Gå till innehåll

rödaslemalger o kiselalger


f.tern

Rekommenderade inlägg

Kiselger borde du slippa om du kör osmosvatten tycker jag. Röda slemalger har jag fått bukt med tidigare genom att dra ned på belysningen och öka cirkulationen. De hänger ju ihop så man kan undrelätta genom att suga ut det man kommer åt. De är luriga för de kan dyka upp även vid bra vattenvärden. Det finns massor om detta på formumet så sök efter mera tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalgerna är det inte säkert att du någonsin blir av med, men dom ska inte finnas på annat än rutorna möjligvis oxå på utrustning, mer än så är ett tecken på att osmosvattnet inte håller tillräklig kvalite. Dom Röda slemalgerna ska inte finnas där överhuvudtaget om karet inte är nystartat. Annars är något fel.. Att köpa en salarias är nog inte lösningen på problemet, be din handlare kontrollera ditt osmosvatten, möblera inte om i karet och kör inga ljuskällor som inte är avsedda för akvariebruk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att mitt kranvatte är bra efter osmosen, men det kan ju bero på hur höga värden kranvattnet innehåller. Men som sagt min osmos tar iallfall en del och det kanske räcker hos mig men inte hos andra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv haft problem med slemalger,fick en del råd,dom flesta att man skulle göra en massa vattenbyten,men det hjälpte inte,istället slutade jag byta vatten,och drog ner på ljustiden,tog en månad ungefär sen var dom borta,det är ju ingen ren alg,det är en sorts bakterier,kan även tillägga att alla vatten värden var ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen tar tyvärr inte bort kisel,silikat eller fosfat såvida den inte är utrustad med ett filter för det.

Håller med Johnny om slemalgerna, samt att undermålig cirkulation kan vara en bidragande orsak.

Vad är det för skillnad på kisel och silikat? Trodde att det var samma sak eller är det så att kisel framställs genom silikat (vagt minne från någon kemilektion)? Har själv samma problem, noll i nitrat, silikat och fosfat även efter osmosen men algerna kommer ändå. Köpte 2 Strigata och de tog snabbt hand om de röda slemalgerna i sanden men kiselalgerna är kvar. Lite tråkigt när ens LS ser ut som ett smutsigt dammigt golv. Det verkar också ha kvävt mycket av livet i min LS...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselsyrans salter heter silikat.

Även om man skaffar sig ett silikatfilter för osmosen tar det lång tid att få bort silikatet ur akvariet.

Djur som äter kiselalger hjälper bara tillfälligt eftersom de skiter ut kislet igen. Men en del av detta tar skummaren.

Så så småningom blir det nästan alltid bättre.

Jag blåser ren LS då och då med lungkraft och luftslang för att den inte skall slagga igen.

En aning silikat (men mycket mindre än vad testerna visar) behöver man i karet för svampar, sjöpungar och några enstaka sorter av mjuk- och hornkoraller som har en del silikat i skelettet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag missade kemilektionerna i skolan kan jag bara hänvisa till den lilla erfarenhet jag har samt resultat konstaterade genom saliferts tester. Jag körde mitt nuvarande kar 6-8 mån utan osmos och hade både kisel alger samt silikat i vattnet (dock väldigt lite av dessa) Men så fort jag inhandlade en osmos sjönk silikat halten i karet på bara någon vecka för att nu aldrig visa sig i tester utan enbart i form av kiselager på rutorna som är närmast cirkulations pumparna...

Dom röda slemalgerna uppehöllsig uteslutande under lysrör av sämre kvalite (sump), så fort dessa byttes ut försvann algerna och har inte setts till sedan dess.. (år)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena

hur blir jag av med dessa? jag kör med osmosfilter.jag funderar

på att köra vodkametoden. har ni några tips på djur som äter

desssa alger.

m.v.h fredde

När jag bodde i Höllviken så hade vi ett ph 8,1 på vattnet så jag tillförde bara kranvatten utan att få kiselalger, där jag bor nu så har vi ett bra vatten med ett ph på 8,1 så jag fyller på med 4 liter per dag utav kranvatten och har jätte bra värden och turbossar som förökar sig hela tiden korallerna mår bra med samnt fiskarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...