Gå till innehåll

Triton Lab


Alessandro

Rekommenderade inlägg

12 minuter sedan, Alessandro sa:

Lämnade in ett test...

 

Ser att jag har för höga ämne..hjälp mig att tyda det bättre och vilka ämne är akuta att sänkas/höjas.

 

 

Triton Lab.pdf

Detta Barium....

Får jag fråga då:

1) vilket salt kör du med?

2) ngr tillsatser? Skriv upp alla (ej foder, fiskmat)

3) Ballingsalter eller reaktor?

4) hur ser korallerna ut?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Barium, koppar, molybden och kisel är för högt vad jag kan se (samt fosfat) , jag doserar Red Sea Color A,B,C,D det kan vara därför jag har högre nivåer på metaller och annat konstigt.

 

1 Jag kör med Red Sea Coral Pro

2 Red Sea Color A, B, C, D

3 ingen reaktor, kör med Red Sea Foundation A, B, C, använder mig av järnbaserad fosfat remover FM Ultra-powerphos 0.04
4 Har bra färger men inte topp, inte alla sps är utfärgade (någon acros är bruna eller gröna)

5 Jag kör med kranvatten...

 

 

Funderar nu på att skaffa osmos samt köra balling light.

 

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Alessandro sa:

Barium, koppar, molybden och kisel är för högt vad jag kan se (samt fosfat) , jag doserar Red Sea Color A,B,C,D det kan vara därför jag har högre nivåer på metaller och annat konstigt.

 

1 Jag kör med Red Sea Coral Pro

2 Red Sea Color A, B, C, D

3 ingen reaktor, kör med Red Sea Foundation A, B, C, använder mig av järnbaserad fosfat remover FM Ultra-powerphos 0.04
4 Har bra färger men inte topp, inte alla sps är utfärgade (någon acros är bruna eller gröna)

5 Jag kör med kranvatten...

 

 

Funderar nu på att skaffa osmos samt köra balling light.

 

Tack för hjälpen!

Jag är rätt säker på att du har orsaken i punkt 2(samt 5). Du doserar med dessa element precis alla de saker du har för mkt av. En av mina rätt starka övertygelser, att man ofta doserar alldeles för mkt spårelement även om man följer fabrikantens rekommendation. Skälet är dels att det troligen inte alls är så att koraller förbrukas alla dessa element i en sådan exakt relation till deras kalciumförbrukning/tillväxt som red seas "forskare" säger(dom vill sälja). Den mkt grova förenkling leder felaktigt till en överdos av spårelement. 

Just red seas element, a-d innehåller dessutom tyvärr ett väldigt brett spektrum med element så du har ingen chans att vara selektiv. 

För mkt spårelement kan ge mkt trötta o bleka koraller, ibland bruna, ibland död.

Ja sen har du punkt 5 också, kranvattnet. 

Ditt "fall" känns inte svårt. Du har två mkt troliga förklaringar.

hur skulle jag gjort:

Slutat med spårelement: det behövs i princip aldrig doseras ngt sådant enligt min erfarenhet(inte ens vid massiv korallväxt, se på mitt kar tex...)  om du inte kör zeovit som ger kaliumbrist, samt möjligen jod för det får alla brist på om du ej doserar. Byter du bara vatten lite då o då o kör med red sea foundation så klarar du dig mkt långt. Dosera bara spårelement om du fått svar från triton att du har brist(röd flagg ska de va, möjligen gul) och gör det då isåfall selektivt samt efterföljt med ny triton-kontroll.

Det är total rysk roulette att dosera alla dessa spårelement som knappt förbrukas, utan att basera det på mätningar. O vill man inte mäta, dosera inget. Går nån enstaka stickmätning. Du kommer bli överaskad hur lite dina spårelement kommer minska(förutom jod).

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alessandro - hur ser dit kar ut - fungerar det bra tycker du?

Efter lite detektivarbete för att leta Zebror så hittade jag en. Tror inte det är ditt kranvatten som orsakar kiselhalten förutsatt att du har kommunalt vatten. Stockholm använder Mälaren som vattenkälla och kisel (silikat) halterna där är runt 5 mikrogram/l

Här på sid 16, Här är vattenvärdena från Norsborg 2014 och här samma från Lovön

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Lasse sa:

Alessandro - hur ser dit kar ut - fungerar det bra tycker du?

