Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Större delen av året borde det inte vara något bekymmer, enda frågetecknet blir väl vintern om det fryser på. Möjligtvis på sommaren med om solen kan ligga på huset den står i och baka den... Kylaren flyttar ju ut värme från karet så det borde alltid vara fördelaktigt för den att ha det så kallt som möjligt då elementet som värmen flyttas till kyls av lättare.

 

Det största frågetecket är väl att det troligtvis är fuktigare i luften ute än inne. Hur väl kylaren klarar av det.

Postat

Du kan säkert ha den i ett isolerat utrymme (och regnsäkert) och med värmeutblåset genom en vägg. Det är vatten och förfrysningsrisk som ligger bakom rekommendationerna skulle jag tro.

 

MVH Lasse

Postat

Då vågar jag nog ställa ut kylaren under ett heltäckande, väl ventilerat litet hus. Det ska även isoleras ordentligt för att hindra solens värsta strålar. Däremot ska jag nog ta in kylaren på vintern för att utnyttja värmen i huset...

 

Och nu något helt annat:

 

Stativ

Mitt befintliga stativ svetsat av 40x40x3 aluminiumprofiler har ett stödben mitt under akvariet fram och bak. Trots att det är ett limmat helglasakvarium utan ram står det bara på ramen utan skiva under...

Nu ska jag ju ha ett akvarium under det stora och då är mittbenet ivägen. Vågar jag kapa bort det utan övrig åtgärd?

Räcker det kanske att lägga en skiva som akvariet vilar på enligt alternativ A?

Eller ska jag svetsa dit två nya ben enligt alternativ B?

 

Stativ-3D.jpg

 

Stativ-mått.jpgWP_20160515_19_01_10_Pro_jpg_709bd7eecce75bc29f1d0edc5f764b66.jpg

 

Postat

Akvariet  kan ju egentligen inte svikta så benet i mitten behövs  av den anledningen. Hela karets belastning är i princip konstant utöver hela bottenytan. Däremot kan bänkens motstånd mot sidoskjutningar som kan bli då tyngdpunkten i bänken blir väldigt hög bli sämre utan mittbenet. Men du kan ju sätta två snea profiler i de två övre hörnen i fram som sitter i 45 graders vinkel mot sidan och toppen. Det borde ge en ordentlig förstärkning.

 

Jag skulle nog rekommendera en skiva under karet med, har du ingen skiva alls? För det måste väl vara isolerat på undersidan? Skivan påverkar nog inte heller något om att akvariet skulle svikta eller liknande. Däremot är det en väldigt bra sak att ha om det mest oturliga händer och botten spricker. Då kan inte hela innehållet falla rakt ner utan den trasiga botten kommer att tryckas mot skivan som ligger plant under och vara någon tröst i katastrofen. Är den lite tjock med så är den utmärkt att montera grejer som ramper och så i underifrån.

Postat

Så bra det är att få diskutera detta! Det är lätt att bli blind och glömma bort viktiga detaljer.

 

Jepp, har ingen skiva alls, men det sitter en skiva med frigolit limmad mot botten. Har alltid känts lite konstigt, så det får bli en skiva nu.

Snedstag låter som en väldigt bra lösning på problemet och jag svetsar nog in ett mitt på också. Det syns i sidovyn.

 

Vad tycks?

 

Stativ-mått-Rev2.jpg

Postat
On ‎27‎.‎08‎.‎2016 at 8:13 PM, Slanten said:

Kylare

I bruksanvisningen för min kylare står det att den endast får stå inomhus. Går det att ställa den ute i ett litet specialbyggt hus med ventilationshål och ingen risk för att det ska regna in?

 

Hi Slanten, I have been twisting my brain around this for many days! I have been curious about this myself. It is a difficult question. The thing that is complicated is: What happens when the temperature goes down to -20C? First, the actual refrigeration, disregarding technical issues with the compressor. After much thinking I came to the conclusion that if the temperature gets low enough then the chiller would probably still work, but at a very reduced effect. That is, if the oil and electric system could handle it.

 

The thing that is really problematic is the compressor oil. It is not made for low temperatures. Look what they say about air conditioners (that are very similar):

http://www.webhvac.com/2012/01/will-running-an-air-conditioner-in-cold-weather-damage-it/

 

So I would not place the chiller in any room that gets colder than 5C.

 

 

Postat

@norskfisk

Hoppas att du inte legat vaken på natten också. :) 

Jag kommer ha kylaren ute under sen vår, sommar och tidig höst. När det börjar bli kallt tar jag in den för att ta vara på värmen i huset. Men det är bra att ha koll på utetermometern alltså. Tack för tipset!

