk att man försöker ta bort ointressanta halter av Ă€mnen nĂ€r man lĂ€ser Tritontest. Litium verkar vara ett vanligt ickeproblem. Idag Ă€r det lĂ€tt att bli orolig över allt möjligt....det kanske var bĂ€ttre förr!Â
Postat 11 mars 20169 Är 5 timmar sedan, Alessandro sa: Jag hÄller med dig, kommer att börja med balling. Gjorde min första bestÀllning hos Stig tidigare i veckan och det kommer att bli fler!(mycket nöjd) lÄter klokt, och du kan va sÀker pÄ att du fÄr bra kemikalier av Stig. Han har koll:-)
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.