Gå till innehåll

Rengöring av nitratfilter


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag har ett AquaCare 75 nitratfilter. Såg nu vid helgens vattenbyte att svavelkulorna börjar se ordentligt "geggiga" ut.

Skall man då rengöra filtret och spola kulorna? Vilket tillvägagångsätt bör man i så fall ha för att inte förstöra bakteriekulturen och tvingas starta om helt från 0? Skall man avstå från att rengöra alla kulor och blanda upp dem med de rengjorda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar spola rent svavelkulorna en gång i halvåret,ja de blir en omstart men de brukar gå ganska snabbt att få igång.Jag rekommenderar att du sätter på ett förfilter ,om du inte redan har ett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar spola rent svavelkulorna en gång i halvåret,ja de blir en omstart men de brukar gå ganska snabbt att få igång.Jag rekommenderar att du sätter på ett förfilter ,om du inte redan har ett.

Förfilter och förfilter... jag tar vattnet efter fosfatfiltret (T-koppling på utgående). Sedan jag kopplade så har inte kranen slaggat igen, vilket tidigare var ett problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har läst nån stanns att man skall göra rent kulorna i saltvatten för att ej sabba det hela om det redan varit igång

Låter lågiskt.

Tror att jag rengör en 80-90 % av kulorna i saltvatten och blandar upp dem med de 10-20 % som ej är rengjorda.

Låter det ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall rengöras med akvarievatten!!!

Matar du bakterierna med några tabletter så kan man ta lite extra

för att få igång kulturen.. Lite nya bollar blir bra det oxå..

Mvh Jens.

Tabletter, bollar???

Det är svavelkulor som behöver rengöras. Inte Biobollar om det är det du tänker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört AC ADN filter i flera år och jag rengör med vanligt vatten när det slaggar igen. Det tar ett litet tag innan man har full effekt av filtret igen men det tycker jag inte är något problem för det skall burken med LS o.s.v. klara av. Jag håller nogrann koll på att man verkligen har flöde igenom filtret annars får man snabbt en otäck nitrit-generator vilket kan vara katastrofalt. Jag har också succesivt minskat på mängden svavelkulor i ADN-en för att minska på nitratfiltrets effekt något. Jag kör f.n. ungefär med ungefär hälften av orginalmängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...