Efter lite detektivarbete för att leta Zebror så hittade jag en. Tror inte det är ditt kranvatten som orsakar kiselhalten förutsatt att du har kommunalt vatten. Stockholm använder Mälaren som vattenkälla och kisel (silikat) halterna där är runt 5 mikrogram/l

Här på sid 16, Här är vattenvärdena från Norsborg 2014 och här samma från Lovön

 

MVH Lasse

 

det var en fin zebra Lasse;-)...ambitiöst:-)

jag gissade på kranvattnet just där eftersom jag inte var säker på om kisel ingår i deras element a-d, men det gör det kanske. Jag har dom 3 meter ifrån mig så jag får väl kolla det;-)....det gör isåfall orsak 2 till mer ensam skurk. Jag ser rött när jag ser flaskor med spårelement. Dom har skadat mer än gjort nytta, det är jag rätt säker på.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Alessandro - hur ser dit kar ut - fungerar det bra tycker du?

Efter lite detektivarbete för att leta Zebror så hittade jag en. Tror inte det är ditt kranvatten som orsakar kiselhalten förutsatt att du har kommunalt vatten. Stockholm använder Mälaren som vattenkälla och kisel (silikat) halterna där är runt 5 mikrogram/l

Här på sid 16, Här är vattenvärdena från Norsborg 2014 och här samma från Lovön

 

MVH Lasse

 

Hej Lasse!
Tack så mycket för att du tog dig tid för att hjälpa mig.

Jag tycker karet ser ganska bra ut.. att korallerna inte har färgat ut helt beror nog på höga värde av fosfat. 

Red Sea A B C D är nog boven i dem höga halter av metaller och kisel. 

 

Mvh Alessandro 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, jonasroman sa:

det var en fin zebra Lasse;-)...ambitiöst:-)

jag gissade på kranvattnet just där eftersom jag inte var säker på om kisel ingår i deras element a-d, men det gör det kanske. Jag har dom 3 meter ifrån mig så jag får väl kolla det;-)....det gör isåfall orsak 2 till mer ensam skurk. Jag ser rött när jag ser flaskor med spårelement. Dom har skadat mer än gjort nytta, det är jag rätt säker på.

Hej Jonas!
Tack så mycket för att du tog dig tid för att hjälpa mig.

Du har nog rätt om tillsatserna, dem är boven i detta. Det är precis som du säger, när man tillsätter dessa så höjer man inte en utan flera olika ämne samtidigt och det är väldigt svårt att kontrollera det samt mäta de faktiska förbrukningen. Ska sluta helt med det.

 

Mvh Alessandro 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Alessandro sa:

Hej Jonas!
Tack så mycket för att du tog dig tid för att hjälpa mig.

Du har nog rätt om tillsatserna, dem är boven i detta. Det är precis som du säger, när man tillsätter dessa så höjer man inte en utan flera olika ämne samtidigt och det är väldigt svårt att kontrollera det samt mäta de faktiska förbrukningen. Ska sluta helt med det.

 

Mvh Alessandro 

Lycka till på alla sätt o återkom gärna med mer info när du har nya mätningar:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

Har tittat lite djupare på de olika produkterna från Red Sea och kan se att de innehåller lite gott o blandat !!?

Coral Colors A innehåller Jod, Brom och Fluor (I2 | Br2 | F2 )

Coral Colors B innehåller Kalium och Bor ( K , B)

Coral Colors C innehåller  Järn, Mangan, Kobolt, Koppar, Aluminium, Zink, Krom och Nyckel

Coral Colors D innehåller Silver, Guld, Vandium och Tungsten ( Silikat kanske? )

Reef Foundation A (pulver för att höja Kalcium) innehåller Kalcium, Strontium och Barium

 

När jag tittar på triton lab testet så är det tungmetallerna, Barium och Silikat som sticker iväg. Tungmetallerna kan jag nog spåra till Colors C, Barium till Reef Foundation A men Silikat vet jag inte riktigt.. Det som är konstigt är att det finns Barium i pulvret för att höja Kalcium…

Ska jag bara tillsätta Colors A och B?

Har ni förslag på ett annat preparat i pulverform för att höja Kalcium?

 

(det är nog dags att börja med balling light)

Reef-Foundation-.pdf

Coral-Colors.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du järnbaserad fosfatremover så kan du ha förklaringen till Bariumvärdet där. Kiselvärdet skulle jag inte vara bekymrad över. Ditt resultat visar kisel - inte silikat. Jag är inte orolig för kiselvärdet - det ingår i skelettet.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite om giftighet av barium hos olika organismer. https://books.google.se/books?id=ABIQ_FGKOZcC&pg=PA84&lpg=PA84&dq=toxicity+of+barium+to+marine+organisms&source=bl&ots=v1cQlNZQUZ&sig=tINWmPy2nDopLXlMZygzGu9cPm0&hl=en&sa=X&ei=vZKcU7O-KNK3yATU_IC4Bg&redir_esc=y#v=onepage&q=toxicity%20of%20barium%20to%20marine%20organisms&f=false

 

Jag tycker Allesandro gjorde en jättebra sak med att skapa tråden. Det är alltid en risk att man försöker ta bort ointressanta halter av ämnen när man läser Tritontest.

