Gå till innehåll

Hur känsliga är Tridacnamusslor?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte detta är problemet med musslor trots att vissa fiskar gillar att ta en bit.

De behöver ljus och näring. Vid komersiell odling så tillsätter man upp till 5mg/l Nitrit!! sic.

Musslorna konsumerar först ammonium därefter Nitrit och sist Nitrat. Försök har gjorts att använda musslor för att minska ned Nitrathalten i revkar typ biofilter. 20st musslor 3-5 cm minskar ned Nitrathalten med 5% / dygn i ett 100 l kar!

Problemet är snarare div. sjukdomar. Inte bara parasit snäckor utan även en sjukdom som jag starkt misstänker är en viros. Musslan börjar ej må bra krymper, slår ej ut och dör. Jag har råkat ut för detta ett par gånger.

Detta har alltid skett en ganska kort tid efter inköp av en ny mussla. Sjukdomen sprider sig i strömriktningen och hoppar från mussla till mussla. Den drabbar även musslor som har mått bra i 10 år och uppnåt en vikt av 15kg. Vissa musslor är immuna och blir inte sjuka.

Musslor är lätta men tyvärr så är denna sjukdom vanl. bland de odlade musslor man importerar idag. (odlingarna smittade trol finns kroniska smittbärare).

Tidigare när musslorna var vilfångade (nu förbjudet) var sjudommen endast sporadisk förekommande men nu ganska vanlig.

Om du har en mussla som mår bra, tänk dig för innan du frestas att köpa en till. Det misstaget har jag gjort.

Det är inte lätt när man se en kanonmussla i Tyskland och en tid efter den kommit i karet, så börjar dina musslor som är stora och fina att dö och kanse endast 1 blir kvar.

Vid nyinköp håller jag nummera alltid dessa i karantän under 1 månad. Under denna tid behandlar jag dessutom musslan för Vibrios som de även kan drabbas av med antibiotika (Oxytetracyklin eller neomycin)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan musslorna vara sjukdomsbärare, men ett sätt att undvika det är ju t. ex att VÄNTA med att köpa dem. Låta de gå hos handlaren ett bra tag och inte köpa dem "out of the box". Vet du (Ingvar) om detta virus endast smittar mellan Tridacnamusslor eller om det kan överföras till andra "lägre djur"?

Musslor brukar väl kosta mellan 600:- och 1200:- beroende på storlek och inköpsställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag tror inte detta är problemet med musslor trots att vissa fiskar gillar att ta en bit.

De behöver ljus och näring. Vid komersiell odling så tillsätter man upp till 5mg/l Nitrit!! sic.

Musslorna konsumerar först ammonium därefter Nitrit och sist Nitrat. Försök har gjorts att använda musslor för att minska ned Nitrathalten i revkar typ biofilter. 20st musslor 3-5 cm minskar ned Nitrathalten med 5% / dygn i ett 100 l kar!

Problemet är snarare div. sjukdomar. Inte bara parasit snäckor utan även en sjukdom som jag starkt misstänker är en viros. Musslan börjar ej må bra krymper, slår ej ut och dör. Jag har råkat ut för detta ett par gånger.

Detta har alltid skett en ganska kort tid efter inköp av en ny mussla. Sjukdomen sprider sig i strömriktningen och hoppar från mussla till mussla. Den drabbar även musslor som har mått bra i 10 år och uppnåt en vikt av 15kg. Vissa musslor är immuna och blir inte sjuka.

Musslor är lätta men tyvärr så är denna sjukdom vanl. bland de odlade musslor man importerar idag. (odlingarna smittade trol finns kroniska smittbärare).

Tidigare när musslorna var vilfångade (nu förbjudet) var sjudommen endast sporadisk förekommande men nu ganska vanlig.

Om du har en mussla som mår bra, tänk dig för innan du frestas att köpa en till. Det misstaget har jag gjort.

