Gå till innehåll

Nitrifikationsprocess uppstart


DennisL

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har nyligen startat mitt kar, köpte levande sten begagnad. Förra ägaren hade haft stenen i ca 1år i sitt kar utan några problem. Nu har jag haft stenen i mitt kar i ca 1v. Jag har tidigare läst om nitrifikationsprocessen och att denna kan ta ganska lång tid, men detta kanske inte gäller om man har inkörd begagnad sten? Min fråga är, hur länge ska jag vänta innan jag köper en städpatrull? Kan jag börja med lite ljus i karet? 

Mvh

Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar göra på följande sätt när jag cyklar ett kar (får nitrifikationen att fungera). Märkas är att jag i princip använt samma metod i 40 år på både salt som sött. Det bör också påpekas att i ett saltvattenskar är organismerna inte lika känsliga för nitritförgiftning som i ett sötvattenskar. Den höga kloridhalten blockerar upptagningen av nitrit i organismen.

Det tar ca 3 veckor att cykla och man behöver starta med någon ammoniumkälla - det gamla klassiska sättet på saltvatten har varit att låta den levande stenen stå, helst i mörker, i vattnet så den bakteriella nedbrytningen skapar det ammonium som behövs. det här är en lång process och helt ostyrbar.

Jag brukar i stället ta i en fisk på dag 2 - 4, en fisk i god kondition och av den typen som är framme. Vecka 1 matar jag med 3-6 frusna atemier var tredje dag, vecka 2 blir det varannan dag (samma mängd) och vecka 3 varje dag. Vecka fyra börjar jag öka matningen och introducerar nya fiskar, Normalt brukar jag sätta till 20 ml av Seras Nitri Veck varje dag under inkörningsperioden men det går lika bra att ta något ingånget filter av någon kompis och vrida ut filtret i en burk - häll på vatten och låt det stå i kylskåpet - dutta i lite grand varje dag. (om det är sött eller salt brukar inte spela någon roll - samma bakterier) Vid starten underlättar det om man har något skumgummifilter igång. Jag brukar alltid försöka få med lite begagnad sand, begagnad sten eller lite gammalt vatten om jag kan eftersom nyblandat saltvatten är lite "kemiskt" av sig. saknar kolloider och andra organiska ämnen som är skonsamma mot fiskarnas slemskikt. Har jag inte tillgång till detta brukar jag sätta in Tetras Bactozym dag 3 ungefär. Har också medvetet gått in med lite nitrat efter första veckan för att undvika cyanobakterier i starten om jag har rent kemiskt vatten.

Det är så att när du matar så kommer fisken att utsöndra ammonium, mest vid matningen och du bestämmer lite hur stor mängd ammonium som skall komma ut genom matningen. Det är en styrbar metod. Med den här metoden kan du göra en cykling utan att behöva den sk nitrittoppen. Om du mäter nitrit och råka få en topp - stoppa matningen. Lite nitrit brukar de alltid vara men vandrar det upp mot 1 mg/l - stoppa matningen.

Jag brukar också ha tänt den fotoperiod jag vill ha (oftast 10 timmar) redan från början och går in med städpatrull tidigt - efter högst några dagar. Orsaken är att om man gör så - ja då hinner inte alger och annat trolltyg etablera några större biomassor - mat finns för organismerna - var så säker. Koraller, som är näringskonsumenter i första hand, kan du gå in med ganska snabbt också - ta dock inte de känsligaste stenkorallerna

Du kommer med all säkerhet få helt motsatta råd här också men det här är ett sätt som jag har använt med stor framgång - aldrig haft några algproblem mer än de vanliga kiselagerna en vecka in. Se till att du har bra cirkulation, framförallt i vattenytan och se till att skummaren (om du har en tar relativt mycket luft). Nitrit är ingen fara men ammoniaktoppar är värre. Med den här metoden har jag inte ens fått det.

Det viktigaste är att du håller totalkontroll på matningen de första veckorna. Det skall inte vara mer än 3-6 frusna artemia per 3 dagar första veckan - även om fisken vill ha mer. Clowner som gått en längre tid i butiken och som är välmående och välmatade tycker jag om att använda vid starten. Den levande stenen innehåller också ofta lite godis för städpatrull och fisk.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Förtydligande
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag förstår att du klår mig i allt inom saltvattensakvaristik.

 

Men, TS skriver att han har väl inkörd sten i karet, då behöver man normalt inte cykla karet på samma sätt.