Litium verkar vara ett vanligt ickeproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Alessandro sa:

Hej!

 

Har tittat lite djupare på de olika produkterna från Red Sea och kan se att de innehåller lite gott o blandat !!?

 

Coral Colors A innehåller Jod, Brom och Fluor (I2 | Br2 | F2 )

 

Coral Colors B innehåller Kalium och Bor ( K , B)

 

Coral Colors C innehåller  Järn, Mangan, Kobolt, Koppar, Aluminium, Zink, Krom och Nyckel

 

Coral Colors D innehåller Silver, Guld, Vandium och Tungsten ( Silikat kanske? )

 

Reef Foundation A (pulver för att höja Kalcium) innehåller Kalcium, Strontium och Barium

 

 

 

När jag tittar på triton lab testet så är det tungmetallerna, Barium och Silikat som sticker iväg. Tungmetallerna kan jag nog spåra till Colors C, Barium till Reef Foundation A men Silikat vet jag inte riktigt.. Det som är konstigt är att det finns Barium i pulvret för att höja Kalcium…

 

Ska jag bara tillsätta Colors A och B?

 

Har ni förslag på ett annat preparat i pulverform för att höja Kalcium?

 

 

 

(det är nog dags att börja med balling light)

 

Reef-Foundation-.pdf

Coral-Colors.pdf

jag tycker fortfarande att ditt kar exemplifierar vad som händer när vi följer företags doseringsrekommendationer. Vi får för mkt av det mesta. I ditt fall ser jag inte att du behöver tillsätta ngt mer än möjligen jod. Jag tillsätter själv endast jod selektivt  o inte ett enda spårelement mer än det, och har inte haft brist på nåt i 14 mätningar över 1.5 år. Jag tjatar ofta om detta, jag vet, men det ÄR så vanligt med att vi tillsätter för mkt o får dessa svar från triton.

Mitt förslag är att du upphör med alla tillsatser(kör en balling classic med tillägg av Mg(inga spårelement), med tex Stigs utmärkta recept) o styr sen tillsatserna i framtiden utifrån labsvar..det är ju det vi skall ha våra labsvar till i den bästa av världar:-)

jag tror du kommer märka att du i princip endast kommer få brist på jod, som du enkelt tillsätter selektivt för ingen kostnad alls nästan.

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, jonasroman sa:

jag tycker fortfarande att ditt kar exemplifierar vad som händer när vi följer företags doseringsrekommendationer. Vi får för mkt av det mesta. I ditt fall ser jag inte att du behöver tillsätta ngt mer än möjligen jod. Jag tillsätter själv endast jod selektivt  o inte ett enda spårelement mer än det, och har inte haft brist på nåt i 14 mätningar över 1.5 år. Jag tjatar ofta om detta, jag vet, men det ÄR så vanligt med att vi tillsätter för mkt o får dessa svar från triton.

Mitt förslag är att du upphör med alla tillsatser(kör en balling classic med tillägg av Mg(inga spårelement), med tex Stigs utmärkta recept) o styr sen tillsatserna i framtiden utifrån labsvar..det är ju det vi skall ha våra labsvar till i den bästa av världar:-)

jag tror du kommer märka att du i princip endast kommer få brist på jod, som du enkelt tillsätter selektivt för ingen kostnad alls nästan.

 

 

Jag håller med dig, kommer att börja med balling. Gjorde min första beställning hos Stig tidigare i veckan och det kommer att bli fler!(mycket nöjd)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Lasse sa:

Observera nu att vi med Triton Labs analyser får tillgång till något vi inte har haft innan. Kan visa på saker som existerat innan men som vi inte haft en susning om.

MVH Lasse

 

21 timmar sedan, stigigemla sa:

Lite om giftighet av barium hos olika organismer. https://books.google.se/books?id=ABIQ_FGKOZcC&pg=PA84&lpg=PA84&dq=toxicity+of+barium+to+marine+organisms&source=bl&ots=v1cQlNZQUZ&sig=tINWmPy2nDopLXlMZygzGu9cPm0&hl=en&sa=X&ei=vZKcU7O-KNK3yATU_IC4Bg&redir_esc=y#v=onepage&q=toxicity%20of%20barium%20to%20marine%20organisms&f=false

 

Jag tycker Allesandro gjorde en jättebra sak med att skapa tråden. Det är alltid en risk att man försöker ta bort ointressanta halter av ämnen när man läser Tritontest.

Litium verkar vara ett vanligt ickeproblem.

Idag är det lätt att bli orolig över allt möjligt....det kanske var bättre förr! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Alessandro sa:

Jag håller med dig, kommer att börja med balling. Gjorde min första beställning hos Stig tidigare i veckan och det kommer att bli fler!(mycket nöjd)

låter klokt, och du kan va säker på att du får bra kemikalier av Stig. Han har koll:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...