Det är inte lätt när man se en kanonmussla i Tyskland och en tid efter den kommit i karet, så börjar dina musslor som är stora och fina att dö och kanse endast 1 blir kvar.

Vid nyinköp håller jag nummera alltid dessa i karantän under 1 månad. Under denna tid behandlar jag dessutom musslan för Vibrios som de även kan drabbas av med antibiotika (Oxytetracyklin eller neomycin)

Hej Ingvar. Intressant det där att det skulle vara en viros, vad får dig att misstänka det? Har du läst det och i så fall vart? Skulle gärna läsa mer om just detta.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off topic men odlade acroporor har ofta också parasiterande ohyra som kan döda hela kolonin bara på ett par dagar. Jag har haft några som har dött p.g.a detta. I min vackra gröna staghorn hittade jag på natten en liten krabba på ca 3mm som åt på kolonin, Jag lyckades döda den jäkeln och 1 vecka senare hade kolonin återvunnit sin prakt och blev fantastiskt fin. och nu började min nyinköpta ljusblåa acroporakoloni dö så jag tog fram tången och kapade av 2 större grenar som var hyfsade i hopp om att rädda något och de verkade klara sig bra men den som var kvar på stenen fortsatte dö underifrån och i dag så plockade jag upp stenen och fick se en liten vit snäcka (ca7-8mm)som troligen är orsaken så den har jag sparat för senare identifikation de andra bitarna som jag hade kapat av såg fortfarande bra ut så de limmade jag fast någon annanstans så tiden får utvisa om de klarar sig. Jag vill med detta varna att även odlade koraller kan bära med sig ohyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off topic men odlade acroporor har ofta också parasiterande ohyra som kan döda hela kolonin bara på ett par dagar. Jag har haft några som har dött p.g.a detta. I min vackra gröna staghorn hittade jag på natten en liten krabba på ca 3mm som åt på kolonin, Jag lyckades döda den jäkeln och 1 vecka senare hade kolonin återvunnit sin prakt och blev fantastiskt fin. och nu började min nyinköpta ljusblåa acroporakoloni dö så jag tog fram tången och kapade av 2 större grenar som var hyfsade i hopp om att rädda något och de verkade klara sig bra men den som var kvar på stenen fortsatte dö underifrån och i dag så plockade jag upp stenen och fick se en liten vit snäcka (ca7-8mm)som troligen är orsaken så den har jag sparat för senare identifikation de andra bitarna som jag hade kapat av såg fortfarande bra ut så de limmade jag fast någon annanstans så tiden får utvisa om de klarar sig. Jag vill med detta varna att även odlade koraller kan bära med sig ohyra.

Känner igen detta jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan allt man stoppar ner i akvariet föra med sig saker man inte vill ha. Så karantän är ju att föredra om man är osäker eller vill utesluta problemen. Tror iofs inte det har så mkt med om de är odlade eller inte att göra. Parasiter finns väl överallt, och det är ju samma vatten för bägge sorterna. Kan väl gå med på att parasiter kan ha lättare att sprida sig i odlingskar där små fraggar osv står tätt packade och kanske inga naturliga fiender (som ute i havet) är närvarande. Men jag tycker ändå att odlat är 1000 ggr bättre ur miljösynpunkt än vildfångat. Nu tror jag inte att det var tvärt emot det som nån av er menade, men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan musslorna vara sjukdomsbärare, men ett sätt att undvika det är ju t. ex att VÄNTA med att köpa dem. Låta de gå hos handlaren ett bra tag och inte köpa dem "out of the box". Vet du (Ingvar) om detta virus endast smittar mellan Tridacnamusslor eller om det kan överföras till andra "lägre djur"?

Musslor brukar väl kosta mellan 600:- och 1200:- beroende på storlek och inköpsställe.

Nej

Det vet jag inte men virus torde vara ganska artspecifika.

