Gå till innehåll

Bättre hållbarhet om testerna förvaras i kylskåp?


Perk

Rekommenderade inlägg

Vissa av testerna som finns blir ju sämre ju äldre de är. Jag har själv drabbats av att Salifert Mg test visar fel, med ett nytt fräscht blev det helt andra värden.

När jag köpte tester senast så frågade jag lite kring hållbarhet och fick då svaret att man egentligen bara kan lita på testerna några veckor efter öppnandet och att de skulle hålla längre om de förvaras i kylskåp.

Stämmer något av ovanstående påståenden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det stämmer att dom skulle hålla längre i kylskåp. 

 

Beträffande sanningar i påstående 1 betvivlar jag den också. Jag har haft tester gång på gång som är upp till 1 år men mäter ruggigt lika ett tritontest...(mg,ca,kh). 

Jag tror orsaken således mer är att vid öppnandet o användandet så finns risk att titreringsvätskorna kontamineras. Tex har jag sett att många sprutar tillbaka ej använd titreringsvätska i behållaren. Det gör jag aldrig för har du vidrört pipetten mot saltvatten har du redan där kontaminerat vätskan. 

Jag tror faktiskt att är man minutiöst petig med testerna o ser till att spetsar osv ej vidrör ngt så håller testen mkt mkt länge. 

Jag har själv bevisat detta som sagt genom att jämföra mot triton. (16 ggr nu..;-))

 

Nu senast mätte jag mg o ca med minst ett år gamla tester o värdena blev

mg(salifert): 1335 mg(triton):1379

kalcium(salifert):410 kalcium(triton) 440kalcium(ATI) 415

sen mätte jag om kalcium med salifert(var mer noggrann) och fick 420. 

 

Så i mina händer funkar faktiskt  salifert länge än vad som ibland skrivs, men man måste va sjukligt petig o som sagt inte ens lägga tillbaka sprutan hursomhelst!..den får ej nudda en enda vattendroppe osv. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar varför det nästan alltid står på testkemikalier för professionellt användning - bör förvaras svalt och torrt (och i bland i kylskåp) om de är öppnade ?

Tänk bara på att om de förvaras i kylskåp - bör de tas ut och få rumstemperatur innan användandet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång man öppnar en testflaska släpper man i ny syre och fukt med luften i rummet där man testar.

Fukten medför en risk att ingående kemikalier kan gå över i jonform och reagera med andra kemikalier eller syre från luften.

I kylskåpet är det nog det torraste stället i ett vanligt hem. Och dessutom är det mörkt vilket bromsar många biologiska processer.

Fast jag håller det nog för litet överförsiktigt i dag då de flesta förpackningar i dag är diffusionstäta. Men håll ändå flaskor och burkar stängda så mycket som möjligt för att inte få i mer syre och fukt än nödvändigt.

Att värma testerna före användningen håller jag för ointressant i de flesta fall. Man blandar testkemikalierna med betydligt mer vatten som man testar så det blir i stort sett rumstemperatur ändå.

 

Men jag har ett fall som talar emot. Jag gjorde en gång 0,1 M saltsyra för kH test som jag sparade i en 1,5 L PET flaska. Och efter ett halvår var det inte mycket syra kvar. Lite oväntat då HCl eller Cl2 borde vara större i gasform än H2O som ju stannar i flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...