Gå till innehåll

Benchtop photometer - något att ha??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

On 7 maj 2016 at 08:31, Dimorb sa:

Är det någon som har testat dessa: http://hannainst.com/products/benchtop-photometers/parameter/potassium.html

Ser att de mäter allt som checkersarna gör men att man får allt i ett paket. Kanske värt mer än att ha många checkers liggandes?

gick igenom den maskinen för ett tag sedan, o anser att noggrannheten är för dålig på de flesta ämnena, så det kokar ner i att du i princip bara har nytta av fosfatmätningen när det gäller Hanna-mätarna(och då endast ULR modellen), oavsett handchecker eller kombomaskiner, då kombimaskinerna har samma spec för varje mätning som den enskilde checkern har. Inte ens silikat, jod o järn är tillräckligt högupplösta o noggranna för att du skall ha nån nytta av den infon. Lägg pengarna på en ULR fosfor Hanna checker, salifert kalcium,Kh ,nitrat samt resten av pengarna på ett icp-oes då o då, är mitt råd:-)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
10 timmar sedan, Keller sa:

Hmmm aj då, jag har en för KH. Den brukar vara hyfsat samstämmig med mitt Salifert KH test så min kanske går att lita på ändå. 

 

Sant, kh är också mkt bra men där funkar salifert lika bra så det finns ingen indikation för en Hanna tycker jag.  Därför tog jag inte med den i "att ha" listan. (Jag har båda men använder aldrig Hanna för kh längre)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...