Jump to content

Hållfasthet glas, lutning etc..


Jurgonh

Recommended Posts

5 minuter sedan, Slanten sa:

Det bör vara schims(små skivor) på flera ställen under nedre ramen för att ta upp kraften. Annars finns risken att den sätter sig på mitten. Problemet blir ju att få dit dem.

Kan du få ut karet till vardagsrummet genom hålet i väggen? Går ju att bygga en temporär ställning att ställa den på. Då kan du modifiera stativet i akvarierummet i lugn och ro.

Om inte det fungerar kanske det går att skjuva hela stativet med akvariumet på ut från väggen och på så vis komma åt den från alla håll?


Annars, om jag sågar upp några "luckor" i skivan i botten på bänken, mellan reglarna, för att komma åt att lägga schims under nedre ramen genom luckan...
Skulle nog vara det enklaste sättet för att slippa flytta på akvariet..

Annars får jag nog fundera på en tillfällig ställning och skjuta genom karet till vardagsrummet.. Isåfall låtar jag nog en hantverkare bygga en helt ny bänk som blir perfekt.. Problemet är också att det sitter tankgenomföringar och det är limmat rör både i och under akvariet, blir svårt att få bort tankgenomföringarna när det sitter rördelar limmad på bägge sidorna.. Isf blir det att såga av rören under och göra om det sen..

Blir mycket extrajobb för det här.. Va FAN tog jag inte hjälp från början av hantverkare som fick göra det åt med, hade ju blivit så mycket enklare och bättre direkt.. 

 

Link to comment
Share on other sites

Först fundera på om det inte är så att bänken är så jäkla välbyggd så att vridstyvheten gör att den inte kommer att följa dina justeringar i botten! utan fortfarande är skev. Du kanske skall ta och palla upp akvariet mot toppskivan (frigoliten) med distanser - ingen i vänstra inre hörnet (nivå 3,5) (Vänstrahörnet mot ditt vardagsrum sett innefrån akvariet om jag fattat rätt.) De hörnen som har nivå 3 pallas upp med 0,5 cm över frigoliten och  och det hörne som har nivå 2,5 pallas upp med en 1 cm över frigoliten. Putt sedan in så mycket frigolit du kan under akvariet så du får olika tjock frigolit under akvariet. Samma hållfasthet på frigoliten. Bara en tanke - intelligent - det vette tusan

 

En variant på Kexxets flytspackling

 

MVH Lasse

Edited by Lasse
Link to comment
Share on other sites

Håller nog med Lasse. Det är ett enkelt sätt att lösa en svår situation. Det viktigaste är att stativet är stabilt och akvariet i våg och lösningen med frigolit är smidig.

Men @Lasse nu tänker du väl lite fel. Om man mäter från botten och upp till vattenytan, så är det väl nivå 3,5 cm som ska pallas upp? Den ligger "djupast".

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja det låter ju som det smidigaste, att pula in frilogit i olika tjocklek för att utjämna skillnaderna.. frågan är bara.. hur lyfter jag upp ett 250 kilo akvariium för att kunna pula in frigolit under? som sagt i hörnet där vattnet var 2.5 är ju den punkt som är högst.. så där behöver jag ju inte palla upp.. men hur pallar jag upp övriga hörn på ett bra sätt så akvariet står rakt? Och finns det 0.5 mm frigolit? Så är det bara mata på sen..

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Lasse sa:

Hjärnblödning. Utgå från nivå 2,5 - den skall ligga fast. Inre vänstra hörnet skall upp 1 cm - de andra skall upp 0,5 cm. Men det blev mycket svårare nu - hur få upp inre vänstra hörnet 1 cm?

 

MVH Lasse


Det är hörnet som står mot dörren i akvarierummet som ska upp 1 cm, så det är ju lättast att komma åt.. Men hur ska jag få upp dom? 

