Gå till innehåll

bänkbyggare - tips önskas


Julgran

Rekommenderade inlägg

Nu sitter jag med två saltkar 45 + 80 lit. Mitt nästa projekt är ett större kar på någonstans mellan 150 x 50 x 50 till 180 x 60 x 60.

Problemet som jag ser det är inte själva karet...det är bänken som det ska stå på. Det finns inga snygga bänkar att köpa om man inte är finsnickare. För mig och min fru gäller det att det nya karet mäste kunna passa in i vardagsrummet, det ska vara en möbel som allt annat. Då duger inte mina normalt snea spikar och övermålade spånskivor. (det blir lätt så när man som jag, inte är proffssnickare)

Så vad gör man när ens talanger ligger på andra områden än snickeri? Köper färdigt? Klipp och klistra till det funkar? Skiter i allt och köper en porsche boxster istället?

Just nu har planeringen fastnat och avstannat för att jag inte får till en bänk som ser ok ut i vardagsrummet. Vad göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle t.ex. kunna låta en möbelsnickare göra jobbet åt dig. Lägg in en bild på hur vardagsrummet ser ut om du vill ha tips på utformning av bänken. Om du vill göra det själv och få det hyfsat snyggt kan du t.ex. spika ihop en stomme av reglar, eller klubba ihop en stomme av aluminiumprofil med knutar, eller beställa en svetsad och målad stomme av en svetsare. När du sedan har stommen klar kan du klä in den med t.ex. med snygga fanerskivor i träslag som matchar annat i rummet, det brukar inte vara så svårt. Det går t.ex. att använda magneter för att lätt kunna ta av och sätta på skivorna på stommen vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var nog ej så shyst svar eller det man ville höra det jag skrev. ;)

Kolla om HBmannen kan hjälpa dig han har ju byggt en snygg möbel till sitt akvarium och kanske kan komma till hjälp. Hur stort akvarium hadde du tänkt dig?

Tycker att det är bra att du kommer med frågan då många säkert kan vädra sina funderingar och hur de skulle byggt nu i efterhand. En klar fördel är att ha underdelen så lätt hanterlíg att diverse teknik får plats där under

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen problemet. Hade oxå stora problem med HSB. Dels i vardagsrummet där det skulle vara eklook. Då fanns det en snygg bänk på Staland/Svenska hem i ek som är 50 djup. Finns i 120 och 180 längd. Tyvärr är den lite låg för att vara riktigt bra att gömma teknik i.

Till saltvattnet tog jag ett par effektivskåp från ikea. Dom är bara 43 djupa så vi lade på en större och grövre toppskiva. Förstärk med extra ben, krysstag, skruva ihop skåpen och limma allting. Det håller hur bra som helst. Finns i olika utseenden. Se bilder.

/R

post-1388-14468912387865_thumb.jpg

post-1388-14468912387981_thumb.jpg

post-1388-14468912388081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: http://www.svenskahem.se/ Bänken heter Azzaro från ett småländskt företag som heter Voice. Det karet (sötvatten) i vardagsrummet krävde en total renovering av rummet för att bli accepterat. Renoveringen kostade säkert 10 ggr vad karet kostade. Bokförs under HBO (HustruBlidkande Omkostnader). Här går ca 20 Rödzebror och 5 Tropheus Duboisi.

Saltet står på nedervåningen och är ca 3 mån gammalt nu. Överskåpet är också Ikea/effektiv som jag har sågat två

hål i bottnen på och bara lagt dit 2x150W MH inköpt på Lampia. Just nu även 2x24w T5 men det skall dit en 80w oxå i bakkant. Det är en 150x50x48(bredd) med ca 70 l sump undertill.

Det börjar bli hyfsat inkört nu. Har haft lite bruna slemalger men de börjar bli bättre.

Besättning just nu: 2x Gobi

2 Clowner

1 Dvärgkejsare

3 Palettkirurger (små)

1 Lila smal (gramma nåt?)

1 Mandarinhona (hannen flydde en natt men kom inte så långt)

1 Sjöhare

2 Putsarräkor

Några sniglar

1-2 Ljusröda små sjöstjärnor. Någon hade gått i närkamp med Tunzestreamern häromdan. Sjöstjärnebitar över halva bottnen. Vet inte hur mycket som är kvar.

Koraller: grön stjärnpolyp

tulpankorall

grön montipora

2 sarcopython

vit acropora

acropora brun med ljuslila toppar

lila montipora

fungia

div. skivanemoner? och knappisar

2 musslor maxima

nån LPS som jag inte vet vad det är.

post-1388-14468912388284_thumb.jpg

post-1388-14468912388454_thumb.jpg

post-1388-14468912388589_thumb.jpg

post-1388-14468912388738_thumb.jpg

post-1388-14468912388879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för alla fina tips...måste försöka komma vidare med projektet. Det känns som jag trampar vatten just nu... (inte bokstavligt talat)

Aqua Max - snickare låter som ett mycket dyrare alternativ, eller har jag fel?

Linnex - kökskåp på Ikea med bänkskiva har jag tittat på. Har hittat snygga köksluckor som skulle passa. Men det kanske går att hitta en enklare byggkontruktion att sätta luckorna på.

hbmannen - din lösning blev ju riktigt fin. Vettig lösning där du har kvar sidorna som "normal bokhylla". Helt klart HHT (Hög Hustru Tolerans) med en sån lösning.

wrang - boxtern står på önskelistan efter akvariet...

Isak - snygg lösning. Funkar fötterna till skåpen bra? De är ganska höga, du är inte orolig för att de gör skåpen instabila?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...