Gå till innehåll

Köpa ny Aquabee UP 2000/1


Joru

Rekommenderade inlägg

Kan man ersätta den ordinarie Aquabee UP 2000/1 pumpen i en Deltec turbo 1250 med en ny som man kan köpa lite överallt. Eller är den utformad på ett speciellt sätt den som sitter i skummaren? Har fått ett j*kla oljud i den och trots rengöring så tystnar den ej. Vill byta ut den nu. Har inte riktigt råd just nu att köpa en BK skummare som jag tänkte, så det får vänta till nästa år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, men går det att köpa/använda en "vanlig" Aquabee UP 2000/1 pump eller är den som sitter som orginal omgjord på något sätt? Om det går, kan man använda den pump som heter Aquabee UP 2000 eller är det stor skillnad på den och 2000/1 (vet att det skiljer i tryckhöjd, men det kanske inte har så stor betydelse).

Jag har nämnligen en sådan liggandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är "rätt" säker på att det går att ersätta pumpen med en "vanlig" 2000/1. Tror inte det som sitter på är omgjord. Men helt säker är jag förstås inte. Det borde ju vara någon anledning till att de valt att sätta dit den dyrare 2000/1 istället för en 2000, men på pappret är det bara tryckhöjden och strömförbrukningen som verkar skilja. Om du har en 2000 liggandes så är det väl bara att pröva? Det är väl sedan bara att ge den ett tag för att komma igång och observera skummet som förhoppningsvis kommer ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som skiljer sig mellan Aquabee UP 2000 och 2000/1 är tryckhöjden.. Men en bekant till mig köpte nyligen en 2000/1 pump och då upptäckte jag till min förvåning att det inte finns nått venturi-ingång på baksidan.. Det finns inte ens plats för att mecka dit en.. Så hur vet man om det är en venturipump eller inte som man köper ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ventur är det inte alls med dessa pumpar.

Venturi bygger på en förträngning och ett sug med luft som blandas och sätts efter eller före pumpen.

På min AM skummare så sitter det både ett venturi munstycke (innan pumpen på sugsidan) och en needelwheel inne i pumpen

VenturiDesign.jpg

Min 2000/1 ser lika dan ut som en 2000. Min 2000/1 är helt tyst så skulle tippa på att dina gummibussningar är kassa se om du kan byta ut dessa.

De sitter en starkare pump i skummaren (2000/1) så att den orkar vispa runt det hela med luften som sugs in och till needelwheelen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanliga har inte en needlewheel impeller, vilket innebär att du får större bubblor,sämre skum och sannolikt för hög vattennivå i skummaren.

Däremot kanske du kan flytta över själva nålhjulet till den nya impellern, alt hela impeller om den inte är utsliten i lagringarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...
Den vanliga har inte en needlewheel impeller, vilket innebär att du får större bubblor,sämre skum och sannolikt för hög vattennivå i skummaren.

Däremot kanske du kan flytta över själva nålhjulet till den nya impellern, alt hela impeller om den inte är utsliten i lagringarna

Någon som vet pris på en needlewheel impeller till aquabeen ovan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...