Gå till innehåll

Profilux 3.1T Ex vs Apex (nyaste versionen)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, Lasse sa:

Det finns möjlighet att koppla in motordrivna matare och använda en kombination av timer och tidkanaler för att mata en viss tid under vissa perioder.

Med de vanliga power barens är man dock begränsad till att använda sådana som kräver 230 V (eller har egen transformator eller att man använder ett relä i mellan). Med Power Hubben kan man styra apparater med valbar spänning.

 

Jag använder 24 V AC motorer till matautomaterna på fiskodlingen och var och en av dem styrs av en kanal på en power hubb. Kanalen är programmerad till att mata cykliskt. Den matar x sekunder, väntar x sekunder och sedan upprepas cykel. Exempelvis en automat matar i 45 sekunder var tionde minut. Men det är inte så bra att de matar när ljuset är släkt så den är villkorad till att bara utföra dessa cykler när tidkanalen för ljuset är på. Du kan själv välja om du vill ha det cykliskt (bra när det är många dagliga matningar men det kräver att du villkorar det ytterligare) eller om du vill mata x sekunder vid givna klockslag. Skulle tro att du kan använda Apex automat även till Profiluxen - beror lite på om den har egen intelligens eller inte

 

MVH Lasse

 

Är power hubb samma sak som powerbar 5.1?? Går det att "styra" den powerbar 5.1 på samma sätt som powerhub som @Wrang länkade till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två olika produkter. 5.1 kan bara styra utrustning som kräver 230 V AC och högst 10 A på samtliga uttag. Power Hubben har inga kontakter - bara 6 relä där man kan koppla in brytning av valbar spänning (och sort - AC eller DC) och där varje relä ("uttag") kan ta 10 A.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnetiska ballaster för metallhalogen ger en ordentlig spänningsspik när de slår av. Det orsakar en gnista som ofta svetsar ihop kontakterna i brytaren.

Jag har kontaktorer för elvärme sedan jag körde med 3 250 w MH på en timer.

Jag skulle rekommendera Sjöfart att konsultera en industrielelektriker med vana från stora elmotorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt råd hade varit bra Stig - om lasten vid de krånglande kanalerna hade varit magnetiska ballaster. Nej de 2000 watt som de inte klarade var doppvärmare - vilka är direkta laster om min elkunskap inte är helt fel.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns egentligen tre olika strömmar att räkna med för reläer även om bara en brukar anges.

Det är slutström - när brytaren slår till vid en given spänning.

Kontinuerlig ström - ström under lång tid med reläet hela tiden till.

Brytström - ström som reläet skall kunna bryta vid en given spänning.

Dessutom får reläet i vissa fall en spänningsspik vid frånslag av magnetiska laster.

Är det en parallell faskompenseringskondensator kan det bli en extremt mycket större strömspik vid tillslag.

Hur de olika strömmarna skiljer sig åt beror på hur kontaktytorna är utformade, hur snabb rörelsen är vid från och tillslag och hur kontakterna är kylda.

Ofta är också kontakterna inneslutna med skyddsgas vilket för bättrar kylning och minskar risken för att kontaktytorna oxideras vid gnistbildning.

Eftersom tillslaget ofta är det värsta brukar man använda reläer med strömlös = av (no) eftersom tillslaget är snabbare än frånslaget.

Tiden med gnista blir då kortare.

Vanlig miniatyrreläer som sitter på kretskort har jag uppfattningen att de ofta går sönder om man kör dem på 230 v och 3-4 gånger lägre ström än maximalt tillåten.

Här: http://gfinder.findernet.com//assets/Series/363/S55EN.pdf kan man se hur brytförmågan för ett relä går ned när likspänningen ökar. För lågfrekvent växelspänning är skillnaden inte lika dramatisk men den finns. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Vet du om det är möjligt att koppla samman enbart GHL doser 2 med t.ex. fläktsystemet som man kan köpa till profiluxen.

 

Det finns ju utgång för temperatursensor i GHL doser 2 så den måste ju kunna mäta och registerar temperaturen i akvariet. Det finns också 2 st PAB in/utgångar från GHL doser 2. Är det då helt galet fel att tänka att man skulle kunna köpa fläktarna som finns till GHL och styra dem efter temperatur enbart med hjälp av GHL doser 2?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skall läsa in mig bättre på både dosern och profiluxen (ja jag köpte en nu)..

