Gå till innehåll

Råd och Tips till nystart av 290liter


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tyvärr så är de inte långlivade och jag rekomenderar inte denna fisk då är astreasnäckor bättre som algbekämpare. Är dinna vattenvärden okey 0 i fosfat bara lite eller ingen nitrat så kan du slänga i en räka det går bra men koppa i den sakta helst i flera timmar med droppmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan,

Du måste bo nära till akvarieaffären, Timmy. Jag ser på tidsintervallen mellan inläggen ovan. Ibland är det bra att bo nära om man behöver något akut, ibland är det bra med ett visst "avkylningsavstånd" så att inte frestelsen blir för stor alltför ofta :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Salaris hör till en av de allra enklaste fiskarna att hantera, så det är ingen skada skedd. Om du inte har några alger som den kan äta av än (lugn, det kommer senare annars), kan du ev. ge salarisen små bitar algblad som du köper i affären (sådana du gör sushirullar av). Det är betydligt billigare än algfoder i akvarieaffären. Men låt Salarisen få "bo in sig" i ditt akvarium i någon dag innan du stressar den med matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill vidhålla att Salaris är ett av flera bra första djur i ett nystartat akvarium av följande skäl.

  • Den är en enkel tålig fisk.
  • Lätt att vänja in för en nybörjare.
  • Med ny LS finns det mycket för den att knapra på
  • Den håller efter kommande trådalger utmärkt.
  • Den tål nitrat-svängningar bra.
  • Den utgör inget hot mot de fiskar man sätter i senare undantaget blennieder.

Räkor t.ex. är känsligare för svängningar i vattenvärden och svårare att vänja in.

Jag är inte riktigt enig med Vargklo om att matning skulle stressa fisken, tvärtom tycker jag att ju snabbare man får igång fiskar att äta ju enklare att få dem att överleva. Sen behöver ju just en Salaris inte så mycket mat men detta ex. tog ju flingfoder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja och han matade den med flingfoder innan han fångade den! Den har redan lugnat sig och har nog hittat en liten favvoplats som den kikar från!:-) Kul attt ha nått litet liv som man kan spana efter :-)

Sjöstjärnor kan man inte ha de?

Lugn Timmy framförallt lugn. Köp inte en massa nu i början. Risken är som störst nu. När du har ett inkört akvarium så ....

När jag startade mitt första saltvattensakvarium för 100 år sedan så köpte jag just en Salaris. Min fru hade sett ett akvarium med Paletter, Clowner o.s.v. framför sig, färgranna fiskar, blev grymt besviken på denna vid första anblicken trista fisk. Det hjälpte inte att jag sa att den rest över halva jordklotet för att komma till just oss och att man måste titta närmare för att se skönheten.;) Den där salarisen blev fetare och fetare med åren och var en mycket stor personlighet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

asså jag funderar stakt ochså på att skaffa ett salt akva men.....jag undrar omm man behöver skummare och allt tjosan för ett 80liter räcker det inte bara med salt.sand en pump ett kar och nått mer=?

jojofan,

Självklart finns det många här som är villiga att hjälpa dig. Det skulle dock vara bra om du skapade en egen tråd för just ditt akvarium, så att vi inte blandar ihop råden till dig med råden till Timmy. Kopiera texten du redan har lagt in till ett nytt inlägg i en ny tråd, så tar vi diskussionen där :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu efter nästan en veckas körning utan alger och blommningar! Och med levande sten ligger mina värden på:

NO2 = <0,3

NO3 = 0

PH = 8,0-8,3

KH = 10

ALK = Normal

NH3/NH4 =OK

SaltHalt = 1,020-1,025

Temp = 25

Om det e nån som har nått att anmärka på detta så vore jag tacksam! :-)

Timmy,

Värdena är ju mycket bra. Du kanske har tur och verkligen har fått väl inkörd sten utan nya inkörningsproblem.

Börja gärna fundera på vad du vill ha för komposition av liv i akvariet framöver. Det är alltid bättre att tänka till före man gör trippen till akvarieaffären jämfört med att falla för frestelsen när man väl är i affären. Ansvarsfullt akvariearbete innebär att läsa på innan köpet så att man vet att man kommer att kunna ta hand om det man köper, t.ex. att djur passar med varandra, att man har rätt belysning och att man har rätt föda att ge. Spring för den skull inte iväg och köp allt på en gång, utan någon grej i taget i lugn och ro. Du har fortfarande ett mycket nytt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...