 

Postat (ändrat)

Den absolut bästa lösningen skulle ju egentligen vara att ha elementet som ansvarar för temperaturöverföringen i en luftkanal som använder utomhusluft, helst med ett filter man kan göra rent så det inte fastnar elände i flänsarna. Så kan själva kompressorn och allt annat stå i rumstemperatur. Då kan man nog få en riktigt fin verkningsgrad från kylaren och dessutom slippa värma rummet, även om det kanske är önskvärt i en kall gillestuga på vintern :-)

Ändrat av mikoto
Postat

Slanten, I have lost sleep and pulled hair over refrigeration questions before, so it wouldn't be any new :-p.

 

Mikoto, actually, if the refrigerant gets too cold in the "hot" part of the circuit the chiller keeps running almost without cooling. The reason is purely technical: There is a so called "metering device" that regulates flow of refrigerant from the hot to the cold side. A high pressure is needed on the hot side to push refrigerant through it. When the temperature gets too low, the pressure also gets low and almost no refrigerant gets through and the chiller doesn't chill. The compressor just pumps vacuum and does little useful. If one had a very good metering device like an advanced temperature adjusted reduction valve it would still work. But in practice that won't come with aquarium chillers. Large air conditioners have them though.

Postat

Ja det är ju en teori som blir svår att komma runt såklart. Lösningen måste väl i så fall vara att elementet får komma upp i värme innan luftflödet tillsätts och att den inte bör ha något luftflöde alls när kylaren är inaktiv, helst bör den hållas i rumstemperatur då. För har det väl blivit varmt kan jag inte tänka mig att en luftkylning kan klara av att kyla ner elementet till en särskilt låg temperatur under tiden som kylaren behöver vara igång, speciellt inte på en 700W kylare som Slanten vill ha. Om man inte har ett otroligt starkt luftflöde.

 

Finns många kul tankar att tänka på här! Få som blir praktiska att genomföra i verkligheten dock :-) Vi får bygga ett helt kylrum hos Slanten tror jag, med ventiler och termostater överallt. Din artikel om hur du bygger kylare är fantastisk för övrigt! Jag kommer aldrig orka göra samma sak men det var kul och lärorikt att läsa! http://www.jonolavsakvarium.com/eng_diy/chiller2/article.html

 

Vi behöver fler uppdateringar på ditt projektakvarium dock...

 

Måste även notera att vår norrman bor på högre breddgrader än mig, minus 20 kan jag knappt minnas när det var sist här nere :-)

Postat

Nu kom min membranventil med posten och jag fick testat den. Funkade grymt bra, men när ventilhuset öppnades fick jag snabbt reda på att kinesernas tolkning av membranventil inte riktigt överensstämmer med vad jag är van med från mitt jobb. Det var fullt med vatten även i delen med fjäder och magnet. Jaja, det var för bra för att vara sant. Ventilen funkar bra till att styra osmosen, men tyvärr inte saltvattnet.

 

WP_20160906_21_05_32_Pro.jpgWP_20160906_21_06_11_Pro.jpg

Postat

Har klurat lite och det går att limma gummipackningen mot den lilla plastskivan. Så nu är min plan för automatiserade vattenbyten på banan igen. Ventilen tätar bara mot en av flödesriktningarna, så jag har fått fundera ut en ny design:

 

PID-Smaakvarier 4.jpg

 

 

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
Postat (ändrat)

Dräneringen är klar, men renoveringen av gillestugan tar sin tid. Det positiva är att man har tid att tänka till lite extra.

Nya planen är att ha bägge akvarierna på samma nivå. Det blir för lågt att ha 200 liters i golvnivå.

Nästa grej är att sumpen är i vägen om den står direkt på andra sidan väggen. Det hade varit bättre att flytta den tvärs över verkstaden mot ytterväggen till. Detta för att det finns en ventil i ytterväggen där rören till kylaren kan dras utan problem.

Vattnet från akvarierna går genom en hävert och ett nödrör per akvarie. Detta blir fyra rör som ska gå genom hela verkstaden. En tanke är att samla allt vatten i ett vanligt avloppsrör på 110 mm som får gå med fall till sumpen. Vattenlåset vid väggen är för att häverten är vattenfylld även efter reglerventilen.

Vad tror ni om detta?

 

Så här ser det ut uppifrån. Det grova röret är avloppsröret.

 

Layout.thumb.jpg.cf9533bb8348e3e4ae7e74dd5e546e0a.jpg

 

 

Så här der det ut från sidan. Golvet där sumpen står är upphöjt lite grand. (En gammal oljetank har nog stått där)

 

Sida.thumb.jpg.3e8318b868a67505bd85b7ddc2b03b02.jpg

 

En detalj på vattenlåset där hävertrören ansluter.