Men fattar inte bilden från hemsidan..

På bilden står det att de gula portarna kan vara till Power sockets, de svarta till PAB och de röda till powerbars.

Jag trodde att alla de kopplingarna var PAB-kopplingar.. Om man har de röda till t.ex. powerbar 5.1 och man har pumpar och övrig utrustning kopplad till powerbaren och styr funktionerna till powerbaren via profiluxen vad behöver och använder man då de markerade PAB och gula portarna till?

Ny bitmappsbild (2).bmp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöka att klara upp det här.

 

De gula är för att styra belysning och annat styrbart som kräver 1-10 V signal (L1-L6)

De röda är deras gamla interface för att styra Power bars och doseringspumpar (det innan PAB interfacet S1-S8)

 

Bägge dessa använder en Rj12 kontakt och 6 polig telefonkabel

 

De svarta är dina PAB anslutningar. Du kan gör två linor. PAB skall alltid kopplas i serie - ALDRIG i en cirkel. Du kan placera datorn i ena änden eller någonstan i kedjan. Lägger du datorn längst ut så tar du exempelvis den övre PAB anslutningen - drar en vanlig RJ45 kabel (standard närverk för datorer) till din första PAB device - låt oss säga en 5:1 Power bar. Sedan går du med en ny kabel från den och till nästa PAB device - låt oss säga en doser 2. OSV

 

Innan du börjar så är det viktigt att uppdatera Firmware. Börja med att hämta ner senaste kontroll center till din PC. Anslut din dator via den medföljande USB kontakten (till din PC -> profiluxen). Om du inte får kontakt med din profilux kan du behöva ladda ner en fil (och installera den på din dator (PC)) Troligtvis den här - ibland kan den här krävas

 

Uppdatera inte via LAN utan använd den medföljande USB kabeln

 

När du uppdaterat din profilux till senaste firmware så är det dags att göra det för varje PAB device - om det behövs. Måste ske med bara 1 inkopplad

 

Har du svårigheter med det här - kontakta mig via PM - jag kanske kan hjälpa dig på distans

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack lasse. Får se vad jag klarar av. 

Om jag följer ditt exempel så behöver jag alltså inte koppla dosern direkt in till profiluxen utan bara via PAB/powerbar. Men får den då ström från powerbaren via PAB eller jag kopplar in strömmen till powerbaren också..

T.ex. Profilux kopplas med powerbar 5.1 med PAB och därefter en doser 2 med PAB mellan powerbar och doser.. strömmen till profiluxen får jag från väggen men kommer strömmen till powerbar och doser att gå "genom" PAB.. eller behöver bägge enheterna kopplas till ström i vägg?

Jag har förstått det så att det funkar så som att profilux måste kopplas in i vägg. Powerbar kan dra ström från profilux och doser skall ha egen strömtillförsel men att den kommunicerar med profiluxen "genom" powerbar/PAB kopplingen. Korrekt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PAB är bara ett kommunikationsinterface - ingen ström går igenom där. Powebaren måste kopplas till en kontakt med 240 V. Doseraren behöver också 240 V (för transgormatorn men går själv på lågspänning) Dessa 240 V kan du ta ifrån powebaren - ettdera via det uttag som alltid hsr ström eller via något av de andra son du programerat till alltid på _ eller från väggen.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Hur har du gjort för att få internet till din profilux?

Läser på manualen att det skall kopplas med LAN för att den skall få nätverkstillgång och internet men jag kan inte dra en LAN kabel till profiluxen då den befinner sig på helt fel ställe. Tänkte i utgångspunkt koppla internet via en dongel/USB sticka men det står i guiden att profiluxen måste kopplas via LAN till nätverket. Kan man inte använda USB för att ge den internettillgång?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en trådlös accesspunkt - i mitt fall Netgear VNC2001. Det var lite strul innan jag fick den och fungera men sedan har jag kört denna i ca 5 år. Någon gång har den fått för sig att krångla men några omstarter brukar fixa det. Vad jag gjorde när jag konfigurerade den var att jag först lät den arbeta under DHCP - den fick en nätverksadress. Sedan gick jag in i min router och manuellt tilldelade den adress till adaptern - så att den alltid får samma adress från routern - även med DHCP påkopplat. I profiluxen gick jag sedan in och ändrade adressen till statisk och med denna adress.

