Gå till innehåll

Teflonslang


PeterP

Rekommenderade inlägg

Har hört på omvägar att man inte kan använda vilken slang som helst till Co2 tillförslen på kalkreaktorn. Alltså det skall inte gå med silikon eller PVC. Men teflon och någon annan specialare skulle fungera.

Är det någon som har bra koll på vad som fungerar och inte fungerar?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte höra hur det är med gängtejp och CO2 , är det ok att använda gängtejp på kopplingarna.. Anledningen är att jag fick göra en patentare för att kunna koppla på en 6/4 slang på min AGA nålventil. Tänkte mest bara så att inte co2 löser upp det, typ som många andra gaser hade gjort.

post-902-14468912386299_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Skakar liv i den här gamla tråden (slangen?) igen - har ett akut behov.

Till kalkreaktorn (Deltec) följer det med svarta "gummislangar" både till Co2 och till/från vatten, så jag antar att dessa är Co2-säkra. Nu behöver jag dock slang från regulatorn över till magnetventilen, och tillika från ventilen till backventilen innan bubbelräknaren.

Saken är den att jag har en 1m "Co2-slang" som jag beställde tillsammans med lite PVC-delar från tyskland och den på tok för hård att ens trä på magnetventilen. Helt hopplöst! Är exakt likadan som dom slangar jag har sittandes på osmosen, alltså pneumatikslangar! Jag måste alltså ha någon flexibel slang som är Co2-säker...

Vet någon av något ställe i detta avlånga land som säljer dessa?

Är AquaMedics Co2-slang mjuk och flexibel?

Köper hellre från någon svensk butik då frakten går fortare än från något tysk-land...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig Pneumatikslang är inte Co2 säker utan man skall använda en Co2 säker slang.

Finns olika både mjuka och hårda.

Ramq. Doppa den i varmt vatten å trä på den sedan.

Skall upp på vinden imorgon inför flytten. tror jag har mjuk Co2 slang liggande. skicka mig ett Pm om du ej hör nått imorgon kväll från mig ang detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...