Jag har startat tre kar med inkörd sten och har inte haft problem med nitrifikationen i något av dem. Har funkat bra med lättare belastning från dag 2.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan så vara men jag är inte säker på att det går att belasta fullt direkt och det är lättare belastning jag rekommenderar i och med jag rekommenderar både fisk och städpatrull direkt. Och på med lyset :) Av försiktighetsskäl rekommenderar jag aldrig personer jag inte känner till person att mata på kraftigare än det jag skrivit ovan. Hade varit jag själv så hade jag kanske varit lite mer oförsiktig - men det har jag aldrig sagt :) Det är matningen som styr och man måste ha diciplin i det.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, i med en städpatrull bestående av några turbosnäckor och ett par eremiter. Det bör gå bra med fisk också, t.ex. ett välmående clownpar, inte för små och ömtåliga bara. Mata oerhört försiktigt och håll koll på nitrit genom daglig test med Salifert. Som Lasse skriver, på med ljuset. Dock få timmar varje dag till att börja med.

 

Vad har du för typ av belysning över karet Dennis?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Kan så vara men jag är inte säker på att det går att belasta fullt direkt och det är lättare belastning jag rekommenderar i och med jag rekommenderar både fisk och städpatrull direkt. Och på med lyset :) Av försiktighetsskäl rekommenderar jag aldrig personer jag inte känner till person att mata på kraftigare än det jag skrivit ovan. Hade varit jag själv så hade jag kanske varit lite mer oförsiktig - men det har jag aldrig sagt :) Det är matningen som styr och man måste ha diciplin i det.

 

MVH Lasse

Har själv kört med "Lasse metoden" 4 gånger nu med utmärkt resultat och det går bättre för varje gång då man lär sej mer och mer. Så den metoden kan du använda dej av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet säger att blått ljus inte ger någon nämnvärd algtillväxt. Om du har LED så fungerar det förmodligen bra med enbart blåljus större delen av dagen och blandat blått och svagt vitt tre-fyra timmar mitt på dagen, till att börja med. Om du ser att algerna får fäste kan du dra ner lite på det vita. Öka det vita något lite varje vecka, både intensitet och tid. Börja med att öka en halvtimme/timme i veckan och se vad som händer. Så länge du inte har några ljuskrävande koraller spelar belysningen liten roll, förutom för din njutning. Så har jag gjort och det har fungerat bra.

 

Visst är det kul och spännande med uppstarten! :)

Ta det bara lugnt, ha väldigt mycket tålamod, fråga mycket, läs mycket, så kommer det att gå jättebra.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3 mars 2016 at 15:28, DennisL sa:

Tjena!

Har nyligen startat mitt kar, köpte levande sten begagnad. Förra ägaren hade haft stenen i ca 1år i sitt kar utan några problem. Nu har jag haft stenen i mitt kar i ca 1v. Jag har tidigare läst om nitrifikationsprocessen och att denna kan ta ganska lång tid, men detta kanske inte gäller om man har inkörd begagnad sten? Min fråga är, hur länge ska jag vänta innan jag köper en städpatrull? Kan jag börja med lite ljus i karet? 

Mvh

Dennis

Med inkörd välmående sten som du i princip flyttar direkt från ett kar till ett annat sparar du otroligt mkt tid i inkörningen.

För det första slipper du sannolikt den fosfathöjning som är mkt vanligt i nystartade kar med ej inkörd sten som beror på att mkt organiskt material dör på stenen o därmed ger fosfat i vattnet. Av samma skäl får du en mer eller mindre tydlig ammoniak o nitrittopp med ej inkörd sten. 

Men i ditt fall kommer du troligen slippa detta. Du kommer knappt ens behöva tillsätta bakterier heller i o med att detta finns med stenen.

Beträffande belysning så tycker jag man skall va en aning försikig i början men inte FÖR försiktig. Jag kör i början 6-8 timmar med halv styrka kanske. Sniglar skall i tidigt o kanske ngr eremiter. Köp också tidigt en tålig och algätande fisk. 

Öka sen belastningen , dvs antalet fiskar o matning, mkt långsamt. Det tar minst ett år att hinna få i de fiskar man vill. 

För varje nytt fiskköp vänta nån månad till nästa. Köp aldrig för många på en gång. Oftast bara en fisk. Och undvik prickänsliga som acanthurus osv. 

Vidare, köp aldrig fisk som kommit direkt till butik...köp bara fisk som gått i butiken minst 2 v och äter pellets, så dom svaga exemplaren sållas ut där och ej hos dig. 

 

Fråga mer om du vill:-)

 

mvh

Jonas

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...