 

Det kommer nog att fungera med vilken adapter eller åtkomstpunkt du än väljer

 

Några konfigurationsbilder

 

Netgear

Screen Shot 08-21-16 at 08.52 AM.JPG

Routern

 

Screen Shot 08-21-16 at 08.43 AM.JPG

 

Screen Shot 08-21-16 at 08.47 AM.JPG

ProfiLux

 

Screen Shot 08-21-16 at 09.08 AM.JPG

 

Screen Shot 08-21-16 at 08.31 AM.JPG

 

Screen Shot 08-21-16 at 08.39 AM.JPG

 

 

Screen Shot 08-21-16 at 08.40 AM.JPG

 

Screen Shot 08-21-16 at 08.40 AM 001.JPG

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tackar för all hjälp så långt.
 
Nu har jag kopplat in proberna och jag tror jag har kalibrerat riktigt. Har fått följande värden.

mV - i kalibreringsvätska 218 (220)
mV - Akv 208

mS - I kalibreringsvätska 50,5 (50)
mS - Akv 51,4
Refraktometer 1,024 - 33 promille

pH - I kalibreringsvätksa 7.02 (7,0)  8.99 (9,0)
pH - Akv 8.02-8.12 (morgon/kväll)

Temp - 24,3 med temp-probe, 25,0 med flyttermometer
Sprittermometer - 25,0

Frågor:
Ser det ut som att kalibreringen är vettig? Är det rimliga värden?
Skall redoxen i sumpen vara så låg eller tar det tid innan proben körs in?
Redox-proben skall stå i nitratfiltret, bör den placeras där direkt nu så den får köras in i filtret eller bör den stå i akvariet 2 veckor först?

/Andre.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
On ‎28‎.‎07‎.‎2016 at 18:43, Lasse sa:

Det finns möjlighet att koppla in motordrivna matare och använda en kombination av timer och tidkanaler för att mata en viss tid under vissa perioder.

Med de vanliga power barens är man dock begränsad till att använda sådana som kräver 230 V (eller har egen transformator eller att man använder ett relä i mellan). Med Power Hubben kan man styra apparater med valbar spänning.

 

Jag använder 24 V AC motorer till matautomaterna på fiskodlingen och var och en av dem styrs av en kanal på en power hubb. Kanalen är programmerad till att mata cykliskt. Den matar x sekunder, väntar x sekunder och sedan upprepas cykel. Exempelvis en automat matar i 45 sekunder var tionde minut. Men det är inte så bra att de matar när ljuset är släkt så den är villkorad till att bara utföra dessa cykler när tidkanalen för ljuset är på. Du kan själv välja om du vill ha det cykliskt (bra när det är många dagliga matningar men det kräver att du villkorar det ytterligare) eller om du vill mata x sekunder vid givna klockslag. Skulle tro att du kan använda Apex automat även till Profiluxen - beror lite på om den har egen intelligens eller inte

 

MVH Lasse

Vilka motordrivna matare rekommenderar du?

Vill bara ha möjligheten att styra när och hur länge mataren skall vara aktiv.. så att man kan beräkna mängden mat som kommer i akvariet.

 

Letar också med ljus och lykta efter en norimatar.. vet någon om det finns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som krävs är en matare med en motor som inte styrs av någon intern styrning. Volttalet är oftast av ingen betydelse eftersom man kan använda "laddare" eller adaptrar med inställbart volttal. Sen styr man bara via en timer kanal på profiluxen kopplat till ett uttag. Tyvärr tror jag inte att det finns några sådana på marknaden för akvarietillbehör. Apex har en matare till sitt system men den verkar styras på annat sätt. Det enda jag hittat nu är från Conrads och man behöver veta spänningen på motorn.

 

Vi använder automater från en dansk firma - Du hittar dem här. Jag har använt feeder 0 och 1. Till detta behöver du en transformator från 230 V AC (eller vad du har i Norge) till 24 VAC. Den styrs sedan av ett uttag på powerbaren

 

Det finns ju också ett otal modeller med inbyggd automatik - Eheim har en väldigt bra batteridriven.

 

Annars kan du göra så här :)

 

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...