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om jag skulle gjort en tillfällig ställning ändå i vardagsrummet på andra sidan hålet, och styra över akvariet på medans jag gör allt jämt.. Och då om jag använder flytspackel, frigolit, pallar upp med schims, eller hur jag gör för att få jämt, men kanske börja med att göra denna tillfälliga ställning.. 

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Jurgonh sa:


Det är hörnet som står mot dörren i akvarierummet som ska upp 1 cm, så det är ju lättast att komma åt.. Men hur ska jag få upp dom? 

Då var ju saken lättare :)

 

Karva ut ett hörna av frigoliten vid det hörna som skal upp mest. Mät hur högt den nedpressade frigoliten är. Tillverka en stötta som är frigolitens höjd (ihoppressad) plus 1 cm.

Använd en hävertstång mellan akvariet och bänkskivan och lyft upp akvariet så du får in stöttan mellan akvariehörnet och akvariebotten. Detta är en variant - det finns fler varianter. Men ettdera gör du det nu - innan omlimningen eller också låter du dem göra omlimningen och väntar en vecka.

 

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Jurgonh sa:

Funderar på om jag skulle gjort en tillfällig ställning ändå i vardagsrummet på andra sidan hålet, och styra över akvariet på medans jag gör allt jämt.. Och då om jag använder flytspackel, frigolit, pallar upp med schims, eller hur jag gör för att få jämt, men kanske börja med att göra denna tillfälliga ställning.. 

Allt blir ju lättare då

 

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Lasse sa:

Då var ju saken lättare :)

 

Karva ut ett hörna av frigoliten vid det hörna som skal upp mest. Mät hur högt den nedpressade frigoliten är. Tillverka en stötta som är frigolitens höjd (ihoppressad) plus 1 cm.

Använd en hävertstång mellan akvariet och bänkskivan och lyft upp akvariet så du får in stöttan mellan akvariehörnet och akvariebotten. Detta är en variant - det finns fler varianter. Men ettdera gör du det nu - innan omlimningen eller också låter du dem göra omlimningen och väntar en vecka.

 

MVH Lasse


Ok, ja det kanske skulle funka.. skulle ju va enklast =)

Det går inte göra detta medans silikonet härdar? Eller måste det vara härdat innan vi ger oss på detta?

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Jurgonh sa:


Ok, ja det kanske skulle funka.. skulle ju va enklast =)

Det går inte göra detta medans silikonet härdar? Eller måste det vara härdat innan vi ger oss på detta?


Lika bra att vänta så allt blir bra.. Om jag nu inte gör en ställning.. Jag ska överlägga med "min" hantverkare som hjälper mig

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du vågar lita på att skivan är plan. Är den det så är det lugnt. De måtten du har mätt säger att akvariet är vridet över en diagonal med plus 5 mm i ett hörn och minus lika mycket i hörnet diagonalt. Du skulle kunna vrida akvariet 1 dm på det sättet utan att det var nån risk. Eller ännu mer så länge det inte glider av skivan.

Mät inte bara nivån i hörnen utan över hela akvariet. Sluttar nivån jämnt från hörn till hörn och från kant till kant är det bra, motsatsen är oroväckande. Om du har frigolit under kan du mäta med ett skjutmått hur avståndet är mellan skiva och botten från kant till kant. Är det avståndet lika eller skiljer obetydligt längs allt du kommer åt är det lugnande. Mäter du nån nämnvärd skillnad tyder det på att akvariet inte trivs på bänken. I så fall är det inte enkelt att räta upp det med akvariet på, du har ju fortfarande sättningen i frigoliten som gör att det är ojämnt.

Om du mäter på alla ledder och inte hittar nåt annat än att akvariet är snett över en diagonal så skulle jag låta det vara så. Tjocka skivor är rätt motspänstiga och det är inte säkert att det blir bättre om man krånglar med det. I värsta fall får man det skevt i stället för snett och det är attan så mycket värre.

