Gå till innehåll

kamelräkor och SPS


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ja, vilken är nu eran erfarenhet egentligen av att kombinera kamelräkor (i syfte att hålla plattmask i schack), och sps. Vissa forum säger, NEJ!, dom äter sps, vissa säger ingen fara. Pär W har positiv erfarenhet av att det fungerar ihop med sps tex. Skall köpa ngr st i veckan, men vill höra om det finns fler än Pär som har erfarenhet.

 

Mvh

Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är olika på olika kamelräkor. Jag hade länge 4 st i mitt mjukkorallkar utan problem. Köpte 6 till då de är mycket underhållande att se på men nu har de ätit upp alla Zoanthus. Läderkoraller och Fhodactis + Ricordea är orörda. Discosoma är jag tveksam om de har rört eller inte.

Jag har satt i någon Montipora, Hydnopora och Acropora som de inte rört.

Jag skall sätta i Protopalythoa och någon Euphyllia för att kolla nu. Äter de alla knappar och låter bli stenkoraller vore det ju ett enormt framsteg.

Jag har räknat dem som revsäkra då tidigare importer inte rört några koraller.

De äter inte plattmaskar hos mig. Pröva en Synchiropus ocellatus i stället jag har en som rensade och håller ren ett stenkorallkar på 450 liter.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Rhynchocinetes durbanensis du tänker på? Annars finns det många fler arter i samma släkte, kanske samtliga kallas kamelräkor (eller Dancing shrimp) om de förekommer i handeln.

 

Intrycket jag får är att de rör koraller om den inte hittar någon annan mat, men det kanske även  skiljer mellan olika arter i släktet:

 

"We recommend to keep the shrimp separately in another tank, because the shrimp will eat the coral tissue as well after all flatworms, eggs and snails are eaten." http://www.korallen-zucht.de/pages-en/service/flatworm-and-monti-snail-eaters.html

 

"this is a poor choice for the reef aquarium, as it will feed upon coral polyps besides scavenging for other available foods. If you insist on keeping it in a reef aquarium, shrimp pellets dropped in the camelback’s vicinity just prior to the system lamps shutting down for the day will serve as a hedge against that behavior" http://www.tfhmagazine.com/details/marine-invert/rhynchocinetes-durbanensis.htm

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är exporterade som durbanensis men jag ser ingen skillnad mot uritai. De bor i olika oceaner.

De får väldigt lite mat hos mig.

Jag har läst att de skall vara dåligt revsäkra men hos mig har ett antal tidigare importer hos mig inte rört koraller.

Jag har också sålt av dem och inte haft ett enda klagomål. Jag tror inte de kunderna haft knappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mina gamla anteckningar hade jag ett par 1993, tydligen gav de sig på en Fromia-sjöstjärna efter 2-3 månader men inget annat. Jag hade bla kolonianemoner, skivanemoner, mjukkoraller, Tridacna, LPS och SPS vid samma tid, dock ej Acropora. Räkorna levde bara ett halvår, kanske fick de för lite mat eller så blev de dödade av någon (t ex en liten mantisräka som jag gärna gav skulden för allt).

Ändrat av Christian J
La till fler djur
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Det är olika på olika kamelräkor. Jag hade länge 4 st i mitt mjukkorallkar utan problem. Köpte 6 till då de är mycket underhållande att se på men nu har de ätit upp alla Zoanthus. Läderkoraller och Fhodactis + Ricordea är orörda. Discosoma är jag tveksam om de har rört eller inte.

Jag har satt i någon Montipora, Hydnopora och Acropora som de inte rört.

Jag skall sätta i Protopalythoa och någon Euphyllia för att kolla nu. Äter de alla knappar och låter bli stenkoraller vore det ju ett enormt framsteg.

Jag har räknat dem som revsäkra då tidigare importer inte rört några koraller.

De äter inte plattmaskar hos mig. Pröva en Synchiropus ocellatus i stället jag har en som rensade och håller ren ett stenkorallkar på 450 liter.

tack för info o tips Stig:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...