Gå till innehåll

Konc saltvatten för kalibrering av salthalt


runstenen

Rekommenderade inlägg

Det borde rimligen inte bli dåligt av bakterier eller alger med så hög salthalt, men det som skulle kunna hända är att du mättar vattnet så att ämnen fäller ut, (tex med Ca?).

 

Någon kalibrering skall du nog inte göra med vätskan för du vet ju inte den exakta salthalten. Antar att det är justering du skall göra med den, men det får nog lov att var ett litet akvarium om det skall kunna göra någon skillnad.

 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet när du gör så är att vissa ämnen löser sig och andra inte. Så antagligen har du kalciumkarbonat och kalciumsulfat som fällt ut med en del av de ingående spårämnena. Kanske en del annat också. Och de kan ha blivit mycket svåra att lösa igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, runstenen sa:

Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?

Det är ju inget organiskt i den blandningen så den håller i princip hur länge som helst. PH kommer förvisso sjunka om den står i kontakt med inomhusluft men det är oviktigt då den koldioxiden som löses ner vädras ut när den kommer ner i karet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med stig. Det går nog knappast göra en så koncentrerad lösning. 

 

Det enklaste o bästa är att bara i top off vattnet , alltså dunken som ju brukar va mellan 10 liter o uppåt, blanda ner nån dl salt så höjer du salthalten sakta och säkert. 

Så gör jag om jag tillfälligt ligger i underkant i salthalt. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, jonasroman sa:

Håller med stig. Det går nog knappast göra en så koncentrerad lösning. 

 

Det enklaste o bästa är att bara i top off vattnet , alltså dunken som ju brukar va mellan 10 liter o uppåt, blanda ner nån dl salt så höjer du salthalten sakta och säkert. 

Så gör jag om jag tillfälligt ligger i underkant i salthalt. 

 

Om man gör så bör man först vara säker på ett den pumpen tål saltvatten. De flesta sådana pumpar gör inte det utan skär ihop efter kontakt med salt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...