 

Och för att vara tydlig: Luta akvariet höger vänster - inte farligt. Luta akvariet fram bak - inte farligt. Vrida akvariet över en diagonal, alltså lyfta ett hörn och sänka det som ligger på diagonalen lika mycket - inte farligt. Ett hörn som avviker från de andra tre - illa. Två diagonala hörn som är åt samma håll  - illa. Ojämnt längs en kant, alltså t ex högre på mitten - illa.


 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Bygert sa:

Frågan är om du vågar lita på att skivan är plan. Är den det så är det lugnt. De måtten du har mätt säger att akvariet är vridet över en diagonal med plus 5 mm i ett hörn och minus lika mycket i hörnet diagonalt. Du skulle kunna vrida akvariet 1 dm på det sättet utan att det var nån risk. Eller ännu mer så länge det inte glider av skivan.

Mät inte bara nivån i hörnen utan över hela akvariet. Sluttar nivån jämnt från hörn till hörn och från kant till kant är det bra, motsatsen är oroväckande. Om du har frigolit under kan du mäta med ett skjutmått hur avståndet är mellan skiva och botten från kant till kant. Är det avståndet lika eller skiljer obetydligt längs allt du kommer åt är det lugnande. Mäter du nån nämnvärd skillnad tyder det på att akvariet inte trivs på bänken. I så fall är det inte enkelt att räta upp det med akvariet på, du har ju fortfarande sättningen i frigoliten som gör att det är ojämnt.

Om du mäter på alla ledder och inte hittar nåt annat än att akvariet är snett över en diagonal så skulle jag låta det vara så. Tjocka skivor är rätt motspänstiga och det är inte säkert att det blir bättre om man krånglar med det. I värsta fall får man det skevt i stället för snett och det är attan så mycket värre.

 

Och för att vara tydlig: Luta akvariet höger vänster - inte farligt. Luta akvariet fram bak - inte farligt. Vrida akvariet över en diagonal, alltså lyfta ett hörn och sänka det som ligger på diagonalen lika mycket - inte farligt. Ett hörn som avviker från de andra tre - illa. Två diagonala hörn som är åt samma håll  - illa. Ojämnt längs en kant, alltså t ex högre på mitten - illa.


 


Jag tycker skivan ser helt platt ut, och när jag mätte så fick jag fram precis dom siffror du säger.. Jag TROR inte det är skevt utan bara snett.. Och et vore ju då dumt att skeva till det i ett försök att ställa det till rätte.. Men jag vet ju inte som sagt.. Jobbigt läge.. men ska få hjälp av en händig kompis imorn som tar med vattenpass, laserpass, skjutmått och lite grejjer och ska se vad han tror.. Min kompis som är snickare och varit här och byggt en del är helt övertygad om att det inte är skevt utan bara står snett.. 
 

Edited by Jurgonh
Link to comment
Share on other sites

Men nu blir jag riktigt konfunderad.. På riktigt...

Angående läckaget?!?

 

Jag tömde ur det sista ur karet, skurade upp allt vatten och sen kröp jag på alla fyra för att torka riktigt tort med torkpapper… undersökte fogarna och på flera ställen i akvariet så släppte fogarna från rutan bara jag petade lite med fingarna.. var jättelätt att bara dra loss fogen på en del ställen… Är det så att akvariesilikonet är dåligt? Kan det va nått speciellt med glaset som gör att det inte fäster? Rengjordes glaset för dåligt? (Men sånt borde han ju kunna, som limmat 10.000 akvarium, och han torkade flitigt med rödsprit) Eller kan det vara så att jag inte lät det härda tillräckligt? (Men det fick härda i 3 dyn och fogen är bara ett par mm tjock…

 

Men jättekänstigt att det inte fäste på glaset.. Har aldrig hört om det.. Vad tror ni??

Link to comment
Share on other sites

Det är ett bra silikon. Jag har limmat mer än 10 kar med det för mer än 10 år sedan. Två har jag kvar som är fina i limningarna. Jag har inte fått någon kommentar om de andra.

Härdningstiden är närmare en vecka. 

Men jag tar alltid en omgång med aceton efter spriten då det blir en hinna kvar när den torkat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...