Vibrios som är en bakterie kan där imot drabba många djur inkl. fisk. de flesta laxodlingar vacc mot denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar till någon. Jag misstänker viros för att. 1) uppträdandet är kliniskt sådant. 2) a.b hjälper ej 3) någon annan orsak kan ej påvisas. 4) det smittsamma förloppet efter nyinköp.

Svar till någon annan. Problemen i odlingar ökar då individtätheten är mycket högre än i naturen. Detta gäller alla djurslag inkl. människa och har inget att göra med predatorer. För närmare intresserade finns mycken litareratur i populationsdynamik. t.ex så krävs det minsta pop. av människor på 30 000 för att få en ep. med rödahund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och det är därför så många rekomenderar att man sätter sina djur i karantän innan man stoppar ner dem i sina akvarier! Även koraller skall sitta i karantän om man vill slippa objudna gäster.

Mycket bra yttrande!!!!

För alla andra djur så krävs det karrantän. Hund t.ex 4 mån (i England 8 mån), gris 3v o.sv. värför skulle detta inte gälla alla djur?

Jag tror det beror på att vi inte har ordnat så att vi kan hålla karrantän utan litar helt på att handlarna gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra yttrande!!!!

För alla andra djur så krävs det karrantän. Hund t.ex 4 mån (i England 8 mån), gris 3v o.sv. värför skulle detta inte gälla alla djur?

Jag tror det beror på att vi inte har ordnat så att vi kan hålla karrantän utan litar helt på att handlarna gör det.

Dessutom kan det bli ganska kostsamt om man får in någon sjukdom eller någon objuden gäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har bra instruktioner på karantän för främst koraller och musslor? Måste man slänga upp ett helt litet nanokar med MH, skummare etc för att ha ljuskänsliga koraller musslor i karantän? För djuren måste väl vara där åtminstone två veckor (?) och måste väl ha tillräckligt ljus etc? Är det någon här på forumet som kör karantän för koraller och musslor? Hur gör ni?

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är vad det kan handla om! Kankse kan man minska på reningsutrustningen och använda vatten från vattenbytena man gör i sitt ordinarie akvarium. Men ljuset (och cirkulationen) kan man inte fuska med om man vill karantänshålla koraller.

Man kan behöva hålla djur betydligt längre än 2 veckor för att man har hittat nån form av sjukdom/parasit/problem.

De flesta har ju lite saker liggande som man kan använda. tex pumpar, filter, gamla akvarier och sånt, det är väll bara bra belysning som man oftast inte har liggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du nu när det finns Acropora ätande plattmaskar, Nakensnäckor som äter Montioporer, sniglar som käkar musslor, sjöstjärnor som slukar koraller, osv, osv osv. Så behöver man nog börja tänka sig för hur man stoppar i djur i sitt akvarium särskilt då dessa sprids lätt om man är oförsiktig.

Tro mig jag vet hur mycket jobb det kan bli att bli av med skit man får in i akvariet.

tex: titta vilket fynd jag gjorde, nu ska jag bara stoppa ner den i akvariet så den piggnar till och får färg. Det kan vara farligt om man inte har järnkoll på vad man gör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte detta är problemet med musslor trots att vissa fiskar gillar att ta en bit.

De behöver ljus och näring. Vid komersiell odling så tillsätter man upp till 5mg/l Nitrit!! sic.

Musslorna konsumerar först ammonium därefter Nitrit och sist Nitrat. Försök har gjorts att använda musslor för att minska ned Nitrathalten i revkar typ biofilter. 20st musslor 3-5 cm minskar ned Nitrathalten med 5% / dygn i ett 100 l kar!

Problemet är snarare div. sjukdomar. Inte bara parasit snäckor utan även en sjukdom som jag starkt misstänker är en viros. Musslan börjar ej må bra krymper, slår ej ut och dör. Jag har råkat ut för detta ett par gånger.

