Gå till innehåll

Picobello


rolnor

Rekommenderade inlägg

Tänkte mest att för att säkerställa att osmosen ger rent vatten ut bör du installera en tds-mätare. Denna skall visa 0 ut. Det tror jag inte du får utan silikatfilter som tar det sista som osmosen inte renat. 

Sen kanske man kan få kiselalger ändå (vet ej) men då beror det ju ivarjefall inte på din osmos. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen tds mätare men jag har kollat osmosvatten med en Hanna-checker digital kH- mätare, den visade på 5ppm Ca i vattnet från picobellon, mitt vanliga kranvatten visar på 55ppm Ca. Jag har beställt silikatfilter från triton, väntar på det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Perk sa:

Det måste väl vara mängder vatten och hur förorenat det är som avgör när man behöver byta, inte tiden?

Skickat via Tapatalk

 

 

visst är det så, men jag byter i vilket fall varje år. vill inte riskera något. nu har jag iofs TDS-mätare, men har man inte det så hade jag inte chansat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest att för att säkerställa att osmosen ger rent vatten ut bör du installera en tds-mätare. Denna skall visa 0 ut. Det tror jag inte du får utan silikatfilter som tar det sista som osmosen inte renat. 

Sen kanske man kan få kiselalger ändå (vet ej) men då beror det ju ivarjefall inte på din osmos. 

Mvh

Kim

0 i tds säger inte jättemkt. Däremot har man allt annat än 0 så är vattnet garanterat för smutsigt. 1 tds = 1 mg/l = 1 PPM. Detta betyder alltså att om du har 1 tds och den består av fosfat så har du 1 i fosfat. Du kan ju tänka dig hur dåligt det skulle gå om 1 tds bestod av koppar så fall :).

Min osmos visar 0 innan den genomgått mina kiselfilter och det var snart ett år sen de byttes.

Till TS: Allt beror på ditt kranvatten. Men generellt så bör du byta filter en gång per år. Kiselfilter brukar rekommenderas att man byter 2-3 ggr per år enligt de flesta osmoatillverkare. Gissar dock att de utgår från amerikanskt kranvatten som är smutsigare. För bra, svenskt kranvatten så räcker en gång per år.

Sätter du tdamätare mellan de olika filtrerna på osmosen så kan du läsa av när det är dax och byta dem samt byta osmosmembranet

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...