 

Snitt.thumb.jpg.799b53564a6312afa6256655941f482d.jpg

 

 

Ändrat av Slanten
Postat

110 röret tycker jag låter som en bra idé. En ambitiös dragning blir det oavsett. Du kommer isolera röret med antar jag? Eller klarar du dig ändå kanske?

Postat

Jag ser ju på din ritning att det finns mycket gott om plats för fler akvarier! Jag får komma bort med lite lust om det är det som saknas för det finns det gott om här iaf! Jag tycker din sump ser liten ut med, du kan ju inte lägga så mycket rör för att bara ha en skummare och bytesvatten i den. Mer prylar!

Postat (ändrat)

Jodu, nog har jag inspiration alltid! Men du är mer än välkommen att komma och tjata lite :) 

Fast planen just nu är ju 7 nya akvarier på totalt över 1000 liter, så jag tycker nog att det får räcka så länge. Men jag håller med om att sumpen är lite liten. Men det ska nog funka. Där kommer vara lite mer teknik än vad som syns på ritningen. På vintern när algakvariet går på sparlåga ska det vara en svavelreaktor och en fosfatabsorber i sumpen också. Svavelreaktorn ska stå i en uppvärmd del utanför sumpen.

Bytesvattnet ska egentligen beredas i ett akvarium ovanför sumpen och automatiskt pumpas ner när det är dags.

 

Här är ett flödeschema med lite info om hur systemet ska fungera:

58a3087f83b15_PID-Model7.thumb.jpg.209b9ccf8d914b9daf96a87caf5eaedd.jpg

 

Ändrat av Slanten
La till ett nytt flödesschema
Postat

Det blir inte enklare att ha en gemensam returledning åt de två stora akvarierna? Så delar du den mot slutet med en ventil på varje rör för att fördela flödet som du vill. Eller är det för att du vill ha/behöver två kylare?

Postat

@Bygert

Jämförelsen med ett raffinaderi är inte helt fel. Jag är konsult på ett raff och här finns alla processer dokumenterade på flödesscheman (P&ID). Med den kunskapen i bagaget var det nära till hands att knåpa ihop ett schema över akvariesystemet. Anledningen är att det blir lättare att följa flöden för att få till bästa lösningen. Samt att dimensionerna på rören är samlade på ett överskådligt sätt.

 

@mikoto

Jag vill helst ha en enda returledning egentligen, men om röret går ihop efter kylarna till ett rör blir det väldigt svårt att veta vilket flöde som går genom den enskilda kylaren. Risken är att flödet blir för lågt genom den ena och för högt genom den andra. Visserligen är det en pump till varje kylare, men det finns ju ingen garanti att flödet blir bra. Om man har två returledningar kan man se med blotta ögat att flödet är som det ska.

Dagens nöt att knäcka blir således: Finns det nått enkelt sätt att styra och framförallt veta vilket flöde som går genom en enskild kylare och samtidigt ha en gemensam returledning?

Förresten är det tre kylare :)

 

 

58a40bf7bc5d0_Gemensamreturledning.thumb.jpg.0a868462b0a7bbf640c11decfebb89a3.jpg

Postat
Citat

Finns det nått enkelt sätt att styra och framförallt veta vilket flöde som går genom en enskild kylare och samtidigt ha en gemensam returledning?

 

Beror lite på vad du vill satsa. Tänker du skaffa en ProfiLux för att styra allt det här? I så fall har de flödesmätare som du kan koppla in. https://store.aquariumcomputer.com/en-GB/products-shop/probes/flow-sensor Med de kan du i alla fall övervaka och ställa in flöden - styra några ventiler med 1-10 kan också göras - om man hittar någon sådan ventil - och att det är värt priset. Hur många nivågivare behöver du? ProfiLux kan max hantera 16 st nivågivare. Flödesgivaren använder samma ingångstyp som level men jag tror inte att den tar en  "nivåresurs". Vad jag fattar så kan du använda 16 nivågivare och 4 flödesgivare på ett system. ProfiLux 4 innehåller 4 st ingångar för flödesgivare eller nivågivare som standard. Den har 2 expansionsplatser där du kan sätta 2 st kort med 4 ingångar vardera - detta ger att på en dator kan du få 12 sådana ingångar. För att utnyttja ytterligare 8 (max 20 som sagt) behöver du en expansionsbox Den har två Levelingångar i sig själv och fyra expansionsplatser. Det verkar som du har 26 nivågivare! Om man tar bort HögHög så återstår 18 nivågivare - och profiluxen klarar 16. Det finns möjligheter med digitala ingångar också - om man kan få dem att göra saker som level gör annars vet jag inte.

 

MVH Lasse

 

 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...