Gå till innehåll

Något som äter trådalger.


Rekommenderade inlägg

Har tyvärr fått lite trådar i mitt nystartade akvarium. Det är en liten burk (54 liter) som varit igång i bara strax över 6 veckor. Finns det någon lämplig organism som äter dessa alger? Har några stycken snäckor i, 3 st Trochus och vad jag tror är en Astrea. Astrean har jag sett beta lite på trådarna. Någon som har något förslag på vad jag ska stoppa ned i karet? Tack på förhand! /Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Jo typisk symbios om stenen inte kan tas ut

 

Diadema brukar jag använda eftersom den är ganska graciös och knuffar inte ner saker och ting. Ja den kan ge sig på några typer av koraller. Den riktiga stjärnpolypen är en.

 

Det tog mina 4 diadema ca 2 dagar att tugga i sig en sådan koloni :) 

 

MVH Lasse

Just nu har jag bara skivanemoner i burken. Skulle de klara sig undan diademonarnas härjningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Daniel Lundblad sa:

Har funderat på Salarias. Fungerar 54 liter eller är det i minsta laget? Är orolig för att hela akvariet kraschar om den ger upp och dör under någon sten.

Ta en liten. Dom är bättre på att äta alger dessutom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2 juni 2016 at 15:25, stigigemla sa:

Enligt min erfarenhet är fasciatus den som är svårast att få att ta ersättningsfoder. Ramosus och fuscus brukar ta frysfoder redan i karantänen.

Ursäkta mina nybörjarfrågor, men exakt vilket ersättningsfoder brukar de äta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4 juni 2016 at 08:59, Lasse sa:

Jag brukar få mina salarias att ta algae waffers (till malar)

 

MVH Lasse

 

On 4 juni 2016 at 10:56, stigigemla sa:

Hos mig får de tinad mysis och artemia. 

Tack för svaren. Brukar ha alla de nämnda fodren hemma så jag får testa mig fram när jag väl fått hem en Salarias. Tyvärr är det ont om välsorterade saltvattensbutiker där jag bor så det kan nog dröja ett tag innan jag hittar en lämplig fisk (eller sjöborre).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...