Detta har alltid skett en ganska kort tid efter inköp av en ny mussla. Sjukdomen sprider sig i strömriktningen och hoppar från mussla till mussla. Den drabbar även musslor som har mått bra i 10 år och uppnåt en vikt av 15kg. Vissa musslor är immuna och blir inte sjuka.

Musslor är lätta men tyvärr så är denna sjukdom vanl. bland de odlade musslor man importerar idag. (odlingarna smittade trol finns kroniska smittbärare).

Tidigare när musslorna var vilfångade (nu förbjudet) var sjudommen endast sporadisk förekommande men nu ganska vanlig.

Om du har en mussla som mår bra, tänk dig för innan du frestas att köpa en till. Det misstaget har jag gjort.

Det är inte lätt när man se en kanonmussla i Tyskland och en tid efter den kommit i karet, så börjar dina musslor som är stora och fina att dö och kanse endast 1 blir kvar.

Vid nyinköp håller jag nummera alltid dessa i karantän under 1 månad. Under denna tid behandlar jag dessutom musslan för Vibrios som de även kan drabbas av med antibiotika (Oxytetracyklin eller neomycin)

Ingvar, är det din uppfattning att det är svårt eller kanske rent av omöjligt att lyckas med Tridacna i ett akvarium med nitrat och fosfat=0 som man ju oftast får när man kör den typen av filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser följande ur "Reef Invertebrates" (Calfo & Fenner):

"Clams need dissolved organics and the finest plankton (microscopic) on which to feed. Cultured specimens held in raceways are fed ammonium chloride just to maintain their active and growing metabolisms, a precarious and potentially toxic practice especially when employed on smaller systems.

Clams that are pale in color overall (uniformly) after an extended period of time in captivity may well be starving for a source of nitrogen. In aquariums that are aggressively filtered and skimmed, nitrate levels can be so low that endosymbiotic zooxanthellae in clams and corals begin to suffer, with waning color of the host as testimony to it. Some aquarists have tried to correct this deficiency by adding sodium nitrate in very small concentrations. Adding ammonia and nitrate however can be a difficult of even dangerous endeavour for the casual reef aquarist and is not recommended for most"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser följande ur "Reef Invertebrates" (Calfo & Fenner):

"Clams need dissolved organics and the finest plankton (microscopic) on which to feed. Cultured specimens held in raceways are fed ammonium chloride just to maintain their active and growing metabolisms, a precarious and potentially toxic practice especially when employed on smaller systems.

Clams that are pale in color overall (uniformly) after an extended period of time in captivity may well be starving for a source of nitrogen. In aquariums that are aggressively filtered and skimmed, nitrate levels can be so low that endosymbiotic zooxanthellae in clams and corals begin to suffer, with waning color of the host as testimony to it. Some aquarists have tried to correct this deficiency by adding sodium nitrate in very small concentrations. Adding ammonia and nitrate however can be a difficult of even dangerous endeavour for the casual reef aquarist and is not recommended for most"

Ja det där har jag också läst. Så helt klart trivs de bäst i akvarium med lite nitrat och bra ljus. Jag läste om en tysk akvarist som hävdade att han genom att mata dem med samma frekvens som fiskarna fick bra trivsel och tillväxt. Han menade att man därmed ersatte deras normala planktonfångande och de då inte behövde ta upp näringsämnen ur vattnet på samma sätt. Havsvattnet är väl rätt nitratfritt också, eller?

Vi vet ju också att helt nitrafritt vatten inte är bra för vissa koraller av precis det där skälet som anges i artikeln nämligen att zooxanthellaerna tar stryk precis som det står i artikeln. Och varför klarar sig zooxanthellaerna då och mår bra i t.ex. acroporor vid lika låga nivåer. Acroporan mår ju bäst i fattigt vatten.

Man undrar var gränserna ligger för korall resp. mussla. Jag inbillar mig att musslan kräver högre nivårer, men den kan kanske gå att mata istället eller så hjälper inte det långsiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...