Gå till innehåll

Blau nano led eller Aquael leddytube som ersättare?


Freddesss

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

 

Har idag att disponera två aquael original rör till ett nano 30 marine. Dvs 4x11 w.

Men jag är ingen vän av rör och vill gärna byta till led. Kollade på ett stBlau nano 2.

Eller ev aquaels egna leddy tube 2st, en i varje färg. Någon med lite erfarenhet som kan guide en false beginer?

Suget blev för stort så jag fick börj igen.

länkar

http://www.jlakvarium.se/belysning/blau-lumina/nano-led-light-v20-svartmarin.aspx

http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produkt/Leddy-Tube-Marine-6W-LED/987444.aspx

http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produkt/Leddy-Tube-Actinic-6W-LED/987443.aspx

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kub på 30l. Inget svårare. Blir att utöka belysning ev då.

Men jag väger mellan belysningen. Blau kostar va 500 och Aquael 2x375 ca.

Men är det värt den extra kostnaden? Lutar åt blau men hört att Aquael skulle vara bra. Av en säljare i och för sig...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kub på 30l. Inget svårare. Blir att utöka belysning ev då.

Men jag väger mellan belysningen. Blau kostar va 500 och Aquael 2x375 ca.

Men är det värt den extra kostnaden? Lutar åt blau men hört att Aquael skulle vara bra. Av en säljare i och för sig...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Watt är igenteligen bara vad lyset drar. Inte vad man får ut. Eftersom led är effektivare så kan 11w led ge mer PAR (mängd) än 11w lysrör.

Iaf är det så jag fick det förklarat för mig. Då de drar mer mindre ström och ger mer ljuse. Det skulle en av vinsterna vara med led.

Jag kan ha fel. Men iaf när man odlar växter så ger några få w led mycket bättre resultat än 11w lågenergi (lysrörs).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2016-10-21 at 10:19, Freddesss sa:

Watt är igenteligen bara vad lyset drar. Inte vad man får ut. Eftersom led är effektivare så kan 11w led ge mer PAR (mängd) än 11w lysrör.

Iaf är det så jag fick det förklarat för mig. Då de drar mer mindre ström och ger mer ljuse. Det skulle en av vinsterna vara med led.

Jag kan ha fel. Men iaf när man odlar växter så ger några få w led mycket bättre resultat än 11w lågenergi (lysrörs).

Såg nyligen ett klipp där dom jämförde led med T5:or.

Om jag inte minns fel skiljde inte Par så mycket mot Philips coralcare. 

Sök på brs review coralcare. 

Enligt dom levererar T5 bättre par än dom flesta tror. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stor skillnad mellan Led och lysrör är att reflektorerna är mycket effektivare än de för lysrör. Och dioderna har också högre verkningsgrad.

Ungefär 130 lumen per watt i stället för 90.

Dessutom är allt ljuset framåt på lysdioder till skillnad från lysrören som lyser lika mycket åt alla håll. Philips Coralcare har en diffusionsplatta som tar 20% av ljuset men ger ett betydligt jämnare ljusfält. BRS gjorde felet att de jämförde med helt nya lysrör och fick då i stort sett samma ljusstyrka. Under de första 50 till 100 timmarna sjunker verkningsgraden på lysrör ungefär 10%.

Så totalt ungefär 30% skillnad lysrör / led. Men det var ändå en mycket positiv recension. Jämnheten i ljuset imponerar. Det är ju  så att många av oss kör inte Ledbelysningarna på 100% så man överdimensionerar ofta. Det kan vara läge att titta mer på ljuskvalitén än kvantiteten.

Jag saknar lite mer ljus i det röda området vilket gör att fiskarna ser bättre ut.

Om man överdimensionerar leden som t.ex i mina belysningar får man upp verkningsgraden på leden ytterligare 10 - 15 %. 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste att ljusrör tappade effekt men inte så snabbt :o 

Off topic:

Jag kommer absolut prova Philips. Just för att mixen av ljus verkar bättre så jag slipper disco-effekt och det hyperstirriga skimmer som jag upplever att vissa led har. 

Plus för mig är även den passiva kylningen och att möjligheter att justera färgmixen är begränsad så man inte hamnar utanför vad korallerna faktiskt behöver. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter minskningen i början håller lysrören ljusstyrkan stabilare. Efter 4 - 8000 timmar är det dags att byta de flesta rör då blådelen av ljuset minskar.

Sämst är actinicrören som inte håller ett år medan andra kan gå 3 år innan byte.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...